sherlocker
21.08.2021 01:19:51
406442

Talebanin taito

Mitä tapahtuu, kun Afganistanin nykyinen valtiokoneisto romahtaa?

Vai romahtaako?

Talebanit siis ensi kädessä ottavat haltuun esim. valtion virkakoneistonko?

Talebanin sosiaaliturvatoimisto, miten voin palvella?

Miten käy kun kaikki jo luodut kaupalliset yhteydet ja verkostot katkeavat?

Vai onko edellisen hallinnon virakoneistossa riittävästi Talebanien kannattajia?

Jos ei, niin mikä taito ja kyky Talebaneilla on jatkaa valtion perusjuttuja?

Nyt luulevat valloittavansa jotain, mutta kun huomaavat oelvansa oikeasti vallassa, niin löytyykö taitoa ja tahtoa.

Naisten asema joka tapauksessa on säälittävä.

Pelkällä uskonnolla ei kukaan pitkään elä.

Vai mennäänkö unikko edellä?

Luultavasti koko talous pysähtyy ja romahtaa, kunnes Kiina tai joku muu taho, joka kieli pitkällä odottaa
pääsyä luonnonrikkauksien markkinoille, ottaa haltuunsa maan talouden.

Talibanit pitävät uskonnollista näennäisvaltaa ja isot tekijät, kuten Kiina takaavat talouden, omia etujaan maksimoiden.

Ainakin kuparia, unikkoa ja kultaa Afganistanissa tiettävästi riittää vientiin ja sillä kustannetaan Taleban-talous, mutta ei loputtomiin.

Unikkoa länteen, jotta ihmiset tuhoavat itsensä ja muuta itään?

Afganistania odottaa tuho, ennemmin tai myöhemmin?


Muokannut: sherlocker, 8/21/2021 2:06:24 AM
PeP
21.08.2021 10:10:03
406445

Talebanin taito

Lainaus: sherlocker, 21.08.2021 01:19:51, 406442
Mitä tapahtuu, kun Afganistanin nykyinen valtiokoneisto romahtaa?

Vai romahtaako?

Talebanit siis ensi kädessä ottavat haltuun esim. valtion virkakoneistonko?

Talebanin sosiaaliturvatoimisto, miten voin palvella?

Miten käy kun kaikki jo luodut kaupalliset yhteydet ja verkostot katkeavat?

Vai onko edellisen hallinnon virakoneistossa riittävästi Talebanien kannattajia?

Jos ei, niin mikä taito ja kyky Talebaneilla on jatkaa valtion perusjuttuja?

Nyt luulevat valloittavansa jotain, mutta kun huomaavat oelvansa oikeasti vallassa, niin löytyykö taitoa ja tahtoa.

Naisten asema joka tapauksessa on säälittävä.

Pelkällä uskonnolla ei kukaan pitkään elä.

Vai mennäänkö unikko edellä?

Luultavasti koko talous pysähtyy ja romahtaa, kunnes Kiina tai joku muu taho, joka kieli pitkällä odottaa
pääsyä luonnonrikkauksien markkinoille, ottaa haltuunsa maan talouden.

Talibanit pitävät uskonnollista näennäisvaltaa ja isot tekijät, kuten Kiina takaavat talouden, omia etujaan maksimoiden.

Ainakin kuparia, unikkoa ja kultaa Afganistanissa tiettävästi riittää vientiin ja sillä kustannetaan Taleban-talous, mutta ei loputtomiin.

Unikkoa länteen, jotta ihmiset tuhoavat itsensä ja muuta itään?

Afganistania odottaa tuho, ennemmin tai myöhemmin?


Jos virkmieskunta joudutaan vaihtamaan 20 vuotta vuoristossa sissisotaa käyneisiin Jumalan taistelijoihin, ei ennuste ole hyvä. Kun suurempia vapauksia jonkin aikaa maistellut koulutetumpi osa väestöä pyrkii maasta pois, sekään ei paranna ennustetta. Ulkomailla olevat rahavarat on jäädytetty ja useimmat kansainväliset avustusjärjestöt vetäytyneet maasta.

Tulevaisuus ei todellakaan näytä hyvältä. Jos talebanit saisivat valtansa vakautetuksi rauhanomaisin keinoin ja jos he eivät liikaa rajoittaisi ihmisten toimintaa, suhteet muihin maihin voisivat palautua. Uskonnollisilta fanaatikoilta se saattaa olla liikaa vaadittu.

Mitä luonnonvaroihin tulee, niin Afganistan on rikas monen muunkin suhteen kuin kullan ja kuparin. Vaatisi kuitenkin toimivaa infraa, jotta rikkaudet saataisiin käyttöön ja se edellyttäisi ulkomaisia sijoittajia. Tuleeko Kiina apuun, vaikka se vainoaakin islamilaisia uiguureja? Kiinalle Afganistanista voisi tulla iso raaka-aineiden lähde. Jos Kiina saa vahvan jalansijan Afganistanissa, maailmanpolitiikan viisari heilahtaa taas vähän idän suuntaan. Kiinaa tuskin puutteelliset ihmisoikeusasiat tai edes uskonnollinen fanatismi haittaavat, kunhan fanaatikot toimivat Kiinan rajojen ulkopuolella.


Muokannut: PeP, 8/21/2021 10:13:18 AM
riiviö
21.08.2021 11:40:09
406449

Talebanin taito

Lainaus: PeP, 21.08.2021 10:10:03, 406445
Tuleeko Kiina apuun, vaikka se vainoaakin islamilaisia uiguureja? Kiinalle Afganistanista voisi tulla iso raaka-aineiden lähde. Jos Kiina saa vahvan jalansijan Afganistanissa, maailmanpolitiikan viisari heilahtaa taas vähän idän suuntaan. Kiinaa tuskin puutteelliset ihmisoikeusasiat tai edes uskonnollinen fanatismi haittaavat, kunhan fanaatikot toimivat Kiinan rajojen ulkopuolella.


