Diletant
01.11.2017 12:08:07
394734

Ulkoavaruuden olioista

Minusta on aina kiehtovaa, kiinnostavaa ja huvittavaakin, kun spekuloidaan mahdollisista
maan ulkopuolisista sivilisaatioista. Aikanaanhan Draken kaava oli kovasti tapetilla.
Siinä muka oletettiin jotain elämän määrästä universumissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Draken_kaava

Nyt sitten Tekniikan maailmassa pohditaan, että minkälaisia mahdolliset avaruusolennot
voisivat olla.

https://tekniikanmaailma.fi/tiede/ulkoavaruuden-alienit-ovat-luonnonvalinnan-ohjaamia-ja-muistuttavat-todennakoisesti-maan-asukkaita-sanovat-tutkijat/?shared=800616-80110cef

Näissä hauskoissa spekulaatioissa tietysti väijyy tieteistarinoinnin pitkä historia.
Tosiasiahan tietenkin on, että mitään todisteita vieraista elämänmuodoista,
saati sivilisaatioista, ei kertakaikkiaan ole, vaikka SETIkin on pyörinyt vuosikausia.
Itse olisin todella innoissani, jos mitä tahansa löytyisi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/SETI

Ajattelen varmaan samoin kuin suurin osa, että jos jotain on, niin valtavat etäisyydet
poissulkevat havaintoja ja mahdollisia kohtaamisia.

Muokannut: Diletant, 11/1/2017 12:18:20 PM
Pekka T.
01.11.2017 15:44:51
394739

Ulkoavaruuden olioista

On sanottu, että tieto muiden sivilisaatioiden olemassaolosta olisi tavattoman mullistava, mutta niin olisi yhtä lailla tieto siitä, että muita sivilisaatoita ei ole. Kiehtova kysymys. Ehkä vastaus on kuitenkin jotain sellaista, johon ihmisen ymmärrys ei oikein riitä.

Mieleen on jäänyt Helsingin Sanomissa ollut Valtiaat-sarjan strippi. Siinä pääministeri katseli öiselle tähtitaivaalle tähtitieteilijän kanssa ja mietiskeli, että onkohan muualla älykästä elämää. "Muualla kuin missä?", vastasi tähtitieteilijä.
PeP
01.11.2017 16:20:13
394740

Ulkoavaruuden olioista

Lainaus: Diletant, 01.11.2017 12:08:07, 394734
Minusta on aina kiehtovaa, kiinnostavaa ja huvittavaakin, kun spekuloidaan mahdollisista
maan ulkopuolisista sivilisaatioista. Aikanaanhan Draken kaava oli kovasti tapetilla.
Siinä muka oletettiin jotain elämän määrästä universumissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Draken_kaava

Nyt sitten Tekniikan maailmassa pohditaan, että minkälaisia mahdolliset avaruusolennot
voisivat olla.

https://tekniikanmaailma.fi/tiede/ulkoavaruuden-alienit-ovat-luonnonvalinnan-ohjaamia-ja-muistuttavat-todennakoisesti-maan-asukkaita-sanovat-tutkijat/?shared=800616-80110cef

Näissä hauskoissa spekulaatioissa tietysti väijyy tieteistarinoinnin pitkä historia.
Tosiasiahan tietenkin on, että mitään todisteita vieraista elämänmuodoista,
saati sivilisaatioista, ei kertakaikkiaan ole, vaikka SETIkin on pyörinyt vuosikausia.
Itse olisin todella innoissani, jos mitä tahansa löytyisi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/SETI

Ajattelen varmaan samoin kuin suurin osa, että jos jotain on, niin valtavat etäisyydet
poissulkevat havaintoja ja mahdollisia kohtaamisia.

Nuorena astronomian harrastamiseen ja scifi kirjallisuuteen hurahtaneena ajatus on kiehtonut minua lähes koko ikäni. Draken kaavaan on tullut arvoja sijoitelluksi jo kauan ennen kuin ensimmäisestäkään eksoplaneetasta oli näyttöä. Minun sivistymättömällä arvauksellani teknisiä sivilisaatioita löytyi Linnunradasta karkeasti ottaen yksi tuhatta kuutiovalovuotta kohti. En muista mistä nykäsin Linnunradan tilavuuden. Luultavasti H&S menetelmällä.

