|
Hannu.Lauerma
06.07.2004 01:27:02
145222
|
Minä olen-lehti ja Lauri Rauhala?
Jos oikein muistan, vuonna 2003 Huuhaa-palkitun Minä olen-lehden alkuvaiheissa jossain sen taustaroolissa esiintyi myös filosofian professori Lauri Rauhala, joka muissa yhteyksissä on kritisoinut medikalisaatiota ja esiintynyt ns. husserlilaisen fenomenologian puolestapuhujana. Kontakti oli ilmeisesti lyhytaikainen, mutta olisi tiedepoliittisesti kiinnostavaa tietää mistä oli kysymys yhteydessä medikalisoinnin vastustamisen, yliopistollisen filosofian ja kaupallisen "vedenenergisoinnin" välillä?
Tunteeko kukaan faktoja professori Rauhalan roolista tässä asiassa?
Muokannut: , 6/24/2013 10:44:01 PM
|
|
Leena
06.07.2004 01:27:12
145232
|
Re: Minä olen-lehti ja Lauri Rauhala?
Hannu.Lauerma kirjoitti 06.07.2004 (145222)...
>Jos oikein muistan, vuonna 2003 >Huuhaa-palkitun Minä olen-lehden >alkuvaiheissa jossain sen >taustaroolissa esiintyi myös >filosofian professori Lauri Rauhala, >joka muissa yhteyksissä on >kritisoinut medikalisaatiota ja >esiintynyt ns. husserlilaisen >fenomenologian puolestapuhujana. >Kontakti oli ilmeisesti lyhytaikainen, >mutta olisi tiedepoliittisesti >kiinnostavaa tietää mistä oli kysymys >yhteydessä medikalisoinnin >vastustamisen, yliopistollisen >filosofian ja kaupallisen >"vedenenergisoinnin" välillä?
>Tunteeko kukaan faktoja professori >Rauhalan roolista tässä asiassa?
Ne varmasti tuntee parhaiten itse professori Rauhala.
Olen jonkin aikaa vartonut sitä, että tulisi sopiva hetki palata kysymykseen, joka on askarruttanut mieltäni jonkin aikaa. Esitän sen siis nyt:
mikä lääketieteellinen tai muu taustatekijä mahtaisi selittää länsimaisen lääketieteen edustajan tuntemaa kiinnostusta venäjän tsaarin maineikkaaseen henki- parantajaan.
Tietääköhän kukaan vastausta?
Muokannut: , 6/29/2013 10:59:39 PM
|
|
Hannu.Lauerma
06.07.2004 01:27:15
145235
|
Tsaarin henkiparantaja
Leena kirjoitti 06.07.2004 (145232)...
>mikä lääketieteellinen tai muu >taustatekijä mahtaisi selittää >länsimaisen lääketieteen edustajan >tuntemaa kiinnostusta venäjän tsaarin >maineikkaaseen henki- parantajaan.
>Tietääköhän kukaan vastausta?
En tiedä viittaatko siihen kiinnostukseen, jota itse olen tällä palstalla ilmaissut, mutta vastaan sen pohjalta.
Harkitsin Grigori Rasputinin tarinan liittämistä jo tänä vuonna julkaistun lääketieteellisen hypnoosioppikirjan historiaosuuteen. Venäläinen historioitsija Eduard Radzinski on nimittäin 1990-luvulla vihdoin jäljittänyt hänen hypnoosiopintojaan koskevia dokumentteja tsaarin salaisen poliisin arkistoista, Rasputinin päädyttyä paljon sitä ennen viihteessä eräänlaisen lähinnä kuvitteellisen pahan hypnotisoijan arkkityypiksi. Tarina on siis yleisesti mielenkiintoinen mm. historiasta ja hypnoosista kiinnostuneille, niin harrastelijoille kuin ammattilaisillekin.
En tuolloin kuitenkaan ennättänyt saada käsiini riittävää määrää uskottavia lähteitä. Olen kuitenkin palaamassa asiaan erään toisen kirjaprojektin yhteydessä, johon kustantaja teki aloitteen.
