Pekka T.
17.09.2017 20:52:00
393778

Diletantin puolustus

Vau - tarkoittaako tämä sitä, että joku on oikein tutkinut kirjoitustyyliäni? Ja arvioi sitä kenen minulle täysin tuntemattoman henkilön tyyliä se eniten muistuttaa? 

No, voin vakuuttaa etten ole sen enempää Jukka Nieminen kuin Jani Lassilakaan, keitä sitten lienevätkään. Olen vain oma hölmö itseni...
Pekka T.
17.09.2017 21:02:09
393779

Diletantin puolustus

Bloggasin vielä nuo mainitut kaksi herraa. Näyttävät pikaisesti tsekattuina olevan enemmän rajatieto- ja parapsykologiapuolen edustajia. Miten ihmeessä minua verrataan heihin - olenhan näkemyksiltäni, kuten kirjoituksistani luulisi selvästi huomaavan, tieteen puolella huuhaata vastaan?
PeP
17.09.2017 21:49:36
393781

Diletantin puolustus

Lainaus: Pekka T., 17.09.2017 21:02:09, 393779
Bloggasin vielä nuo mainitut kaksi herraa. Näyttävät pikaisesti tsekattuina olevan enemmän rajatieto- ja parapsykologiapuolen edustajia. Miten ihmeessä minua verrataan heihin - olenhan näkemyksiltäni, kuten kirjoituksistani luulisi selvästi huomaavan, tieteen puolella huuhaata vastaan?

Näiden kahden herran kohdalla joillain palstan kirjoittajista hörhösuotimet on ehkä vedetty liiankin kireälle. Antavat vääriä hälytyksiä.
Itse olen kirjoitellut täällä vajaa kymmenen vuotta ja ainakaan Janin juttuihin en edes suostu vastaamaan.
Herra Diletant (ja kumppanit?) ovat selvästi minua kokeneempia täällä kirjoittelun suhteen ja siksi myös täkäläisten palstahäiriköiden suhteen. Rekkautumispakon tulon jälkeen tänne eksyy harvoin täysipäisiä puhtaat jauhot pussissa olevia kirjoittajia ja ehkä juuri siksi saamasi vastaanotto oli kohtuuttoman tympeä.

Yhdistyksen puolesta en kuitenkaan anteeksi pyytele, koska palstan keskustelijat edustavat vain ja ainoastaan omaa mielipidettään, eivät Skepsis RY:n.

Muokannut: PeP, 9/17/2017 9:50:22 PM
Mr.K.A.T.
18.09.2017 02:45:24
393783

Tiedettä arvostetaan muuallakin

Olen useinkin nähnyt eri foorumeilla arvailtavan että joku tuttu trollaa valenimellä. Nettitrolleja on myös olemassa, mutta nämä arvailijat menee liian pitkälle. (Kerran yksi usenetissä erehtyi luulemaan tähtitieteilijä Lehtoa trollaavaksi huijariksi, mutta sattuikin olemaan oikea ulkoavaruuden (mahdollisen) elämän tutkija Turun yo:sta.)

Skepsis ry:n jäsenenä ja artikkelin kirjoittajana on aikoinaan ollut myös kreationisti Pekka Reinikainen (uskoo maan olevan 6000 v ikäinen, evoluutio on humbuugia, tänään kannattaa Trumpia jne).
Jenkeissäkin vaikka oikeistopiireissä haukuttaisiin tiedettä kuten ilmastotiedettä "junk science", niin ei kaikkea tiedettä. Tiedettä voivat huuharit koittaa määrittää uudelleen. Esim. sanovat arvostavansa tiedettä muttei "evoluution huuhaa-tiedettä". Toiset haluavat laajentaa tieteen rajoja sinne rajan toiselle puolen.

Se "Voiko se olla totta?"-kirja pitäisi muuten ainakin lukea ellei tilata.
riiviö
18.09.2017 11:51:39
393785

Asiaan: astrologiaa

Lainaus: Diletant, 12.09.2017 18:03:28, 393687
…koska Jousimies oli jännittävämpi. Ei kuitenkaan ampunut eikä ollut edes mies.

Minä sain kaksivuotissyntymäpäivänä jousimiehen. Kun kotelon kantta sopivasti painoi, jousimies ponnahti esiin ja jäi heilumaan sen jousen varassa. Tästä on hieno valokuva, jossa maitohampaani esiintyvät kovasti edukseen nauravassa pyöreässä naamassa.

Itse olen syntynyt astrologisesti tarkastellen oinaan tähtikuvion vaikutuksen alaisena, vaikka itse asiassa Aurinko oli jotakuinkin keskellä kalojen tähtikuviota.