Kyllä Kiinalle raha kelpaa. Samoin Venäjälle. Moni muu periaate joustaa kyllä niin sanotun “viivan alle”-argumentin edessä.
PeP
21.08.2021 11:44:56
406450

Talebanin taito

Lainaus: riiviö, 21.08.2021 11:40:09, 406449
Lainaus: PeP, 21.08.2021 10:10:03, 406445
Tuleeko Kiina apuun, vaikka se vainoaakin islamilaisia uiguureja? Kiinalle Afganistanista voisi tulla iso raaka-aineiden lähde. Jos Kiina saa vahvan jalansijan Afganistanissa, maailmanpolitiikan viisari heilahtaa taas vähän idän suuntaan. Kiinaa tuskin puutteelliset ihmisoikeusasiat tai edes uskonnollinen fanatismi haittaavat, kunhan fanaatikot toimivat Kiinan rajojen ulkopuolella.


Kyllä Kiinalle raha kelpaa. Samoin Venäjälle. Moni muu periaate joustaa kyllä niin sanotun “viivan alle”-argumentin edessä.


Kiinakaan tuskin isommin investoi, mikäli taleban ei pysty takaamaan edes jokseenkin vakaita oloja. Toisaalta myös talebanien syystäkin epäluuloinen asenne kaikkea ulkomaista kohtaan voi vaikuttaa asiaan. Neukut ja USA ovat jo pitäneet siellä valtaa. Avaavatko talebanit edes talouden takia ovea kolmannelle suurvallalle, Kiinalle, ja jos niin millä ehdoilla?


Muokannut: PeP, 8/21/2021 11:45:37 AM
Teppolainen
21.08.2021 16:52:26
406470

Talebanin taito

Voisin ainakin kuvitella, että CIA:n kriisinäyttelijät tomun ja ruumiskasoista nousevan savun laskeuduttua palaavat takaisin Yhdysvaltoihin, jatkaen siellä kaikessa hiljaisuudessa elämäänsä oikeilla nimillään - opettaen kreationismia tokaluokkalaisille, ajaen öisin rekkaa tai mitä nyt sitten elääkseen tekevätkin kun työsopimus Bidenin hallinnon kanssa päättyy eivätkä halua enää sitä mielenterveytensä vuoksi uusia.

Afganistanissa puolestaan CIA ostaa kaikessa hiljaisuudessa Yhdysvaltoihin vietävää heroiinia ja pikkulasten pimeissä kaivoksissa kokoamia mineraaleja.

Kabul pikkuhiljaa palaa 2000-luvun alun tasoiseksi kaupungiksi ja väki muuttaa maalle harjoittamaan maanviljelystä.

Talebanin presidentti värjää hiuksensa oranssiksi ja vaatii Yhdysvaltoja maksamaan massivisen muurin Kabulin keskustan ympärille, jonne se suunnittelee kullattua palatsialuetta eliitilleen, jonka katukivetyksinä on käytetty erilaisia koru- ja jalokiviä.


Muokannut: Teppolainen, 8/21/2021 5:01:14 PM
PeP
21.08.2021 17:10:56
406471

Talebanin taito

Lainaus: PeP, 21.08.2021 10:10:03, 406445
Jos talebanit saisivat valtansa vakautetuksi rauhanomaisin keinoin ja jos he eivät liikaa rajoittaisi ihmisten toimintaa, suhteet muihin maihin voisivat palautua.


Jo nyt tuli tuohon jos sanaan vahva epäilys. Mikäli IL:n uutinen pitää paikkaansa talibaneja vastustava asellinen joukko on vallannut jo neljä kaupunkia takaisin. Jos tuo pitää paikkaansa, sisällissota on käynnissä.

"Talibania vastustavat aseistetut joukot ovat ajaneet uudet valtiaat pois ainakin kolmesta kaupungista Baghlanin maakunnassa, noin 150 kilometriä pohjoiseen pääkaupungista Kabulista, kirjoittaa Washington Post."

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/267cf738-134f-415e-98fe-944cdc5afca0

Voihan tietenkin olla, että molammat osapuolet ovatkin CIA:n palkkaamia sijaisnäyttelijöitä, joita johtavat Biden ja Trump.


Muokannut: PeP, 8/21/2021 5:12:00 PM
Mr.K.A.T.
21.08.2021 20:17:09
406477

Talebanin fanaattisuus?

Lainaus: PeP, 21.08.2021 11:44:56, 406450
Lainaus: riiviö, 21.08.2021 11:40:09, 406449
Lainaus: PeP, 21.08.2021 10:10:03, 406445
Tuleeko Kiina apuun, vaikka se vainoaakin islamilaisia uiguureja? Kiinalle Afganistanista voisi tulla iso raaka-aineiden lähde. Jos Kiina saa vahvan jalansijan Afganistanissa, maailmanpolitiikan viisari heilahtaa taas vähän idän suuntaan. Kiinaa tuskin puutteelliset ihmisoikeusasiat tai edes uskonnollinen fanatismi haittaavat, kunhan fanaatikot toimivat Kiinan rajojen ulkopuolella.


Kyllä Kiinalle raha kelpaa. Samoin Venäjälle. Moni muu periaate joustaa kyllä niin sanotun “viivan alle”-argumentin edessä.


Kiinakaan tuskin isommin investoi, mikäli taleban ei pysty takaamaan edes jokseenkin vakaita oloja. Toisaalta myös talebanien syystäkin epäluuloinen asenne kaikkea ulkomaista kohtaan voi vaikuttaa asiaan. Neukut ja USA ovat jo pitäneet siellä valtaa. Avaavatko talebanit edes talouden takia ovea kolmannelle suurvallalle, Kiinalle, ja jos niin millä ehdoilla?