Olisi melkoisen ihmeellinen asia, jos joku muu tekninen älykäs laji olisi olemassa ihmisen lisäksi. Vielä ihmeellisempää olisi se, jos olisimme ainoa sellainen koko maailmankaikkeudessa. Kontaktin saaminen onkin sitten aivan toinen juttu.

Itse elättelen pientä toivoa, että jotain merkkejä edes alkeellisesta elämästä löytyy ennen koiranputkikasvattamolle siirtymistäni. Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia yhä tarkemmaksi ja kohta saattaa olla mahdollista tunnistaa elämän merkkejä eksojen kaasukehistä. Se olisi XO:n paikka, jos sellainen löytö vahvistetaan.

Kaikille se ei varmaan olisi edes uutinen. Olen netissä keskustellut ihmisten kanssa, jotka tekivät varsin notkeasti luonneanalyysejä Maassa jo vierailleista alieneista.

Muokannut: PeP, 11/1/2017 4:25:32 PM
Diletant
01.11.2017 17:19:09
394743

Ulkoavaruuden olioista

PeP kirjoitti 01.11.2017 (394740)...
>
> Nuorena astronomian harrastamiseen ja scifi
> kirjallisuuteen hurahtaneena ajatus on kiehtonut minua
> lähes koko ikäni. Draken kaavaan on tullut arvoja
> sijoitelluksi jo kauan ennen kuin ensimmäisestäkään
> eksoplaneetasta oli näyttöä. Minun sivistymättömällä
> arvauksellani teknisiä sivilisaatioita löytyi
> Linnunradasta karkeasti ottaen yksi tuhatta
> kuutiovalovuotta kohti. En muista mistä nykäsin
> Linnunradan tilavuuden. Luultavasti H&S menetelmällä.

> Olisi melkoisen ihmeellinen asia, jos joku muu tekninen
> älykäs laji olisi olemassa ihmisen lisäksi. Vielä
> ihmeellisempää olisi se, jos olisimme ainoa sellainen
> koko maailmankaikkeudessa. Kontaktin saaminen onkin
> sitten aivan toinen juttu.

"Kovissa tieteissä" mietiskellään universumimme mahdollista äärettömyyttä, ainakin
rajattomuutta, ja ääretöntä määrää rinnakkaisuniversumeja. Pyyhkäisee jo niin pahasti
yli tajuntani, että...
Olen samaa mieltä siitä, että olisi outo ajatus, että olisimme biljoonienbiljoonien
planeettojen joukossa ainut "lottovoiton" saanut.

> Itse elättelen pientä toivoa, että jotain merkkejä edes
> alkeellisesta elämästä löytyy ennen
> koiranputkikasvattamolle siirtymistäni. Tekniikka
> kehittyy huimaa vauhtia yhä tarkemmaksi ja kohta
> saattaa olla mahdollista tunnistaa elämän merkkejä
> eksojen kaasukehistä. Se olisi XO:n paikka, jos
> sellainen löytö vahvistetaan.

Minä voisin ottaa hörpyt puoliksikäyneestä kiljutonkastani.

> Kaikille se ei varmaan olisi edes uutinen. Olen netissä
> keskustellut ihmisten kanssa, jotka tekivät varsin
> notkeasti luonneanalyysejä Maassa jo vierailleista
> alieneista.

Sinä onnekas!
Pekka T.
01.11.2017 20:34:32
394746

Ulkoavaruuden olioista

Lainaus: PeP, 01.11.2017 16:20:13, 394740

Nuorena astronomian harrastamiseen ja scifi kirjallisuuteen hurahtaneena ajatus on kiehtonut minua lähes koko ikäni.

Itse elättelen pientä toivoa, että jotain merkkejä edes alkeellisesta elämästä löytyy ennen koiranputkikasvattamolle siirtymistäni. Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia yhä tarkemmaksi ja kohta saattaa olla mahdollista tunnistaa elämän merkkejä eksojen kaasukehistä. Se olisi XO:n paikka, jos sellainen löytö vahvistetaan.

Tunnustan olevani samalla tavalla hurahtanut.

Kyllä ne merkitkin varmaan mieltä myllertäisivät, puhumattakaan suoranaisista kontakteista. Ja kyllä se minulla saattaisi olla peräti paradis'n paikka.