Kaverit joskus sanoivat minua joukkueurheilun yhteydessä pässiksi ja se voi olla se oinaan vaikutus. Ja joskus sain sellaista palautetta, että pärjäilin poikana tyttöporukassa kuin kala vedessä. Siinä selvästi vaikuttivat kalat.

Olen kysynyt joskus uudelta tuttavuudelta, joka on kertonut harrastavansa astrologiaa, minkä hän arvaa minun tähtimerkikseni. Arvaukset ovat olleet levällään kuin Bereniken hiukset. Ehdottomasti kiehtovin osuus on ollut se, miten erehtymistä on selitetty käyttäen sellaisia käsitteitä kuin nouseva merkki sekä Venuksen ja Marsin konjunktio.

Itse olen ollut myös tarkkana konjunktioiden kanssa. En koskaan aloita virkettä rinnastavalla konjunktiolla, vaikka eli-aloitus onkin hermoja raastavan yleinen tapa.
HJP
18.09.2017 13:36:36
393787

Asiaan: astrologiaa

riiviö kirjoitti 18.09.2017 (393785)...

> Itse olen ollut myös tarkkana konjunktioiden kanssa. En
> koskaan aloita virkettä rinnastavalla konjunktiolla,
> vaikka eli-aloitus onkin hermoja raastavan yleinen
> tapa.

Elikkä tarkoitat siis elikkää.
PeP
18.09.2017 14:36:55
393788

Tiedettä arvostetaan muuallakin

Lainaus: Mr.K.A.T., 18.09.2017 02:45:24, 393783
(Kerran yksi usenetissä erehtyi luulemaan tähtitieteilijä Lehtoa trollaavaksi huijariksi, mutta sattuikin olemaan oikea ulkoavaruuden (mahdollisen) elämän tutkija Turun yo:sta.)

Jokin aika takaperin erään lehden yleisöpalstalla kävi kiivas turvallisuuspolitiikkaa sivuava keskustelu. Erästä nimimerkillä kirjoittanutta henkilöä kutsuttiin trollinpoikaseksi ja kehotettiin poistumaan keskustelusta, kun ei asiasta mitään tiennyt. Kyseinen trollinpoikanen oli sotilastiedustelun kakkosmies. Ajanpuutteen takia jätän kuitenkin nimen mainitsematta.

Skepsis ry:n jäsenenä ja artikkelin kirjoittajana on aikoinaan ollut myös kreationisti Pekka Reinikainen (uskoo maan olevan 6000 v ikäinen, evoluutio on humbuugia, tänään kannattaa Trumpia jne).
Jenkeissäkin vaikka oikeistopiireissä haukuttaisiin tiedettä kuten ilmastotiedettä "junk science", niin ei kaikkea tiedettä. Tiedettä voivat huuharit koittaa määrittää uudelleen. Esim. sanovat arvostavansa tiedettä muttei "evoluution huuhaa-tiedettä". Toiset haluavat laajentaa tieteen rajoja sinne rajan toiselle puolen.

Tuota on vaikea uskoa. Joskus puhutaan selektiivisestä kuulosta, mutta olisikohan Reinikaisen kohdalla kyseessä selektiivinen skeptisyys? Vai vaivanneeko ikääntymisen lieveilmiöt? Sen verran vähän itsekriittisyyttä kyseisen herran nykyisissä ulostuloissa on ollut, ettei herrasta skeptikkoa saa tekemälläkään.

Se "Voiko se olla totta?"-kirja pitäisi muuten ainakin lukea ellei tilata.

On seuraavana tilauslistallani. Nyt on menossa Duodecim kustantamon uunituore kirja "Kiehtovat geenit. Mihin geenitietoa käytetään?" Mielenkiintoinen opus ja maallikollekin riittävän helppolukuinen.
teepee
19.09.2017 04:57:43
393797

Diletantin puolustus

Lainaus: HJP, 17.09.2017 18:54:37, 393776
Diletant on pohjimmiltaan aivan järkevä ihminen ja yleensä varsin hauska. joskus hänellä menee vähän yli, kuten tässä tapauksessa. Palstaa pitkään seuranneista varmaan jokainen lukee hänen viestinsä ehkä yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Hyvä keskustelupalsta tarvitsee diletanttinsa.

Niin tarvitseekin.

Saatan olla ihan ufo...mutten niitä muita.

Näyttäs nyt hiljaiselta. Ehkä ihmiset ovat lakanneet uskomasta?

No kyllä ne taas siitä...tai me.

Muokannut: teepee, 9/19/2017 5:18:08 AM
Mr.K.A.T.
19.09.2017 21:20:59
393820

Reinikainen ja Virtanen

Lainaus: PeP, 18.09.2017 14:36:55, 393788

Tuota on vaikea uskoa. Joskus puhutaan selektiivisestä kuulosta, mutta olisikohan Reinikaisen kohdalla kyseessä selektiivinen skeptisyys? Vai vaivanneeko ikääntymisen lieveilmiöt? Sen verran vähän itsekriittisyyttä kyseisen herran nykyisissä ulostuloissa on ollut, ettei herrasta skeptikkoa saa tekemälläkään.

