Palaa otsikkolistaan  |  Edellinen sivu  |  1  2  3  4  5  6  | Seuraava sivu

PeP
22.09.2021 17:04:36
407007

Tosi vanha ja provosoiva aihe

Lainaus: riiviö, 22.09.2021 16:45:58, 407006

Suomi ei ole uskontunnustuksellinen valtio, kuten vaikkapa Afganistan.

Sanoihan Päivi sisäministerinä ollessaan, ettei uskovan tarvitse noudattaa lakia, jos se on vastoin hänen uskonnollista vakaumustaan. Yritin jossain yhteydessä kysellä kristityiltä, koskeeko se islamilaisiakin, mutta en saanut vastausta.

Toisin kuin KaiVarman "enkelit" väittivät, tämän palstan jutuista tuskin kukaan raastuvaan joutuu. Ei ainakaan palstan skeptikoiden takia.
Mitä sherlocerin vuodatukseen tulee, pidin sitä lähinnä verbaaliakrobatiana, jossa oli tarpeellinen määrä tosiasioita kirjoituksen sitomiseksi yhteen aiheeseen.
Mutta kannattaa silti muistaa, että historia on englanniksi history, eli his story; ei her story. Kukko se on tälläkin tunkiolla....
PeP
22.09.2021 18:00:10
407008

Jatkan vähän aiheesta historia. 
On totta, että historia on miesten kirjoittamaa ja monikin nainen olisi ansainnut suuremman osan historiassa. Toinen vääristävä seikka on, että historia on lähinnä sotien ja valloitusten historiaa.
Valtaoja kertoo testanneensa asiaa näyttämällä yleisölle kuvia. Hitlerin, Maon ja Stalinin tunnistivat kaikki, mutta hyvin harva jos kukaan tunnisti Norman Borlaugia, jonka alullepanema vihreä vallankumous on saattanut pelastaa enemmän ihmisiä kuin ensin mainitut veijarit ehtivät tapattaa.

Historian kirjoitus ei ole arvovapaata. Itse olen harrastanut lähinnä tieteen historiaa sen positiivisen sisällön takia, joskin Suomen poliittinen- ja sotahistoriakin kiinnosti joskus.

Muokannut: PeP, 9/22/2021 6:03:58 PM
riiviö
22.09.2021 20:02:04
407010

Lainaus: PeP, 22.09.2021 17:04:36, 407007
Yritin jossain yhteydessä kysellä kristityiltä, koskeeko se islamilaisiakin, mutta en saanut vastausta.

Uskon siskoilla ja veikkosilla on jännä taipumus livahtaa pois keskustelusta toisinaan. Eräskin fundamentalistipappi jossakin kohtaa nettikeskustelua aina ilmoitti lähtevänsä saunaa lämmittämään. Ja muutenkin mieluummin keskustelisi hiukan korkeammalla tasolla, kuten Mauno Koivistokin joskus väsyneenä ärähti työttömille.

Lainaus
Toisin kuin KaiVarman "enkelit" väittivät, tämän palstan jutuista tuskin kukaan raastuvaan joutuu.

Se on tupa. Raastupa. Sisäinen kansanvalistajani nousi unestaan. Älkää haastako minua tästä oikeuteen.

Lainaus
Mitä sherlocerin vuodatukseen tulee, pidin sitä lähinnä verbaaliakrobatiana, …

Se oli taiteellisena elämyksenä upea. En muista enää sanaakaan. Vähän samaan tapaan kuin totesi liikuttunut seurakuntalainen papin saarnasta, että olipa siunattua, joskaan asiaa en muista.

Lainaus
Mutta kannattaa silti muistaa, että historia on englanniksi history, eli his story; ei her story. Kukko se on tälläkin tunkiolla....

HAA! Oletko siis sittenkin nainen? Sehän olisi hienoa.

Se his story ei vain pidä vettä tuohivirsunkaan vertaa. Minkä ihmeen takia kreikan translitteroinnissa laitetaan niitä hoo-kirjaimia alkuun? https://glosbe.com/el/fi/%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1
riiviö
22.09.2021 20:11:26
407011

Lainaus: PeP, 22.09.2021 18:00:10, 407008
Toinen vääristävä seikka on, että historia on lähinnä sotien ja valloitusten historiaa.