Muistelen edellisen Talebanin aikaan (vai oliko vielä NL-aikaa) suomalaisen siellä keskustelleen heidän kanssaan ja saaneen semmoista vastausta, että heille kristittykin (jolla sama jumala) on paljon parempi kuin ateisti joka on ihan jumalaton (NL tuohon aikaan).
Herää kysymys että tuleeko kovin ateistinen Kiina olemaan heille vastenmielisempi kuin nykyisin kovin kristillinen Venäjä.
Jos he ovat fanaatikkoja niin tuo on tärkeää, jos taas leipäpappeja joille pragmatismi ja valta on tärkeämpää niin sitten ei ole ateistin kanssa kaupankäynti kamalata. (Tämä jälkimmäinen asenne antaisi toivoa naisillekin Kabulissa).
PeP
21.08.2021 21:18:47
406482

Talebanin fanaattisuus?

Lainaus: Mr.K.A.T., 21.08.2021 20:17:09, 406477

Muistelen edellisen Talebanin aikaan (vai oliko vielä NL-aikaa) suomalaisen siellä keskustelleen heidän kanssaan ja saaneen semmoista vastausta, että heille kristittykin (jolla sama jumala) on paljon parempi kuin ateisti joka on ihan jumalaton (NL tuohon aikaan).
Herää kysymys että tuleeko kovin ateistinen Kiina olemaan heille vastenmielisempi kuin nykyisin kovin kristillinen Venäjä.
Jos he ovat fanaatikkoja niin tuo on tärkeää, jos taas leipäpappeja joille pragmatismi ja valta on tärkeämpää niin sitten ei ole ateistin kanssa kaupankäynti kamalata. (Tämä jälkimmäinen asenne antaisi toivoa naisillekin Kabulissa).


Näin varmasti.
Leipäpapeista ei ehkä kuitenkaan ole kyse. Vakaumuksellisillakin kristityillä on kyky nähdä liikeasiat liikeasioina ja uskonto uskontona. En tiedä, kuinka paljon helluntailainen Niikko on tutustunut Lutterin kahden regimentin oppiin, mutta ainakin hänellä ei tainnut olla isompia ongelmia solmia liikesuhteita kommunistiseen Kiinaan.

Talebanien pään sisään on minun turha kuvitellakaan pääseväni. Onko heille uskonto niin holistinen, ettei sitä voi erottaa mistään toiminnasta? Jos näin, niin Kiinan asema Venäjään nähden on heikko. Toisaalta Venäjäkin edustaa kristillistä vääräuskoisuutta ja sen lisäksi maata miehittäneen NL:n perintöä.

Afgaanien vaihtoehdot ovat huonoja. Taantuminen uskonnolliseen totalitarismiin ja sisällissotaan näyttää nyt todennäköiseltä vaihtoehdolta. Jos tilanne ei rauhoitu, ulkomaisia investointeja on melko turha toivoa mistään suunnasta, vaikka siihen olisi uskonnon suhteen valmiuksiakin.


Muokannut: PeP, 8/21/2021 9:21:52 PM
Risto Koivula
24.08.2021 15:23:04
406536

Talebanin taito

Lainaus: sherlocker, 21.08.2021 01:19:51, 406442
Mitä tapahtuu, kun Afganistanin nykyinen valtiokoneisto romahtaa?

Vai romahtaako?

Talebanit siis ensi kädessä ottavat haltuun esim. valtion virkakoneistonko?

Talebanin sosiaaliturvatoimisto, miten voin palvella?

Miten käy kun kaikki jo luodut kaupalliset yhteydet ja verkostot katkeavat?

Vai onko edellisen hallinnon virakoneistossa riittävästi Talebanien kannattajia?

Jos ei, niin mikä taito ja kyky Talebaneilla on jatkaa valtion perusjuttuja?

Nyt luulevat valloittavansa jotain, mutta kun huomaavat oelvansa oikeasti vallassa, niin löytyykö taitoa ja tahtoa.

Naisten asema joka tapauksessa on säälittävä.

Pelkällä uskonnolla ei kukaan pitkään elä.

Vai mennäänkö unikko edellä?

Luultavasti koko talous pysähtyy ja romahtaa, kunnes Kiina tai joku muu taho, joka kieli pitkällä odottaa
pääsyä luonnonrikkauksien markkinoille, ottaa haltuunsa maan talouden.

Talibanit pitävät uskonnollista näennäisvaltaa ja isot tekijät, kuten Kiina takaavat talouden, omia etujaan maksimoiden.

Ainakin kuparia, unikkoa ja kultaa Afganistanissa tiettävästi riittää vientiin ja sillä kustannetaan Taleban-talous, mutta ei loputtomiin.

Unikkoa länteen, jotta ihmiset tuhoavat itsensä ja muuta itään?

Afganistania odottaa tuho, ennemmin tai myöhemmin?




AFP News Agency

20. elokuuta kello 7.04 ·

What is sharia law?