Selektiivinen tosiaan. Fundeille paranormaalit ufot jne ovat vastustettavia - omalla tavallaan.
Mutta että toimittaja Matti Virtanenkin, ilmastodenialisti, on ollut ihan perus Skepsisläinen (ellei perustajia?).
Sitäkin on vaikea sulattaa.

Ja keväällä eräällä foorumilla yksi alatyylinen kannabista polttelevakin osoittautui skepsisläiseksi, että enpä olis juuri hänestä arvannut.
Ihmisiä on moneen junaan ja näköjään skeptikkojakin.
Pekka T.
20.09.2017 00:22:27
393822

Reinikainen ja Virtanen

Niin, miksipä Skepsis ry:n, joka pyrkii edistämään kriittistä ajattelua ja sekä tieteeseen että järkeen perustuvaa käsitystä maailmasta, jäseninä on ihmisiä, jotka eivät näytä noudattavan tätä tavoitetta? Miksi yliluonnollinen ja muu tieteen epäily saattaa kiehtoa jopa skeptikkoa? Miksi joillakin tunne sittenkin ohittaa järjen?

Yksi syy voi olla myös siinä, että Skepsis ry flirttailee haasteineen paranormaalin kanssa. Se näyttää houkuttelevan ainakin tänne keskustelupalstalle "huuhaaväkeä", haastamaan skeptikkoja. Ehkä jotkut näistä liittyvät jopa jäseniksi?
Diletant
20.09.2017 02:12:28
393823

Onko massiivisen lääkityksen aika?

Pekka T. kirjoitti 20.09.2017 (393822)...

> Niin, miksipä Skepsis ry:n, joka pyrkii edistämään
> kriittistä ajattelua ja sekä tieteeseen että järkeen
> perustuvaa käsitystä maailmasta, jäseninä on ihmisiä,
> jotka eivät näytä noudattavan tätä tavoitetta? Miksi
> yliluonnollinen ja muu tieteen epäily saattaa kiehtoa
> jopa skeptikkoa? Miksi joillakin tunne sittenkin
> ohittaa järjen?
>
> Yksi syy voi olla myös siinä, että Skepsis ry
> flirttailee haasteineen paranormaalin kanssa. Se
> näyttää houkuttelevan ainakin tänne keskustelupalstalle
> "huuhaaväkeä", haastamaan skeptikkoja. Ehkä jotkut
> näistä liittyvät jopa jäseniksi?

Mikä minua vaivaa? En tajunnut sanaakaan tuosta lässylälällätyksestä?
Suomentaja Skepsis ry:n kustantamana paikalle oitis.
Tulin paarista. Itseni pitämästä tietokilpailusta. Tietoa tarvis.
Oleellista lienee, että lässynlässynlässylältä stoori jatkuu loputtomiin.

Muokannut: Diletant, 9/20/2017 2:34:02 AM
teepee
20.09.2017 03:52:54
393824

Reinikainen ja Virtanen

Lainaus: Pekka T., 20.09.2017 00:22:27, 393822
Niin, miksipä Skepsis ry:n, joka pyrkii edistämään kriittistä ajattelua ja sekä tieteeseen että järkeen perustuvaa käsitystä maailmasta, jäseninä on ihmisiä, jotka eivät näytä noudattavan tätä tavoitetta? Miksi yliluonnollinen ja muu tieteen epäily saattaa kiehtoa jopa skeptikkoa? Miksi joillakin tunne sittenkin ohittaa järjen?

Yksi syy voi olla myös siinä, että Skepsis ry flirttailee haasteineen paranormaalin kanssa. Se näyttää houkuttelevan ainakin tänne keskustelupalstalle "huuhaaväkeä", haastamaan skeptikkoja. Ehkä jotkut näistä liittyvät jopa jäseniksi?

No en kuulu Skepsikseen ym yhdistyksiin mutta voiko "tunne ohittaa järjen" johtua hormonaalisista eroista?
Itse toimin useimmiten minimaalisen tiedon ja intuitioiden pohjalta. En jaksa lehtiä enkä katso töllöä kovin usein. Jos kysytään minkä syyn takia tulin tänne niin en tiedä.
Piti katsoa urbaanista sanakirjasta mitä meinaa "metakeskustelu".
Olen ehkä vähän liian "of topic" tännekin..

Ja mihin minulta katosi muokkaa viestiä -painike.

Löytyi!

Muokkaustoiminnossa on siis joku aikaraja? Olisin poistanut pari viestiä muttei pysty.