Se oli myös koulun historian tunnilla tyrmäävän nukuttava seikka.

Jos olisi oikeasti kerrottu se, mitä tiedetään, tavallisten ihmisten oikeasta elämästä, olisin pysynyt paljon virkumpana. Miestyyppisesti olisin erityisesti aktivoitunut teknologian historiasta, jota sitäkin oli kovin, kovin niukasti tarjolla.
PeP
22.09.2021 22:21:41
407014

Lainaus: riiviö, 22.09.2021 20:02:04, 407010

Se on tupa. Raastupa. Sisäinen kansanvalistajani nousi unestaan. Älkää haastako minua tästä oikeuteen.

Häpeän sivistymättömyyttäni. Olisi varmaan ollut parempi käyttää termiä rosis. Opin baarimikolta kymmeniä vuosia sitten totuuden: "Minkä kartsal voittaa, sen rosikses häviää." Tätä neuvoa olen koettanut noudattaa pysyen onnistuneesti erossa rosiksesta.

Lainaus
HAA! Oletko siis sittenkin nainen? Sehän olisi hienoa.

Se his story ei vain pidä vettä tuohivirsunkaan vertaa. Minkä ihmeen takia kreikan translitteroinnissa laitetaan niitä hoo-kirjaimia alkuun? https://glosbe.com/el/fi/%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1

Ehkä karkean kuoreni alla on ripaus feminististä herkkyyttä, mutta tällä pärställä naisena olisi ollut heikot saumat avioliittomarkkinoilla.

Mitä tuohivirsuihin ja kreikan kieleen tulee, niin koska joka päivä pitäisi oppia jotain uutta, niin olkoon tämä tälle päivälle se uusi oppi.

Eräs oikein tiukkapipoinen saunakaverini moitti minua huonosta käännöksestä, kun harjoitin luovaa kääntämistä ja nimitin Madshus suksiani hullujenhuone suksipariksi. Turhaa insinöörinipotusta meikäläisen luovuuden edessä.

Muokannut: PeP, 9/22/2021 10:25:17 PM
riiviö
23.09.2021 18:24:29
407017

Lainaus: PeP, 22.09.2021 22:21:41, 407014
Eräs oikein tiukkapipoinen saunakaverini moitti minua huonosta käännöksestä, kun harjoitin luovaa kääntämistä ja nimitin Madshus suksiani hullujenhuone suksipariksi. Turhaa insinöörinipotusta meikäläisen luovuuden edessä.

Luovuus saakoon ansaitsemansa arvostuksen.

Itse käänsin vastikään englannin sanan "mismatch" suomeksi "pieni tulitikkutyttö".
PeP
23.09.2021 18:34:55
407018

Lainaus: riiviö, 23.09.2021 18:24:29, 407017
Lainaus: PeP, 22.09.2021 22:21:41, 407014

Luovuus saakoon ansaitsemansa arvostuksen.

Itse käänsin vastikään englannin sanan "mismatch" suomeksi "pieni tulitikkutyttö".

Nuori naisoletettu tulitikkuhenkilö olisi mielestäni korrektimpi ilmaisu. Vaan olisihan se vähän jäykähkö.
sherlocker
23.09.2021 19:53:53
407019

Lainaus: Kai Varma, 22.09.2021 16:19:00, 407005
Jopas nyt!
Nyt tuli Scherlokerilta tekstiä, jonka kommentoimiseen minun eväät loppuvat.
Käännyin siis tyttöjen puoleen ja pyysin apua. Totesivat, että hehän varoittivat, eivätkä nauraneet yhtään. Eivät suostuneet auttamaan vaan antoivat kunnon läksytyksen.

Sanoivat että nyt et kirjoita yhtään mitään. Uhkasivat ottaa tietokoneen pois, jos alan puhua yhtään enempää noista asioista. Muistuttivat, että tämä on julkinen foorumi, ja jos minä menen kommentoimaan asiaa, josta en ymmärrä yhtään mitään ja jonka ympärillä pyörii kiilusilmäisiä totuudenvartijoita, tulen varmasti sanoneeni sellaista, että istun Päivi Räsäsen tapaan syytettyjen penkillä. Kysyivät, ymmärränkö minä, miksi hän siellä istuu. Totesin etten ymmärrä, jolloin tytöt totesivat että olen umpihullu jos kävelen tieten tahtoen miinakenttään. Tulisin kuulemma vuorenvarmasti lausuneeksi jotain, jonka sisältö tulkitaan lainavastaiseksi, ja miltä se sitten näyttäisi lastenlasten silmissä, jos ukki istuu syytettyjen penkillä varoittavana esimerkkinä. Ajat ovat kuulemma muuttuneet sitten 60-luvun, jolloin syytettyjen penkillä istui Hannu Salama jumalanpilkasta. Nyt kristitty Räsänen istuu raamatun lainaamisesta!