With the Taliban's takeover of Afghanistan there are fears they will reimpose their harsh interpretation of sharia law.
Most Muslim nations incorporate elements of sharia in their legal systems, particularly in family law. But very few carry out its punishments known as hudud, which even Muslim scholars disagree on.
Find out more here: http://u.afp.com/Ur5f
Risto Koivula
24.08.2021 21:14:25
406538

Talebanin taito

https://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0aria

Šaria (arab. شريعة‎, šarīʿa 'tie, polku') eli islamilainen laki on islaminuskon mukaan Jumalan ihmisille antama muuttumaton laki. Šaria on islaminuskon ydin,[1] sillä islam on lakiuskonto, jossa painotetaan oikein tekemistä (ortopraksia) pelkän oikean uskon (ortodoksia) asemesta väylänä, jonka avulla ihminen voi pelastua. Oikeauskoinen muslimi seuraa islamilaisen lain yksityiskohtaisia määräyksiä kerätäkseen ansioita Viimeiselle tuomiolle. Tärkeimmät niistä koskevat uskonnon harjoittamisen rituaaleja eli islamin viittä peruspilaria. Lain sisältöä hän ei voi itse etsiä Koraanista tai muista pyhistä kirjoituksista vaan saa sen selville kääntymällä kysymyksineen imaamin puoleen. Islamilainen maailma ei kuitenkaan jaa yhtä ainoaa käsitystä šarian sisällöstä, sillä islamissa on viisi suurta lakikoulukuntaa ja muutama pienempi, joiden näkemykset poikkeavat toisistaan. Myös jokaisen koulukunnan sisällä uskonoppineiden mielipiteet vaihtelevat. Suurin osa šarian sisällöstä on silti kaikille muslimeille yhteistä.

Sunni-islamin uskontunnustus, šahada, määrittää islamin kaksi ydinasiaa: "Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala, ja Muhammad on Hänen lähettiläänsä". Uskontunnustuksen alkuosa korostaa sitoutumista monoteismiin islamin tärkeimpänä sisältönä. Muhammedin mainitseminen tarkoittaa, että kaikki tieto Jumalasta on saatu hänen kauttaan. Koraani on laskeutunut alas Muhammedin saamina ilmoituksina, ja profeetan elämäntavan eli sunnan kautta ihmisille on annettu Jumalan ikuinen laki, šaria. Nämä kaksi lähdettä muodostavat islaminuskon perustan.[2][3] Islamilaisen lain suurin teoreetikko oli imaami Muhammad al-Shafi‘i (767–820). Hän loi 800-luvulla opin siitä, että šarian tulee perustua Koraaniin ja Muhammedilta peräisin oleviin lausumiin. Hän myös muotoili yksimielisyyden (ijma) ja analogian (qiyas) periaatteet siten, kuin ne myöhemminkin on ymmärretty.[4]

Vaikka jo Koraani sisältää useita lakimääräyksiä, suurin osa šariasta on silti peräisin 800-luvulta lähtien kootusta hadith-kirjallisuudesta. Se sisältää Muhammedin elämäntapaa koskevia lausumia, jotka kiersivät suullisena perinteenä. Koska niitä sepitettiin tuhatmäärin, uskonoppineiden ongelmaksi muodostui oikean erottaminen väärästä. Tähän tarkoitukseen kehitettiin ajatus kertojaketjuista (isnad), josta selvisi, keneltä tarina oli kuultu. Imaami al-Shafi'i loi opin, jonka mukaan ketjun tuli luotettavassa hadithissa ulottua Muhammediin itseensä asti.

Joseph Schacht osoitti, että islamilainen laki ei todellisuudessa ollut peräisin Koraanista, vaan kehittyi umaijadikalifaatin ajan virallisista ja epävirallisista lakinormeista. Nämä käytännöt usein poikkesivat jopa Koraanin suorista määräyksistä. [5] Paikallisten tapojen erilaisuuden takia ei syntynyt yhtä lakia, vaan erilaisia käytäntöjä, joista kehittyi joukko islamilaisen lain koulukuntia. Schachtin mukaan islamilainen laki löytyy myöhäiskeskiajalla kirjoitetuista lakikirjoista, joihin kaikkein kunnioitetuimmat imaamit ovat kirjanneet lain sisällön. Niitäkään ei ole tarkoitettu suoraan luettavaksi, sillä muslimit korostavat elävää perinnettä, jossa imaami henkilökohtaisessa suhteessa tulkitsee lakitekstejä oppilailleen.[6][7][8] Lakiin ei voi lisätä mitään eikä poistaa siitä mitään, mutta elävää opettajaa tarvitaan selittämään käsitteellisiä vaikeuksia, poistamaan epämääräisyyksiä ja korjaamaan kirjoitusvirheitä." [9] Keskiaikaista šarialainsäädäntöä on saatavilla myös arabiasta käännettynä. Vuonna 1991 julkaistiin näitä tekstejä sisältävä kokoomateos Reliance of the Traveller. Al-Azharin yliopiston antama sertifikaatti todistaa, että kirja edelleen vastaa oikeaoppisen sunniyhteisön uskoa ja käytäntöjä.

Nykyisin šaria on ainoastaan rajoitetussa käytössä myös islamilaisissa maissa, sillä se ei ole lainsäädäntönä riittänyt nykyaikaisten valtioiden tarpeisiin. Šaria alkoi menettää yksinomaista asemaansa lainsäädäntönä jo 1400-luvulla Osmanien valtakunnassa. Šaria poikkeaa ratkaisevasti länsimaisesta järjestyksestä, jossa lainsäädäntö perustuu poliittiseen demokratiaan. Ihmisoikeuksia koskevien erilaisten käsitysten takia muslimimaat hyväksyivät vuonna 1990 YK:n ihmisoikeuksien julistuksesta poikkeavan Kairon julistuksen, joka nojautuu puhtaasti šariaan.