Muokannut: teepee, 9/20/2017 4:00:08 AM
Diletant
20.09.2017 09:58:37
393826

Diletant kirjoitti 20.09.2017 (393823)...

> Pekka T. kirjoitti 20.09.2017 (393822)...
>

>> Yksi syy voi olla myös siinä, että Skepsis ry
>> flirttailee haasteineen paranormaalin kanssa. Se
>> näyttää houkuttelevan ainakin tänne
> keskustelupalstalle
>> "huuhaaväkeä", haastamaan skeptikkoja. Ehkä jotkut
>> näistä liittyvät jopa jäseniksi?
>
> Mikä minua vaivaa? En tajunnut sanaakaan tuosta
> lässylälällätyksestä?
> Suomentaja Skepsis ry:n kustantamana paikalle oitis.
> Tulin paarista. Itseni pitämästä tietokilpailusta. Tietoa
> tarvis.
> Oleellista lienee, että lässynlässynlässylältä stoori
> jatkuu loputtomiin.

Tuorein tomaatein katson kirjoitustani viime yöltä.
Kävelee kuin ankka, vaakkuu kuin ankka, kakkii kuin ankka,
skepottelee kuin ankka...
Nooo-ooo... rummut pärisevät!!!... se ooooooon.... pekka "lainausmerkeissä" t!

Ei kai kukaan, edes alhaiskerroksessa asuva naapurini (ainakin 6m alaspäin),
sekakäyttäjä jartsa, olisi ollut suorastaan lumoutunut sekavasta metahölinästä

Muokannut: Diletant, 9/20/2017 10:13:30 AM
riiviö
20.09.2017 14:40:09
393837

Reinikainen ja Virtanen

Lainaus: Pekka T., 20.09.2017 00:22:27, 393822

Kuten varmaankin olet huomannut, tällä palstalla voi kirjoittaa, vaikka ei olisi Skepsiksen jäsen.

Mistä päättelet, että olet keskustellut jonkun Skepsiksen jäsenen kanssa?

Yliluonnollinen kiinnostaa keskimäärin skeptikkoja kovastikin. Skeptikko olisi riemuissaan, jos oikeasti löytyisi jotakin yliluonnollista.

Yliluonnollisia ilmiöitä koskevat väitteet ja anekdootit ovat sitten eri asia. Niitä on tunnetusti runsas tarjonta. Melko harvoin tulee tilaisuus tarkistaa väitteiden todenperäisyyttä. Silloin kun tuo tilaisuus on tullut, jäljelle on jäänyt pelkkä väite tai andkdootti ja yliluonnollinen on häveliäästi kadonnut.

Jos tarkoitat huuhaaväellä henkilöä, joka tulee tänne kertomaan jostakin havainnosta, joka saattaisi liittyä yliluonnolliseen, silloin huuhaaväki on tietenkin erinomaisen tervetullutta tänne.

Sen sijaan yleinen nillittäminen ilman itse asiaan liittyvää substanssia on aika ikävystyttävää.

Minä muuten olen Skepsis-yhdistyksen jäsen. Kannatan yhdistyksen säännöissä määriteltyjä tavoitteita. Koskaan ei kuitenkaan ole vaadittu mitään uskon- tai uskonpuutteen tunnustusta. Jäsenmaksun maksaminen on riittänyt oikein hyvin.

Lopuksi vielä kerron, että yliluonnollisen käsite on hankala määriteltävä ja siksi en aio puolustaa edellä kirjoittamaani, jos sitä ruvetaan oikein täikammalla haravoimaan. Ystävällismieliselle lukijalle asia varmaankin tuli selväksi.
Niilo Paasivirta
20.09.2017 15:05:13
393838

Diletantin puolustus

Ok. Esimerkiksi mistä kirjoituksista, pl. metakeskustelu, tämä selvä huomio käy ilmi? Linkkejä?
sherlocker
20.09.2017 15:59:58
393842

Lainaus: Diletant, 20.09.2017 02:12:28, 393823

> ohittaa järjen?
>

Itse en ole koskaan osallistunut yhteenkään paarivisaan, mutta Suomen Tietoviisasta aikoinaan seurattuani olisin melkein pärjännyt sille hammaslääkärille. Pääni on pienestä pojasta asti ollut sellainen, että kaikki triviaali ja merkityksetön tieto on tarttunut kuin kärpäsen kakka kärpäspaperiin. Millaisen kysymyslistan muuten teit? Itse kysyisin esim. Jaakobin poikain äitien nimiä, yleensä kun kysytään lähinnä isän nimeä. Piste per äiti.

Myöhempi lisäys: Sitten voisi vielä kysyä vaikka Jaakobin poikien ainoan sisaren nimeä.