Iskivät nuo tyttöpirulaiset arkaan paikkaan, kun ottivat lapsenlapset mukaan. Jos vanha Kieslowski vielä eläisi hän saisi tästä kyllä aikaan elokuvan ”yhdestoista käsky”.

Yritin vielä, että kirjoittihan Scherlokerkin asiasta, mutta vastasivat, että hän vaikuttaa mieheksi ihan fiksulta, ja näyttää tuntevan rajat. Taidan tosiaan olla väärältä vuosisadalla.
On kai pidettävä tuumaustauko

Nousin juuri bunkkeristani ja kaikki vaikuttaa suhteellisen normaalilta.

Olipa hauska kirjoitus sinulta. Nauratti ihan ääneen ja ihan pelkästään hyvässä mielessä.

Ja sitten... itse asiassa nuo kirjoitukseni ovat ilmestyneet tällä palstalla toisilla nimimerkeillä kirjoittamiani noin vuosilta 2003 ja 2004.

Olenko ollut silloin aikaani edellä?

Silloin minua ärsytti ns. radikaali feminismi, mutta olen sittemmin ymmärtänyt, että sillä oli varmaan tarkoitus vain provosoida ja saada jotain aikaan ja omalla kohdallani se on mennyt niin, että silloin halusin vastaprovosoida ja nykyisin olen maltillistunut monella tapaa, vaikka en koskaan niin tosissani ole ollut mihinkään suuntaan.

Hyvä että sinulla on ympärilläsi tuollainen fiksu naisporukka. Onnittelen, mutta älä silti luovuta tietokonettasi :-)

Olen erittäin otettu siitä, että sinun "Kain Enkelisi" kehuivat minua noiden kirjoitusten perusteella harvinaisen fiksuksi, ollakseni mies. Ja olenhan minä, molempia.

Sinun lähityttöporukkasi vaikutta maltilliselta ja järkevältä, ehkä vähän turhankin varovaiselta sanomaan asioita, mutta hyvä jos keskenään sitten niitä pohtivat.

Päivi Räsäsen kanssa en haluaisi olla missään tekemisissä saati hänen ajattelunsa. Lääkäri-ihminen ja on niin kuin ei olisi tästä maailmasta. Hämmentävä tyyppi.

"Lainvastainen" mielipide tuskin koskee sinua. Räsästä se koskee ehkä varmaan siksi että hän on asemassa, jossa hänellä on näkyvyyttä ja vaikutusvaltaa.

En oikein usko, että tyttäresi tms. olisivat sanoneet tuon: Umpihulluhan olet, jos tieten tahtoen kävelet miinakenttään. Itse sävelsit. Ja minua ainakin nauratti. On varmaan lainaus jostain Päätalon kirjasta, mutta en ole ennen kuullut.

Ei täällä tähän mennessä mitää miinakenttiä, pelkkää umpihankea vaan pääasiassa.

Muokannut: sherlocker, 9/23/2021 8:22:57 PM
sherlocker
23.09.2021 20:02:22
407020

Niin nuo edelliset viestini ovat jo melkein 20 vuoden takaa.

Riiviönä vastasit tähän silloin näin:

"Puuttumatta muuhun totean vain lauseesta "materia on mies", että se on ristiriitainen. Materia on nainen. Sanan voisi suomentaa vaikkapa "äitiö"."

Olet siis latinan kielen taitaja...

Muokannut: sherlocker, 9/23/2021 8:06:19 PM
PeP
23.09.2021 22:43:05
407023

Minuun teki erityisen vaikutuksen seuraava: 
" julkinen foorumi...jonka ympärillä pyörii kiilusilmäisiä totuudenvartijoita".
Siinä on jo sanan säilän säihkettä tavalla, johon kykenee vain runsaasti tunneälyä omaava henkilö.