Šarian historiaa

Ajatus kahdesta ohjaavasta oikeuslähteestä löytyy ensimmäisen kerran heti abbasidivallankumouksen jälkeen Medinaan vuonna 752 rakennetun pyhäkön seinäkirjoituksesta: "Jumalan palvelija, oikeauskoisten komentaja, on määrännyt pelkäämään Jumalaa ja tottelemaan Häntä, mikä tarkoittaa Jumalan sanan (kitab) ja profeetan sunnan seuraamista."[10] Piirtokirjoitus ei mainitse Koraania nimeltä eikä liioin profeetan nimeä. Tavallisesti katsotan, että Jumalan sana tarkoittaa Koraania ja profeetta Muhammedia. Koska Koraanista tai profeetta Muhammedista ei kuitenkaan tässä vaiheessa löydy mainintoja mistään muualtakaan, jotkut orientalistit ovat arvelleet, että teksti voisi viitata myös Tooraan Jumalan sanana ja Moosekseen profeettana.[11]

Orientalistit puhuvat islamin "formatiivisesta vaiheesta", jolla tarkoitetaan 600- ja 700 -lukuja. Näiltä ajoilta ei ole islamilaista kirjallisuutta, minkä takia formatiivisen vaiheen islamista ei ole varsinaisesti tietoa. Jotkut orientalistit arvelevat sen takia, että islam saattoi syntyä vasta samaan aikaan, kun siitä alettiin kirjoittaa. Viimeistään 800-luvun alussa Koraani oli kuitenkin kirjana julkaistu ja kanonisoitu, mistä todistaa se, että kirjaan aletaan viitata muissa lähteissä. [12] Islamilainen papisto ulama, kehittyi 800-luvun alkupuolella voimatekijäksi, joka onnistui syrjäyttämään kalifin islamin tulkinnan korkeimman auktoriteetin paikalta.[13] Oppineiston laintulkinta alkoi nyt nojautua suullisesta tarinaperinteestä 800-luvun aikana kerättyyn laajaan hadith-kirjallisuuteen.[14] Kertomuksia profeetta Muhammedin puheista ja teoista alkoi kertyä valtavia määriä, ja usein ne olivat keskenään ristiriitaisia. Tarinoiden aitouden takeeksi alettiin sen takia vaatia, että lausumaan (matn) pitää aina liittyä kertojaketju (isnād) varmistamaan, että tieto on peräisin luotettavasta lähteestä. Aluksi ketjut ulottuivat korkeintaan Muhammedin seuraajiin tai kumppaneihin.

Esimerkki hadithista ja sen rakenteesta on Sahih al-Bukharin 2. kirjan 5. hadith, joka kuuluu: Anas kertoi: Profeetta sanoi 'Kenelläkään teistä ei ole uskoa ennen kuin hän toivoo (muslimi)veljelleen samaa kuin itselleen'.[15] Hadithin alkuosa on isnād, joka kertoo, kenen kautta tieto on saatu. Kertoja on tässä Anas ibn Malik, profeetan kumppani, joka vetoaa suoraan Muhammediin. Hadithin sisällön kertoo sen toinen osa (matn).[16] Bukharin kirjaama hadith sisältää "kultaisen säännön" islamilaisen version. Eettinen velvollisuus kohdistuu siinä omaan viiteryhmään eli "veljiin". Šariaan sisältyvä universalismi laajensi heimoihin jakautuneen paimentolaisyhteiskunnan ryhmäsolidaarisuuden rajat kaikkiin muslimeihin, jotka olivat keskenään "veljiä". [17]
Lakilähteeksi Muhammedin sunna

Islamin mukaan Jumalan laki (šaria, eli "polku") välittyi profeetta Muhammedin kautta yhtäältä kirjallisesti (Koraani), toisaalta hänen elämäntapaansa (sunnaa) koskevan suullisen muistiedon avulla (hadith-kirjallisuus). Käsitys on identtinen juutalaisuuden kanssa, missä Jumalan laki (halakha eli "polku") välittyi Mooseksen kautta yhtäältä kirjallisesti (Toora) ja toisaalta Mooseksen sunnaa koskevan suullisen muistiedon avulla (mišna -kirjallisuus). Näkemys siitä, että juuri Muhammedin sunna on lain perusta, on klassisen islamin perusasia, mutta sen muotoili Joseph Schachtin mukaan vasta imaami Shafi'i 800-luvulla. Sitä ennen lakiperusteena toimi "elävä traditio", joka ilmeni oppineiden yksimielisessä käsityksessä jostain lakinormista.[18] Muhammedin sunnan sisältö ei Joseph Schachtin mukaan kuitenkaan syntynyt Koraanin pohjalta vaan perustui "elävään traditioon" eli lakinormeihin, joita seurattiin jo umaijadivaltakunnassa ennen abbasidien valtaannousua.[19]

Imaami al-Shafi'i katsoi, että jokaisen pätevän lainopillisen hadithin tuli johtaa profeetan omiin sanoihin. Hänen vaikutuksestaan tästä periaatteesta tuli osa islamia.[20][21] Schacht löysi siitä myös hadithien ajoitusperiaatteen. Hän päätteli, että hadith oli sitä myöhemmin tehty, mitä täydellisempi oli siihen liitetty kertojaketju.[22] Schacht arvioi, ettei ollut näyttöä siitä, että yksikään hadith olisi todellisuudessa peräisin 600-luvulta eli Muhammedin ajalta. Hän uskoi hadithien syntyneen vasta 700-luvulta alkaen.[23]

Kuuden tärkeimmän kanonisen sunnikokoelman (kutub al-sittah) kerääjiä ovat al-Bukhari (k. 870), Muslim (k. 875), Abu Dawud (k. 888), at-Tirmidhi (k. 892), Ibn Maja (k. 886) sekä an-Nasāʾī (k. 915),[24] jotka kaikki olivat shafi'i -koulukuntaa seuraavia imaameja. Kirjat sisältävät yhteensä kymmeniä tuhansia yksittäisiä haditheja. Myös šiiat hyväksyvät ne sikäli kuin ne eivät ole ristiriidassa šiialaisuuden kanssa. Šiialainen lakiajattelu kehittyi sunneihin verraten myöhään, pääosin vasta 1300–1500 -luvuilla. Tämän takia šiialaisuus seurasi monissa asioissa sunnalaisuutta, eivätkä erot päässeet kasvamaan suuriksi. Šiialaisuudessa on vain yksi suuri islamilainen lakikoulukunta, sunnalaisuudessa on neljä suurta. [25] Šiiamuslimeilla on omat neljä arvovaltaista hadith -kokoelmaansa, joiden laatijoita olivat al-Kulayni (864–941), Ibn Bābawayh (923–991) ja Shaykh Tusi (995–1067).
Koulukuntien synty