Muokannut: sherlocker, 9/20/2017 4:25:33 PM
Diletant
20.09.2017 19:11:31
393845

Tietokilpailusta

sherlocker kirjoitti 20.09.2017 (393842)...
>
> Itse en ole koskaan osallistunut yhteenkään paarivisaan,
> mutta Suomen Tietoviisasta aikoinaan seurattuani olisin
> melkein pärjännyt sille hammaslääkärille. Pääni on
> pienestä pojasta asti ollut sellainen, että kaikki
> triviaali ja merkityksetön tieto on tarttunut kuin
> kärpäsen kakka kärpäspaperiin. Millaisen kysymyslistan
> muuten teit? Itse kysyisin esim. Jaakobin poikain äitien
> nimiä, yleensä kun kysytään lähinnä isän nimeä. Piste per
> äiti.

Et muuten olisi oikeasti päässyt lähellekään Erik Toivasta. Ei sille pärjänneet
edes kaksihenkiset joukkueetkaan. Muistaakseni kysymykset olivat loppupeleissä
jo huikeasti normitrivian yläpuolella.

Ihan tällaista peruskamaa helpommasta päästä:
-Millä maalla toiseksi eniten EM-korismestaruuksia?
-Luettele m-kirjaimella alkavat Euroopan maat.
-Maailman eniten myyty kaunokirjallinen teos?
-Mikä on maailman tiheimmin asuttu valtio,
jos ei huomioida pieniä kaupunki- ja saarivaltioita?
-Kuinka monta Helsingissä sijaitsevaa metroasemaa on yhteensä,
kun länsimetro valmistuu? Jos valmistuu.
-Maailman harvimmin asuttu itsenäinen valtio?
-Kuka oli Supremesien keulahahmo ja mainitse kaksi hittiä
kahdestatoista listaykkösestä?
-Minkä niminen on maailman ensimmäinen luottokortti?`
-Minkä kolme kertaa olympialaisissa olleen urheilulajin
on joka kerta voittanut suomalainen?
-Mikä ihmiskehon osa on labium? jne

Kysymykset olivat, kuten aina, ihan liian vaikeita normiväestölle
eli minullekin, mutta rimaa on pakko nostaa, koska vastaajina on
todellisia hirmuja. Vetivät taas 14/20 tyyliin ja muilla jotain 5/20.
Tosin kilpailukausi vasta alkoi ja osanottajia kovin niukasti.

> Myöhempi lisäys: Sitten voisi vielä kysyä vaikka Jaakobin
> poikien ainoan sisaren nimeä.

Marja-Liisa?

Muokannut: Diletant, 9/20/2017 7:35:57 PM
sherlocker
20.09.2017 19:34:43
393846

Tietokilpailusta

Lainaus: Diletant, 20.09.2017 19:11:31, 393845
sherlocker kirjoitti 20.09.2017 (393842)...
>
> Itse en ole koskaan osallistunut yhteenkään paarivisaan,
> mutta Suomen Tietoviisasta aikoinaan seurattuani olisin
> melkein pärjännyt sille hammaslääkärille. Pääni on
> pienestä pojasta asti ollut sellainen, että kaikki
> triviaali ja merkityksetön tieto on tarttunut kuin
> kärpäsen kakka kärpäspaperiin. Millaisen kysymyslistan
> muuten teit? Itse kysyisin esim. Jaakobin poikain äitien
> nimiä, yleensä kun kysytään lähinnä isän nimeä. Piste per
> äiti.

Et muuten olisi oikeasti päässyt lähellekään Erik Toivasta. Ei sille pärjänneet
edes kaksihenkiset joukkueetkaan. Muistaakseni kysymykset olivat loppupeleissä
jo huikeasti normitrivian yläpuolella.

Ihan tällaista peruskamaa helpommasta päästä:
-Millä maalla toiseksi eniten EM-korismestaruuksia?
-Luettele m-kirjaimella alkavat Euroopan maat.
-Maailman eniten myyty kaunokirjallinen teos?
-Mikä on maailman tiheimmin asuttu valtio,
jos ei huomioida pieniä kaupunki- ja saarivaltioita?
-Kuinka monta Helsingissä sijaitsevaa metroasemaa on yhteensä,
kun länsimetro valmistuu? Jos valmistuu.
-Maailman harvimmin asuttu itsenäinen valtio?
-Kuka oli Supremesien keulahahmo ja mainitse kaksi hittiä
kahdestatoista listaykkösestä? jne

Kysymykset olivat, kuten aina, ihan liian vaikeita normiväestölle
eli minullekin, mutta rimaa on pakko nostaa, koska vastaajina on
todellisia hirmuja. Vetivät taas 14/20 tyyliin ja muilla jotain 5/20.
Tosin kilpailukausi vasta alkoi ja osanottajia niukasti.

> poikien ainoan sisaren nimeä.

Marja-Liisa?