Valitettavasti itseäni en kykene tuosta enää tunnistamaan. Ympärivuotisen allergian takia aamulla silmät rähmivät niin, etteä pystyn lukemaan tekstiä vasta silmät pestyäni. Hyvä kun osaan kulkea kylppäriin. Ole siinä sitten kiiluvasilmäinen.
Muutenkaan totuudet eivät enää oikein jaksa kiinnostaa. Ei niiden suhteen ole mitään tähdellistä sanottavaa. Hyvä hömppä on sentään paljon stimuloivampaa. Mutta kun tässä iässä siihenkin alkaa kyllästyä.

Muokannut: PeP, 9/23/2021 10:44:34 PM
_mk
24.09.2021 21:53:33
407028

Ja kun tätä nykyä tuntuu vielä sarjakuvaelokuvakin olevan päivä sana.
riiviö
24.09.2021 22:10:17
407029

Lainaus: PeP, 23.09.2021 22:43:05, 407023
" julkinen foorumi...jonka ympärillä pyörii kiilusilmäisiä totuudenvartijoita".

Tuo oli minulta tekstimassan pituuden vuoksi jäänyt huomaamatta. Täällä ei ole nyt kiilusilmiä, vaan naurusta märät silmät.
Kai Varma
28.09.2021 14:13:55
407037

No niin tuumaustauko on nyt pidetty, ja enkelini ovat minulle selostaneet mistä oikein olikaan kysymys.

Oli heidän ideansa aikoinaan, että opettelisin netin käyttöä helpottamaan ankaran koronakaranteenin ongelmia, ja heidän myötävaikutuksellaan lähdin sitten tänne somemaailmaan. Kertoivat seuranneensa mielenkiinnolla kehittymistäni, ja olen heidän mielestään selviytynyt aloittelevana kahdeksankymppisenä äijänä ihan hyvin.
Nyt olin kuitenkin heidän mielestään tullut vauhtisokeaksi, ja olin siirtymässä aihepiiriin, jota en heidän mielestään hallitse.
He sanoivat, että voin ilmastonmuutoksesta puhua ihan vapaasti mitä vaan, mutta tämän päivän keskustelu feminismistä sisältää tabuja, jotka on hyvä tietää. Se on aihe, jossa minunlaiseni leimataan oitis ”setämieheksi”. Setämiehet taas ovat niin halveksittuja olentoja, että voisin pahoittaa mieltäni vaarallisella tavalla.

Vaikka he käyttivätkin esimerkkinä Päivi Räsäsen tapausta, he korjaavat väärinymmärrystäni. Riiviö on oikeassa sen suhteen, että Räsäsen tapauksessa haetaan rajoja sille, miten homoudesta saa puhua. Kukaan ei ole kiinnostunut minunlaiseni setämiehen höpötyksistä, vaan kyse on siitä, miten selviän, kun huomaan joutuneeni mielipiteineni yleisen pilkan kohteeksi. Heidän pelkonsa on, että jatkan pahaa tapaani lainailla tekstejä, joita en ymmärrä, ja siitä on sitten kukonaskel Räsäsen tapaan lainata raamattua.

En siis ole ymmärtänyt koko TLH-kirjan perusajatusta, koska olen mies. Kirjan perussanoma on sangen provokatiivinen, ja on kätketty näennäisen kömpelön sadun sisään. Lukijakentässä on myös kiiluvasilmäisistä totuudenvartijoista (ei tarkoiteta juuri tätä palstaa), joiden reaktiot saattavat olla arvaamattomia. Jos menen lainaamaan tuon satumaailman tekstejä kirjasta niin kuin olen lainannut ”ilmastoviisauksia”, olen mennyttä miestä, sanovat tytöt. Lupasin, etten lainaile, ja sain luvan jatkaa . ”Tyttöjen valvontakomissio” tosin lupasi puuttuu peliin jos lipsun asiassa.

Yritin väittää, että onhan minulla vankka kokemus elämästä naisten kanssa. Kohta 60 vuotta yhden naisen kanssa, ja jälkipolvi voittopuolisesti naisia ja yksi miniäkin vielä. Ja ilman sen kummempia riitoja!
Että naiset osaavatkin nauraa pirullisesti, ja sitten opettaa alentuvasti!