Ajan mittaan hadithien pohjalta alkoi kehittyä vakiintuneita tulkintoja islamilaisesta laista. Koraanin ja sunnan lausumista johdettiin myös uusia sovellutuksia. Islamilaisella lailla ei ole länsimaisen lainsäädännön mukaista kodifioitua muotoa, vaan se esiintyy tarinaperinteenä, joka väistämättä on myös sisäisesti ristiriitaista. Jumalan lain sisällön määritteli papisto, jonka etuoikeudeksi tuli arvioida hadithien aitoutta ja isnadien luotettavuutta. Lain toteutumista valvoi viime kädessä kalifi.

Laajan arabikalifaatin alueelliset erot johtivat siihen, että islamin sisällä kehittyi toisistaan poikkeavia koulukuntia. Esimerkiksi sunni-islamin neljän koulukunnan säädöksistä vain 75% on kaikille yhteisiä.[26] Imaami Shafi'i kertoo 800-luvulla, että muslimien jokaisessa tärkeimmässä kaupungissa seurattiin oman maanmiehen oppeja lakiasioissa.[27] Paikkakuntina Shafi'i luettelee Mekan, Basran, Kufan ja Syyrian. Kolme suurta jakolinjaa muodostivat maantieteellisinä alueina Irak, Hijaz (Arabiassa) sekä Syyria. Koulukuntien erot eivät kuitenkaan olleet perustavanlaatuisia. Egyptissä ei syntynyt omaa koulukuntaa. Myöhemmin koulukunnat vapautuivat maantieteen rajoituksista. [28] Šiialainen lakitraditio, joka ei paljon eroa sunnikouluista, katsoo saaneensa alkunsa 600-luvun alkupuolella, mutta Schachtin mukaan oikeampi ajoitus on 800-luvun loppu.[29]
Järjen porttien sulkeutuminen

Abbasidihallinnon alkuvaiheessa islamilaista lakia kehitettiin eri paikkakunnilla hieman eri suuntiin. Tällöin syntyivät myös lakikoulukunnat. Lain kehityksen seuraavana vaiheena oli uskonnollisen lain jäykistyminen eli niin sanottu "järjen (ijtihad) porttien sulkeutuminen". Se alkoi näkyä 800-luvulta alkaen.[30][31] Tässä vaiheessa uskonoppineet olivat kehittäneet islamilaista lakia yksityiskohtaisesti. Käsitys siitä, että oppineiden yksimielisyys merkitsi myös erehtymättömyyttä, johti siihen, että oppirakennelma alkoi jäykistyä ja itsenäisen päättelyn alue kapeni. Lopulta periaate siitä, että järjen (ijtihad) portit olivat sulkeutuneet, merkitsi, että saavutettu yksimielisyys oli rikkomaton. Tämä periaate esti uusien lakinormien luomisen.[31]

Joseph Schachtin mukaan šarian muovautumisvaiheessa uskonnollisen lain asiantuntijat olivat kehittäneet lakia Koraaniin sisältyvien niukkojen ohjeiden ja paikallisten tapojen pohjalta. Edes uskonoppineiden pätevyysvaatimukset eivät tällöin olleet vielä vakiintuneet, vaan mielipiteiden ilmaisuun riitti harrastuneisuus asiaan. Vielä 800-luvun puoliväliin saakka jokaisella oppineella ja lakispesialistilla oli oikeus esittää omia näkemyksiään pyhän lain sisällöstä, ja heidän mielipiteidensä arvoa mittasi vain heitä kohtaan tunnettu arvostus. Ensimmäiset merkit kriittisestä suhtautumisesta tähän tilanteeseen alkoivat näkyä al-Shafi'in mielipiteissä 800-luvun alussa. Tällöin alkoi kehittyä näkemys, että vain menneisyyden suuret imaamit olivat tarpeeksi oppineita muodostaakseen oikean mielipiteen Jumalan laista. Sen sijaan heidän myöhemmät jäljittelijänsä eivät olleet oikeutettuja käyttämään itsenäistä järkeilyä (ijtihad) muodostaakseen henkilökohtaisen mielipiteen (ra'y). Shafi'in vaikutuksesta kaikkien koulukuntien oppineet alkoivat nyt katsoa, että kaikki olennaiset kysymykset oli jo perusteellisesti keskusteltu ja ratkaistu. Alettiin katsoa, että kenelläkään ei enää ollut riittävää pätevyyttä itsenäiseen järjen käyttöön. Tämän takia tehtäväksi jäi enää vain selittää, soveltaa ja tulkita Jumalan lakia, jonka sisältö oli lopullisesti annettu siihen mennessä kootuissa kokoelmissa. [31]

Henkilö, jolla oli oikeus ijtihadiin oli nimeltään mujtahid. Nyt ijtihad korvautui annetun Jumalan lain ehdottomalla hyväksymisellä (taklid). Henkilö, joka on velvoitettu tähän, on mukallid.[31] Kun taklid on voimassa, se tarkoittaa, että muslimi ei voi itsenäisesti etsiä islamin ja sen lain sisältöä Koraanista, sunnasta tai käyttämällä omaa järkeä (ijtihad). Hänen on sen sijaan käännyttävä jonkin hyväksytyn lakikoulun puoleen saadakseen tietää, mikä on sen hyväksymä yksimielinen käsitys. Schacht jatkaa: [6]