Muokannut: , 6/29/2013 2:16:08 PM
|
|
Leena
06.07.2004 01:27:18
145238
|
Re: Tsaarin henkiparantaja
Hannu.Lauerma kirjoitti 06.07.2004 (145235)...
>Leena kirjoitti 06.07.2004 (145232)... >
>>mikä lääketieteellinen tai muu >>taustatekijä mahtaisi selittää >>länsimaisen lääketieteen edustajan >>tuntemaa kiinnostusta venäjän tsaarin >>maineikkaaseen henki- parantajaan.
>>Tietääköhän kukaan vastausta?
>En tiedä viittaatko siihen >kiinnostukseen, jota itse olen tällä >palstalla ilmaissut, mutta vastaan >sen pohjalta.
>Harkitsin Grigori Rasputinin tarinan >liittämistä jo tänä vuonna julkaistun >lääketieteellisen hypnoosioppikirjan >historiaosuuteen. Venäläinen >historioitsija Eduard Radzinski on >nimittäin 1990-luvulla vihdoin >jäljittänyt hänen hypnoosiopintojaan >koskevia dokumentteja tsaarin >salaisen poliisin arkistoista, >Rasputinin päädyttyä paljon sitä >ennen viihteessä eräänlaisen lähinnä >kuvitteellisen pahan hypnotisoijan >arkkityypiksi. Tarina on siis >yleisesti mielenkiintoinen mm. >historiasta ja hypnoosista >kiinnostuneille, niin >harrastelijoille kuin >ammattilaisillekin.
>En tuolloin kuitenkaan ennättänyt >saada käsiini riittävää määrää >uskottavia lähteitä. Olen kuitenkin >palaamassa asiaan erään toisen >kirjaprojektin yhteydessä, johon >kustantaja teki aloitteen.
Ne viihteen katalat maailmat.
Mutta toivottavasti nyt sitten myös tämä aihe tulevaisuudessa saadaan kiinnostuneiden lukijoiden ulottuville.
Uskon, että niin varmaan käy.
Muokannut: , 6/18/2013 1:42:29 AM
|
|
Ilkka.Pyysiäinen
06.07.2004 01:27:19
145239
|
Re: Minä olen-lehti ja Lauri Rauhala?
Hannu.Lauerma kirjoitti 06.07.2004 (145222)...
>Jos oikein muistan, vuonna 2003 >Huuhaa-palkitun Minä olen-lehden >alkuvaiheissa jossain sen >taustaroolissa esiintyi myös >filosofian professori Lauri Rauhala, >joka muissa yhteyksissä on >kritisoinut medikalisaatiota ja >esiintynyt ns. husserlilaisen >fenomenologian puolestapuhujana. >Kontakti oli ilmeisesti lyhytaikainen, >mutta olisi tiedepoliittisesti >kiinnostavaa tietää mistä oli kysymys >yhteydessä medikalisoinnin >vastustamisen, yliopistollisen >filosofian ja kaupallisen >"vedenenergisoinnin" välillä?
>Tunteeko kukaan faktoja professori >Rauhalan roolista tässä asiassa?
En tunne tässä asiassa, mutta onhan Rauhala ollut hyvin kiinnostunut esim. meditaatiosta ja käsittääkseni osallistunut TM-liikkeen kalleillekin kursseille näissä merkeissä. Viime aikoina, kuten varmaan tiedät, hän on puhunut aivotutkimuksen ylivaltaa (vaan ei aivotutkimusta sinänsä) vastaan. Veikkaisin, että hän ollut halukas olemaan mukana "henkisyyden" ja "kokonaisvaltaisen" ihmiskäsityksen merkeissä. Joistakin kummallisuuksistaan huolimatta Rauhala kuitenkin esim. teki pesäeron mm. edesmenneen K.V. Laurikaisen kvanttimystiikkaan. En ole tavannut häntä moneen vuoteen enkä tiedä, mikä hänen vointinsa on nykyisin. Todella vanhaksi asti hän on jaksanut olla aktiivinen. Minua joskus kehotettiin vastaamaan hänen juttuihinsa Hesarissa juuri siksi, että vanha mies on edelleen syytä ottaa vakavasti. En kuitenkaan ehtinyt enkä ollut niin kiinnostunutkaan.