Pyysin siis , että he kertovat, mistä tuo kirja sitten kertoo, ja olen kyllä nyt ihan äimän käkenä. Mutta lohduttaudun sillä, etteivät tällä palstalla muutkaan miehet ole mitään ymmärtäneet. Mutta hävettää silti.

Tytöt näkevät juonen seuraavasti.
Tämän päivän sivistynyt maailma on patriarkaatin arvomaailman mukainen luomus. Sotaa ja kurjuutta riittää ja testosteronin käryinen individuaalinen kilpailuyhteiskunta on tabu, jota kritisoiva on marginaalissa ennen kuin arvaavakaan. Tuohon kuvioon mahtuu huonosti tavallinen nainen ilman testosteronidopingia. Miehinen kulttuuri johtaa umpikujaan, ja ilmastonmuutos on se syöksykierteen käynnistävä asia.

Kirja on ilmeisesti rakennettu lapsellisen sadun muotoon, koskapa patriarkaatti näkee naisen luontaisen tavan jäsentää maailma lapsellisena (jos ylipäätään näkee lainkaan). Niinpä minulta miehenä on jäänyt huomiota vaille kirjan päähenkilö Aino, vaikka hänelle on omistettu kokonainen luku kirjassa. Enkä ole tullut ajatelleeksi, että patriarkaatin arvoja kritisoiva hieno feministinen manifesti on koko kirjan sydän. No tuolle manifestille käy kuten niille yleensä käy, kun miehet tai miehisen arvomaailman omaksuneet naiset ottavat ne käyttöön. Eli manifesti käännetään sitä itseään vastaan vallankumouksen ja valtapolitiikan työkaluksi. Mutta kun luontoäiti ottaa asiat hoitaakseen, ovat patriarkaatin arvot paperia, ja luontoäiti löytää keinot niin väkivallan poistamiseen ihmiskunnasta, kuin tasa-arvoisen yhteiskunnan rakentamiseksi, ja sadulla on onnellinen loppu niin kuin saduilla yleensä on.

Eli kirja provosoi miehiä, ja erityisesti miehisen arvomaailman omaksuneita naisia, joten tytöt lämpimästi suosittelivat minua pysymään poissa tuolta taistelukentältä. Siellä voi harhaluoti helposti osua!

Miniä kertoi, että kirja tuo näkyväksi naisen, joka on sinut naiseutensa kanssa eikä häpeä estrogeenin tuoksuista elämää ylläpitävää maailmaansa. Miehet , ja miehisen arvomaailman omaksuneet testosternipitoiset naiset pitävät häpämätöntä röyhkeyttä hyveenä. Kirjan tehneet naiset etsivät vähemmän röyhkeää uutta tapaa kertoa omasta maailmastaan, ja ovat siinä mielessä outoja lintuja kirjallisuudessa. Vastaavanlainen ilmiö oli aikoinaan 60-luvulla, kun Wahlöö- Sjöwall pariskunta alkoi luodata yhteiskunnallisia ongelmia dekkareiden kautta.

Ajatella! Maailmaa parantava herttasarjan kirja! Voiko mies ymmärtää. Ei voi.

Ps. Sherlocker on tarkka poika, sillä hän huomasi ristiriidan ettei fiksu nainen nimittele edes minua ”umpihulluksi” ja että termi johtaa Päätalon maisemiin.
Kyllä tuo sana ”umpihullu” tulee akateemiselta miniältäni, joka on syntyjään sieltä päin Suomea, mutta ei hän ihan tarkasti ottaen sanonut minua” umpihulluksi”. Hän sanoi tarkasti ottaen: ”Miehen täytyy olla umpihullu, jos menee tuota miinakenttää tahallaan polkemaan”. (pyydettiin korjaamaan)

Muokannut: Kai Varma, 9/28/2021 2:42:42 PM
riiviö
29.09.2021 09:45:59
407048

Lainaus: Kai Varma, 28.09.2021 14:13:55, 407037
Ajatella! Maailmaa parantava herttasarjan kirja! Voiko mies ymmärtää. Ei voi.

Oletko ottanut jostakin kautta selvää, paljonko tuota kirjaa on myyty ja luettu? Jos lukemat ovat niin pieniä kuin miltä päällisin puolin katsoen näyttää, kirjan vaikutus jää vähäiseksi, olipa se sitten parantava tai jokin muu.