"Kunkin lakikoulukunnan virallinen kanta ei löydy koulukuntien omien mestareiden kirjoista, vaikka he olivat miehiä, joiden katsottiin olleen päteviä käyttämään korkeinta määrää omaa järkeään (ijtihad). Virallinen kanta löytyy kirjoista, jotka koulukunnan yleinen mielipide hyväksyy arvovaltaisiksi lähteiksi. Nykyään niitä ovat yleensä myöhäisellä keskiajalla kirjoitetut käsikirjat, ja myöhemmät teokset saavat arvovaltansa niiden kautta. Tunnustetut käsikirjat sisältävät kunkin lakikoulukunnan opin kaikkein tuoreimman kehitysvaiheen. Totuus ei kuitenkaan löydy näistä koodeista itsessään; islamilainen laki ei ole pelkkä lakikirja, vaan lainopin elävää soveltamista."

Elävä soveltaminen tarkoittaa, että muslimin on käännyttävä muftin tai imaamin puoleen uskontoa koskevissa asioissa saadakseen selville islamin kannan.[32] Lakikirjat on tarkoitettu lähinnä näiden uskonoppineiden omaan käyttöön. Islamilaisten lakikirjojen teksti on monitasoista. Siinä alkuperäinen kirjoittaja usein vain mainitsee määräyksen, johon seuraavat kommentaattorit lisäävät määritelmiä, ympäristöehtoja ja kirjallisia viittauksia todisteisiin. Elävät šeikit antavat asioille lopullisen tulkinnan, kun he opettavat lakia oppilailleen. Nuh Ha Mim Keller kirjoittaa: "Eläviä opettajia tarvittiin ja tarvitaan selittämään käsitteellisiä vaikeuksia, poistamaan epämääräisyyksiä ja korjaamaan kirjoitusvirheitä." [33] Islamissa elää siten ajatus elävästä traditiosta, jossa vain suora yhteys opettajaan antaa varmuuden siitä, että lain tulkinta on oikea.

Keller toteaa kirjan Reliance of the Traveller johdantoluvussa, että mikään historian aikakausi ei ole ilman sellaisia henkilöitä, joille ijtihad on oikeutettua. Tämä oikeus itsenäiseen järkeilyyn koskee kuitenkin vain niitä kysymyksiä, jotka ovat uusia, ja joihin pyhästä laista ei vielä löydy ohjetta. Mutta vaikka järjen portit ovat tässä suhteessa raollaan, kukaan ei ole oikeutettu täydelliseen ijtihadiin sellaisten imaamien jälkeen kuin Abu Hanifa, Malik, Shafi'i tai Ahmad ibn al-Hanbali (jotka elivät 700–800-luvuilla). Islamin nykyiset lakikoulukunnat ovat ylivertaisia myös sammuneisiin koulukuntiin nähden sen takia, että niiden kannanotot ja todisteet on eri sukupolvien kuluessa yhä uudelleen tarkistettu ja päivitetty, ja tämän ovat tehneet ensi luokan juristit.[34]
Maallisen lainsäädännön synty

Maallisen lainsäädännön kehitys islamilaisessa maailmassa alkoi Osmanien valtakunnassa, missä jo 1400-luvulla sulttaani antoi omia lakejaan, jotka olivat riippumattomia šariasta. Lainsäädäntö alettiin tuntea nimellä kanunname, mikä oli väännös eurooppalaisesta "kanonisen lain" käsitteestä. Maallista lainsäädäntöä alettiin luoda alueille, joista šaria ei lausunut mitään, kuten paikallishallintoon tai kauppaoikeuteen. Samalla syntyi uskonnollisen qadi -tuomariston rinnalle maallinen oikeus. Sen tuli vahvistaa myös qadien antamat tuomiot, vaikka seremoniallisesti šaria oli edelleen kaikkein ylin oikeus. Sulttaani alisti papiston myös nimittämällä valtiollisen suurmuftin, joka valvoi papiston antamia ratkaisuja. Vuonna 1856 kumottiin vanha dhimmi -lainsäädäntö, jonka nojalla kristityt ja juutalaiset maksoivat korotettua veroa muslimeihin verrattuna.[35] Vuosien 1869–1876 välissä osmanivaltakunnassa toteutettiin lakiuudistus, jossa šarialta vietiin sen entinen asema ja luotiin länsimaisesti koulutettujen juristien luokka. Valtakunnan arabiosassa uudistusta ei tahdottu hyväksyä ja se alkoi henkisesti erkaantua muusta valtakunnasta. Osmanien valtakunnan hajotessa siirtomaajärjestelmä toi Pohjois-Afrikkaan ja Lähi-itään länsimaisen oikeusjärjestyksen. Itsenäisyyden saavuttamisen jälkeen näissä maissa yleistyivät sotilasjuntat, jotka veivät islamilaiselta papistolta sen vanhan valta-aseman.[36]
sherlocker
15.09.2021 17:36:08
406926

Talebanin taito

Lainaus: Teppolainen, 21.08.2021 16:52:26, 406470
Voisin ainakin kuvitella, että CIA:n kriisinäyttelijät tomun ja ruumiskasoista nousevan savun laskeuduttua palaavat takaisin Yhdysvaltoihin, jatkaen siellä kaikessa hiljaisuudessa elämäänsä oikeilla nimillään - opettaen kreationismia tokaluokkalaisille, ajaen öisin rekkaa tai mitä nyt sitten elääkseen tekevätkin kun työsopimus Bidenin hallinnon kanssa päättyy eivätkä halua enää sitä mielenterveytensä vuoksi uusia.

Afganistanissa puolestaan CIA ostaa kaikessa hiljaisuudessa Yhdysvaltoihin vietävää heroiinia ja pikkulasten pimeissä kaivoksissa kokoamia mineraaleja.