Olet hollilla. En oikeasti olisikaan pärjännyt. Alkukarsinnoissa ehkä.

Eivät olleet helppoja kysymyksesi. nyt nopeasti: Espanja, Malta, makedonia, Moldova, Moby dick, Vatikaani eikun eikäy siis Liechenstein?, 24 ei mitään hajua, Mongolia, Diana ross baby love?
Diletant
20.09.2017 19:45:18
393847

Tietokilpailusta

sherlocker kirjoitti 20.09.2017 (393846)...

>
sherlocker kirjoitti 20.09.2017
> (393842)...

>>
>> Itse en ole koskaan osallistunut yhteenkään
> paarivisaan,
>> mutta Suomen Tietoviisasta aikoinaan seurattuani
> olisin
>> melkein pärjännyt sille hammaslääkärille. Pääni on
>> pienestä pojasta asti ollut sellainen, että kaikki
>> triviaali ja merkityksetön tieto on tarttunut kuin
>> kärpäsen kakka kärpäspaperiin. Millaisen kysymyslistan
>> muuten teit? Itse kysyisin esim. Jaakobin poikain
> äitien
>> nimiä, yleensä kun kysytään lähinnä isän nimeä. Piste
> per
>> äiti.
>
> Et muuten olisi oikeasti päässyt lähellekään Erik
> Toivasta. Ei sille pärjänneet
> edes kaksihenkiset joukkueetkaan. Muistaakseni kysymykset
> olivat loppupeleissä
> jo huikeasti normitrivian yläpuolella.
>
> Ihan tällaista peruskamaa helpommasta päästä:
> -Millä maalla toiseksi eniten EM-korismestaruuksia?
> -Luettele m-kirjaimella alkavat Euroopan maat.
> -Maailman eniten myyty kaunokirjallinen teos?
> -Mikä on maailman tiheimmin asuttu valtio,
> jos ei huomioida pieniä kaupunki- ja saarivaltioita?
> -Kuinka monta Helsingissä sijaitsevaa metroasemaa on
> yhteensä,
> kun länsimetro valmistuu? Jos valmistuu.
> -Maailman harvimmin asuttu itsenäinen valtio?
> -Kuka oli Supremesien keulahahmo ja mainitse kaksi
> hittiä
> kahdestatoista listaykkösestä? jne
>
> Kysymykset olivat, kuten aina, ihan liian vaikeita
> normiväestölle
> eli minullekin, mutta rimaa on pakko nostaa, koska
> vastaajina on
> todellisia hirmuja. Vetivät taas 14/20 tyyliin ja muilla
> jotain 5/20.
> Tosin kilpailukausi vasta alkoi ja osanottajia niukasti.
>
>> Myöhempi lisäys: Sitten voisi vielä kysyä vaikka
> Jaakobin
>> poikien ainoan sisaren nimeä.
>
> Marja-Liisa?

>
> Olet hollilla. En oikeasti olisikaan pärjännyt.
> Alkukarsinnoissa ehkä.
>
> Eivät olleet helppoja kysymyksesi. nyt nopeasti: Espanja,
> Malta, makedonia, Moldova, Moby dick, Vatikaani eikun
> eikäy siis Liechenstein?, 24 ei mitään hajua, Mongolia,
> Diana ross baby love?

Muokkasin pari lisää sinne aloitukseen. Kysymyksen muoto: ei saari- tai kaupunkivaltio.
Jugoslavia, Montenegro, Monaco, Don Quijote, Baby love oikein, You cant hurry love...
Liechenstein ei pääse lähellekään 236,34 / km² eikä ole "oikea" valtio kysymyksen
alkuperäisessä merkityksessä.
Monacossa muuten 15 142 / km² mikä tietysti eniten, muttei vastaa kysymykseen.

Muokannut: Diletant, 9/20/2017 7:56:17 PM
sherlocker
20.09.2017 20:02:01
393848

Tietokilpailusta

Lainaus: Diletant, 20.09.2017 19:45:18, 393847
sherlocker kirjoitti 20.09.2017 (393846)...

>
sherlocker kirjoitti 20.09.2017
> (393842)...