Sinänsä se on kiinnostava ajatus, että tietoisilla tyylivalinnoilla suunnataan kirja tietylle kohderyhmälle, joka voisi olla vaikkapa tyypilliset lapsekkaan romanttisen kioskikirjallisuuden kuluttajat. Minkälaisiin käytännön valintoihin sitten pyritään vaikuttamaan ja millä keinoilla, se onkin visainen kysymys. Sen tutkimiseen tarvittaisiin aito testiryhmä, joka olisi valmis kertomaan tuntemuksistaan ja mahdollisista mielen muutoksistaan.

Sitä en malta olla korostamatta, että herttasarjan tyylisessä kirjallisuudessakin laadulla on tekijänsä. Sitä voi tehdä paremmin tai huonommin. Yksi lahjomaton mittari on myynti.

Lainaus
Ps. Sherlocker on tarkka poika,…

Hän tosiaan taisi paljastaa edustavansa miessukupuolta. Ja onhan se yksi puhetapa, että kaikkia miespuolisia sanotaan pojiksi ja naispuolisia tytöiksi. Sille välille asettuvia voi sitten yrittää sanoa tapauskohtaisesti jollakin sanalla, josta kukaan ei suutu. Tai sitten voi olla sanomatta tuollaista epäolennaisuutta ja keskittyä asiaan.

Sitä vain tässä vinkkaan, että tämän keskustelukerhon keski-ikä luultavasti ylittää väestön mediaanin, vaikka meitä eläkeläisiä onkin riesaksi asti. Niin että jos tuo "poika" sisälsi ajatuksen, että toinen keskustelija on minua nuorempi, se on minusta kovin tarpeetonta piirtelyä. Se on toki totta, että täsmälleen samanikäisiä on kovin harvoin edes kahta. Tässä iässä ollaan aikuisia ja siinä mielessä tasa-arvoisia. Toiset muistavat Kekkosen paremmin kuin Paasikiven, Ukko-Pekan muistelijat ovat käyneet aika vähiin, mutta nämä ovat vivahdeasioita eivätkä kategorisoi ihmisiä sen kummemmin.
PeP
29.09.2021 12:23:42
407051

Kai Varman edellisessä viestissä pojittelua pahemmin pisti silmään mustavalkoinen ajattelu sukupuolten eroavaisuuksista. Keskimääräisesti voidaan ...ehkä... sanoa, että naisten ja miesten ajatuksenjuoksu on erilaista. Miesten ja naisten ajattelun yhtenevyydet ovat silti paljon eroja suuremmat ja erot riippuvat usein enemmän yksilöistä kuin sukupuolesta. Väite, että olisi kirjallisuuden laji, jota naiset ymmärtävät, mutta miehet eivät ymmärrä, on varmasti väärä, kuten  tietenkin myös päin vastoin.

Mitä harmaaseen setämieheen tulee, olen itse käyttänyt sitä keskusteluissa kuvaamaan itseäni. Eipä sen tarkoituksellisesta käyttämisestä ole tullut sen paremmin negatiivista- kuin positiivistakaan palautetta. Harmaissa setämiehissä saattaa olla paljon joustavammin ja liberaalimmin ajattelevia kuin joissain pirtsakoissa nuorissa naisissa. Ihmisen ajattelun tai käsityskyvyn kategorinen jaottelu sukupuolen tai (aikuisen kohdalla) iän perusteella ei vaan käytännössä toimi.

Muokannut: PeP, 9/29/2021 12:25:08 PM
riiviö
29.09.2021 13:00:11
407054

Lainaus: PeP, 29.09.2021 12:23:42, 407051
Väite, että olisi kirjallisuuden laji, jota naiset ymmärtävät, mutta miehet eivät ymmärrä, on varmasti väärä, kuten tietenkin myös päin vastoin.

Tähän päästään vain määrittelemällä tosimies ja tosinainen sopivan tarkoitushakuisesti. Menetelmä tunnetaan nimellä "No true scotsman".