Kabul pikkuhiljaa palaa 2000-luvun alun tasoiseksi kaupungiksi ja väki muuttaa maalle harjoittamaan maanviljelystä.

Talebanin presidentti värjää hiuksensa oranssiksi ja vaatii Yhdysvaltoja maksamaan massivisen muurin Kabulin keskustan ympärille, jonne se suunnittelee kullattua palatsialuetta eliitilleen, jonka katukivetyksinä on käytetty erilaisia koru- ja jalokiviä.


YK:n pääsihteeri on luvannut Afganistanille yli Miljardin apua ettei yhetiskunta ja talous romahda ja edessä olisi miljoonien kuolema esim. vaan nälkään.

Kiinan ja Venäjän olisi sopivaa myös laittaa pari miljardia kolehtihaaviin.

Aloitukseni "talebanin taito" ja epäilykseni siitä, miten uudella heimouskonnolla pidetään kansa kasassa ja hengissä taisi olla oikeaan osuva.

"Pelkällä uskonnolla ei kukaan elä"

https://yle.fi/uutiset/3-12097859


Muokannut: sherlocker, 9/15/2021 5:39:29 PM
sherlocker
14.10.2021 11:36:06
407181

Talebanin taito

Lainaus: sherlocker, 15.09.2021 17:36:08, 406926
Lainaus: Teppolainen, 21.08.2021 16:52:26, 406470
Voisin ainakin kuvitella, että CIA:n kriisinäyttelijät tomun ja ruumiskasoista nousevan savun laskeuduttua palaavat takaisin Yhdysvaltoihin, jatkaen siellä kaikessa hiljaisuudessa elämäänsä oikeilla nimillään - opettaen kreationismia tokaluokkalaisille, ajaen öisin rekkaa tai mitä nyt sitten elääkseen tekevätkin kun työsopimus Bidenin hallinnon kanssa päättyy eivätkä halua enää sitä mielenterveytensä vuoksi uusia.

Afganistanissa puolestaan CIA ostaa kaikessa hiljaisuudessa Yhdysvaltoihin vietävää heroiinia ja pikkulasten pimeissä kaivoksissa kokoamia mineraaleja.

Kabul pikkuhiljaa palaa 2000-luvun alun tasoiseksi kaupungiksi ja väki muuttaa maalle harjoittamaan maanviljelystä.

Talebanin presidentti värjää hiuksensa oranssiksi ja vaatii Yhdysvaltoja maksamaan massivisen muurin Kabulin keskustan ympärille, jonne se suunnittelee kullattua palatsialuetta eliitilleen, jonka katukivetyksinä on käytetty erilaisia koru- ja jalokiviä.


YK:n pääsihteeri on luvannut Afganistanille yli Miljardin apua ettei yhetiskunta ja talous romahda ja edessä olisi miljoonien kuolema esim. vaan nälkään.

Kiinan ja Venäjän olisi sopivaa myös laittaa pari miljardia kolehtihaaviin.

Aloitukseni "talebanin taito" ja epäilykseni siitä, miten uudella heimouskonnolla pidetään kansa kasassa ja hengissä taisi olla oikeaan osuva.

"Pelkällä uskonnolla ei kukaan elä"

https://yle.fi/uutiset/3-12097859


Talebanilta rahat loppu. Pyytävät YK:lta rahaa, että saavat sähkölaskunsa maksettua.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008330682.html


Muokannut: sherlocker, 10/14/2021 11:41:09 AM
PeP
14.10.2021 18:33:55
407182

Talebanin taito

Lainaus: sherlocker, 14.10.2021 11:36:06, 407181

Talebanilta rahat loppu. Pyytävät YK:lta rahaa, että saavat sähkölaskunsa maksettua.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008330682.html


Että sellainen vapaussota tällä kertaa.
Nyt kansainvälisellä yhteisöllä on hyvä vipuvarsi vaatia tyttöjen ja naisten aseman parantamista. Ei tuo sähköjen katkaisu-uhka jää ainoaksi ongelmaksi. Maan asioiden hoitaminen vaatii alikehittyneessäkin valtiossa nykyään jo muutakin kuin Koraanin lukemista.
sherlocker
14.10.2021 19:26:34
407186

Talebanin taito

Lainaus: PeP, 14.10.2021 18:33:55, 407182
Lainaus: sherlocker, 14.10.2021 11:36:06, 407181

Talebanilta rahat loppu. Pyytävät YK:lta rahaa, että saavat sähkölaskunsa maksettua.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008330682.html


Että sellainen vapaussota tällä kertaa.
Nyt kansainvälisellä yhteisöllä on hyvä vipuvarsi vaatia tyttöjen ja naisten aseman parantamista. Ei tuo sähköjen katkaisu-uhka jää ainoaksi ongelmaksi. Maan asioiden hoitaminen vaatii alikehittyneessäkin valtiossa nykyään jo muutakin kuin Koraanin lukemista.


Entä jos uskonnollinen periaate on aina vain suurempi voima kuin taloudellisen vipuvarren oikeutetut vaatimiukset vaatia jotain sen yli? Siinä on mielestäni iso kysymys.

Erikoinen asetelma on se, että jos Afganistanin Taleban-hallinto nyt odottaisi, että heille syötetään vääräuskoisten maailmasta rahaa, jotta he voivat jatkaa mm. naisten ja tyttöjen alistamista ja ohittamista. Pitkän päälle tulee olemaan se ja sama kenellä on aseylivoima, kun kansa näivettyy eikä lopulta ole jäljellä kuin Tosiuskovat Koraani kourassa eikä Allahilta vieläkään heru ruoka-apua.


Muokannut: sherlocker, 10/14/2021 7:28:34 PM