IP
Muokannut: , 6/14/2013 10:37:35 AM
|
|
RK
07.07.2004 01:27:43
145263
|
Radzinskiin ei paljoa luottamista...
Hannu.Lauerma kirjoitti 06.07.2004 (145235)...
>Leena kirjoitti 06.07.2004 (145232)... >
>>mikä lääketieteellinen tai muu >>taustatekijä mahtaisi selittää >>länsimaisen lääketieteen edustajan >>tuntemaa kiinnostusta venäjän tsaarin >>maineikkaaseen henki- parantajaan.
>>Tietääköhän kukaan vastausta?
>En tiedä viittaatko siihen >kiinnostukseen, jota itse olen tällä >palstalla ilmaissut, mutta vastaan >sen pohjalta.
>Harkitsin Grigori Rasputinin tarinan >liittämistä jo tänä vuonna julkaistun >lääketieteellisen hypnoosioppikirjan >historiaosuuteen. Venäläinen >historioitsija Eduard Radzinski on >nimittäin 1990-luvulla vihdoin >jäljittänyt hänen hypnoosiopintojaan >koskevia dokumentteja tsaarin >salaisen poliisin arkistoista, >Rasputinin päädyttyä paljon sitä >ennen viihteessä eräänlaisen lähinnä >kuvitteellisen pahan hypnotisoijan >arkkityypiksi.
Luin sen verran alkua Radzinskin "Stalin-elämäkerrasta", että havaitsin äijän (Radzinskin) täyskaheliksi, ja ilmeisti myös (omalla tavallaan) fundamentalistiuskovaiseksi. Hänen tietoihinsa ei sinänsä paljon luottamista taida olla. Suomeksi on 1920-luvulla ilmestynyt myös tsaarin viimeisen poliiisipäällikön, jonka nimeä en muista, muistelmat nimellä "Ohrana ja Tsheka", ja siinä onmyös noista ohranan Rasputinia koskeneista tutkimuksista, mutta en muista sanottiinko hypnoososita mitään. Olen lahjoittanut kirjan joskus aikoja sitten Valkeakosken yhteiskoulun kirjastolle. Enpä riedä onko jäljelläkään enää.
RK
Tarina on siis >yleisesti mielenkiintoinen mm. >historiasta ja hypnoosista >kiinnostuneille, niin >harrastelijoille kuin >ammattilaisillekin.
>En tuolloin kuitenkaan ennättänyt >saada käsiini riittävää määrää >uskottavia lähteitä. Olen kuitenkin >palaamassa asiaan erään toisen >kirjaprojektin yhteydessä, johon >kustantaja teki aloitteen.
Muokannut: , 6/19/2013 1:24:05 AM
|
|
Hannu.Lauerma
07.07.2004 01:28:08
145288
|
Re: Radzinskiin ei paljoa luottamista...
RK kirjoitti 07.07.2004 (145263)...
>Luin sen verran alkua Radzinskin >"Stalin-elämäkerrasta", että >havaitsin äijän (Radzinskin) >täyskaheliksi, ja ilmeisti myös >(omalla tavallaan) >fundamentalistiuskovaiseksi. Hänen >tietoihinsa ei sinänsä paljon >luottamista taida olla.
Aivan, puhetta tästä aiheesta on ollut palstalla ennenkin. Radzinski lähtee niin reippaan populistisesti esittelemään omiin fantasioihinsa nojaavia näkemyksiä, että tieteellisestä historiankirjoituksesta ei ole kysymys. Hän kuitenkin viittaa Rasputinin osalta tuossa kohtaa lähteisiin joiden olemassaolo on ymmärtääkseni tarkistettavissa, ja ylläolevan vuoksi pitääkin tarkistaa.
Muokannut: , 6/24/2013 9:48:43 AM
|
|
|