>>
>> Itse en ole koskaan osallistunut yhteenkään
> paarivisaan,
>> mutta Suomen Tietoviisasta aikoinaan seurattuani
> olisin
>> melkein pärjännyt sille hammaslääkärille. Pääni on
>> pienestä pojasta asti ollut sellainen, että kaikki
>> triviaali ja merkityksetön tieto on tarttunut kuin
>> kärpäsen kakka kärpäspaperiin. Millaisen kysymyslistan
>> muuten teit? Itse kysyisin esim. Jaakobin poikain
> äitien
>> nimiä, yleensä kun kysytään lähinnä isän nimeä. Piste
> per
>> äiti.
>
> Et muuten olisi oikeasti päässyt lähellekään Erik
> Toivasta. Ei sille pärjänneet
> edes kaksihenkiset joukkueetkaan. Muistaakseni kysymykset
> olivat loppupeleissä
> jo huikeasti normitrivian yläpuolella.
>
> Ihan tällaista peruskamaa helpommasta päästä:
> -Millä maalla toiseksi eniten EM-korismestaruuksia?
> -Luettele m-kirjaimella alkavat Euroopan maat.
> -Maailman eniten myyty kaunokirjallinen teos?
> -Mikä on maailman tiheimmin asuttu valtio,
> jos ei huomioida pieniä kaupunki- ja saarivaltioita?
> -Kuinka monta Helsingissä sijaitsevaa metroasemaa on
> yhteensä,
> kun länsimetro valmistuu? Jos valmistuu.
> -Maailman harvimmin asuttu itsenäinen valtio?
> -Kuka oli Supremesien keulahahmo ja mainitse kaksi
> hittiä
> kahdestatoista listaykkösestä? jne
>
> Kysymykset olivat, kuten aina, ihan liian vaikeita
> normiväestölle
> eli minullekin, mutta rimaa on pakko nostaa, koska
> vastaajina on
> todellisia hirmuja. Vetivät taas 14/20 tyyliin ja muilla
> jotain 5/20.
> Tosin kilpailukausi vasta alkoi ja osanottajia niukasti.
>
>> Myöhempi lisäys: Sitten voisi vielä kysyä vaikka
> Jaakobin
>> poikien ainoan sisaren nimeä.
>
> Marja-Liisa?

>
> Olet hollilla. En oikeasti olisikaan pärjännyt.
> Alkukarsinnoissa ehkä.
>
> Eivät olleet helppoja kysymyksesi. nyt nopeasti: Espanja,
> Malta, makedonia, Moldova, Moby dick, Vatikaani eikun
> eikäy siis Liechenstein?, 24 ei mitään hajua, Mongolia,
> Diana ross baby love?

Muokkasin pari lisää sinne aloitukseen. Kysymyksen muoto: ei saari- tai kaupunkivaltio.
Jugoslavia, Montenegro, Monaco, Don Quijote, Baby love oikein, You cant hurry love...
Liechenstein ei pääse lähellekään 236,34 / km² eikä ole "oikea" valtio kysymyksen
alkuperäisessä merkityksessä.
Monacossa muuten 15 142 / km² mikä tietysti eniten, muttei vastaa kysymykseen.

Huonosti siis pärjäsin. Jugoslavia entinen valtio tosin, mutta... Don Quioten olisin tiennyt heti kun näen vastauksen jne... Heikko suoritus minulta. Vastausaikaa vähän jne... selityksiä
Diletant
20.09.2017 20:15:20
393849

Tietokilpailusta

sherlocker kirjoitti 20.09.2017 (393848)...

> Muokkasin pari lisää sinne aloitukseen. Kysymyksen muoto:
> ei saari- tai kaupunkivaltio.
> Jugoslavia, Montenegro, Monaco, Don Quijote, Baby love
> oikein, You cant hurry love...
> Liechenstein ei pääse lähellekään 236,34 / km² eikä ole
> "oikea" valtio kysymyksen
> alkuperäisessä merkityksessä.
> Monacossa muuten 15 142 / km² mikä tietysti eniten, muttei
> vastaa kysymykseen.[/q]
>
> Huonosti siis pärjäsin. Jugoslavia entinen valtio tosin,
> mutta... Don Quioten olisin tiennyt heti kun näen
> vastauksen jne... Heikko suoritus minulta. Vastausaikaa
> vähän jne... selityksiä

Ei tartte yhtään olla huolissaan. Jos joku muu olisi laatinut kysymykseni,
niin olisin todnäk jäänyt alle kymmeneen.
Neuvostoliitolla eniten mestaruuksia, 14 kpl ja sekin entinen valtio.
Oletin ilman muuta, että kaikki tietäisivät jos kysyisin ykköstä.
Yksi tiesi Jugoslavian (5kpl voittoja). Espanjaa tuli kyllä (3kpl).

Yleensä muokkailen kysymyksiäni tyyliin, että mikä on USAn/Saksan/Ranskan/Suomen/...
neljänneksi väkirikkain kaupunki. Joutuu hieman pohtimaan itsekin.

Muokannut: Diletant, 9/20/2017 8:17:33 PM
teepee
20.09.2017 20:43:22
393850

Lainaus: sherlocker, 20.09.2017 15:59:58, 393842
Lainaus: Diletant, 20.09.2017 02:12:28, 393823

> ohittaa järjen?
>

Itse en ole koskaan osallistunut yhteenkään paarivisaan, mutta Suomen Tietoviisasta aikoinaan seurattuani olisin melkein pärjännyt sille hammaslääkärille. Pääni on pienestä pojasta asti ollut sellainen, että kaikki triviaali ja merkityksetön tieto on tarttunut kuin kärpäsen kakka kärpäspaperiin. Millaisen kysymyslistan muuten teit? Itse kysyisin esim. Jaakobin poikain äitien nimiä, yleensä kun kysytään lähinnä isän nimeä. Piste per äiti.

Myöhempi lisäys: Sitten voisi vielä kysyä vaikka Jaakobin poikien ainoan sisaren nimeä.

Muistatko mistä kaupungista tää hammaslääkäri hyvä muistinen on?

Mä en muista mitään mut onko muitakin keinoja nähdä tai jotain; totuus. En usko absoluuttiseen totuuteen.

Jokatapauksessa lueskelin ekaa juttuani tänne 2007. Kolme kertaa olen käynyt täällä ja silloin taisin olla melko kärkkäällä tuulella koska veetuilin Lauermalle. Ainoa joka oli oikeasti kiinnostunut. En mä tiennyt kuka hän on...silloin. Myöhemmin vasta tajusin...harmi.

Kivaaa lukea 10 vuotta vanhaa sekoilua mut edelleen se pitää minkä aloitin silloin. Outo juttu.
Varmasti ne kohtaukset johtui masiksesta ja jatkuvasta nukkumisesta.
En olis kiinnostunut alunperinkään jos ei moni muu kautta aikojen olis kokenut samoin.
Harmi vaan että kiivastuin väärässä paikassa.

Muokannut: teepee, 9/20/2017 9:48:31 PM
Diletant
20.09.2017 21:42:57
393854

teepee kirjoitti 20.09.2017 (393850)...
>
> poikien ainoan sisaren nimeä.[/q]
>
> Muistatko mistä kaupungista tää hammaslääkäri hyvä
> muistinen on?

Olisithan itsekin wikistä helepoosti kattonu, jotta Mikkeliin mänijöitä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Erik_Toivanen_(tietokilpailija)

> Mä en muista mitään mut onko muitakin keinoja nähdä tai
> jotain; totuus. En usko absoluuttiseen totuuteen.

Absoluuttista totuuttahan ei ole olemassa niin kauan kuin olemme vielä
biologisia, lihallisuuteen sidottuja solumassoja, joiden aivoitukset
uusiutuvat aina syntymän jälkeisiin muilta opittuihin ajatuskuvioihin.
Olipahan tekosyvällistä lätinää. Osaan minäkin!

> Jokatapauksessa lueskelin ekaa juttuani tänne 2007. Kolme
> kertaa olen käynyt täällä ja silloin taisin olla melko
> kärkkäällä tuulella koska veetuilin Lauermalle. Ainoa
> joka oli oikeasti kiinnostunut. En mä tiennyt kuka hän
> on...silloin. Myöhemmin vasta tajusin...harmi.

Kaikille pitää voida vtlla ja jälkihäpeä on ihan sallittua, uusiutuvaa luonnonvaraa.

Muokannut: Diletant, 9/20/2017 9:45:11 PM
teepee
20.09.2017 21:58:34
393856

No todellakin. Ja ei haittaa, monet muutkin mukaa lukien itseni on kokenut häpeää, kun avaan suuni. Koitan parantua. Mites, oletko Diletant jo saanut monta puhelua?
Diletant
20.09.2017 22:36:44
393860

teepee kirjoitti 20.09.2017 (393856)...

> No todellakin. Ja ei haittaa, monet muutkin mukaa
> lukien itseni on kokenut häpeää, kun avaan suuni.
> Koitan parantua. Mites, oletko Diletant jo saanut monta
> puhelua?

Itseasiassa en tiedä, että onko psykiatrini saanut numeroonsa puheluita.
Pitääpä soittaa.

- Lääketieteen tohtori, psykiatri Kallo Maakari
- Täällä Diletant. Sori että näin myöhään vaivaan.
- Vtu taas soittelet ja kello on ties mitä ja lauteilla heittelen löylyä
vihervasemmistolaisten lesbosovinistien kanssa. Mitä nyt taas?
- Mulle tuli identiteettikriisi kolme minuuttia sitten. Mitä tekisin?
- Voi perseen suti. Oletko jo juonut määräämäni kuusi litraa pirtua?
- Reseptihän oli toissapäiväinen. Kirjoitapa setä uusi.
- Enhän mä nyt tässä juuri suihkussa voi mitään kirjoitella. Kastuu paperit
ja lepakot kaikkoaa, jos alan työtehtäviä toimittaa. Hyvästi ikuisesti!
- No mut
- Piip piip

Näin se vaan menee, kun ihmisestä tehdään kauppatavaraa, huomioimatta kärsimyksiä.