Se, mikä tuossa on valitettavasti totta, on stereotyyppisten roolien ja niihin liittyvien odotusten vaikutus, vaikka se onkin ollut lievenemään päin. Siis jotenkin tähän tapaan: Sinähän olet mies, miksi sitten ajattelet/puhut/käyttäydyt tuolla tavalla? Jos teet niin, et olekaan mies. Ja sama juttu, jos tuohon vaihdetaan miehen tilalle nainen.
Kai Varma
29.09.2021 13:58:10
407057

Kai Varman edellisessä viestissä pojittelua pahemmin pisti silmään mustavalkoinen ajattelu sukupuolten eroavaisuuksista. Keskimääräisesti voidaan ...ehkä... sanoa, että naisten ja miesten ajatuksenjuoksu on erilaista. Miesten ja naisten ajattelun yhtenevyydet ovat silti paljon eroja suuremmat ja erot riippuvat usein enemmän yksilöistä kuin sukupuolesta. Väite, että olisi kirjallisuuden laji, jota naiset ymmärtävät, mutta miehet eivät ymmärrä, on varmasti väärä, kuten tietenkin myös päin vastoin.

Mitä harmaaseen setämieheen tulee, olen itse käyttänyt sitä keskusteluissa kuvaamaan itseäni. Eipä sen tarkoituksellisesta käyttämisestä ole tullut sen paremmin negatiivista- kuin positiivistakaan palautetta. Harmaissa setämiehissä saattaa olla paljon joustavammin ja liberaalimmin ajattelevia kuin joissain pirtsakoissa nuorissa naisissa. Ihmisen ajattelun tai käsityskyvyn kategorinen jaottelu sukupuolen tai (aikuisen kohdalla) iän perusteella ei vaan käytännössä toimi.

On evoluutioteorian vastaista, että jälkeläisten selviytymismahdollisuuksien
maksimoimiseksi luonto olisi muokannut
naisen ja miehen erilaisiksi vain fyysisesti, mutta olisi jättänyt
selviytymisen kannalta äärimmäisen tärkeät aivot samanlaisiksi.
riiviö
29.09.2021 14:08:44
407058

Lainaus: Kai Varma, 29.09.2021 13:58:10, 407057
On evoluutioteorian vastaista, että jälkeläisten selviytymismahdollisuuksien maksimoimiseksi luonto olisi muokannut naisen ja miehen erilaisiksi vain fyysisesti, mutta olisi jättänyt selviytymisen kannalta äärimmäisen tärkeät aivot samanlaisiksi.

Tämä väite ei tarkkaan ottaen ihan pidä vettä. Tuo ei ole evoluutioteorian vastaista. Ja toisaalta, kyllä sukupuolten välisiä eroja on havaittu myös aivoissa. Jotkin niistä ovat vahvemmin korreloivia ja jotkin vain tilastollisesti havaittavia. Osa voidaan selittää biologialla ja toinen osa kulttuurilla, joista jälkimmäinen kai koskee lähinnä toiminnallisia eroja eikä rakenteellisia.

Sen sijaan on ihan objektiivisten havaintojen vastaista väittää, että olisi olemassa kirjallisuuden laji, jota vain toisen sukupuolen edustajat pystyvät ymmärtämään.

Suoraan sanottuna tässä jutussa on koko ajan kummallinen olo, että avauksen tekijä vedättää. Jokin tässä ei täsmää. Pidän edelleen mahdollisena, että hän ei olekaan kahdeksankymppinen mies, vaan esimerkiksi 14-vuotias tyttö, joka hihittelee hassujen setien horinoita.
sherlocker
29.09.2021 14:22:02
407059

Kai Varman edellisessä viestissä pojittelua pahemmin pisti silmään mustavalkoinen ajattelu sukupuolten eroavaisuuksista. Keskimääräisesti voidaan ...ehkä... sanoa, että naisten ja miesten ajatuksenjuoksu on erilaista. Miesten ja naisten ajattelun yhtenevyydet ovat silti paljon eroja suuremmat ja erot riippuvat usein enemmän yksilöistä kuin sukupuolesta. Väite, että olisi kirjallisuuden laji, jota naiset ymmärtävät, mutta miehet eivät ymmärrä, on varmasti väärä, kuten tietenkin myös päin vastoin.

Äidit vain, nuo toivossa väkevät,
Jumalan näkevät.
Heille on annettu voima ja valta
kohota unessa pilvien alta
ja katsella korkeammalta.

Muokannut: sherlocker, 9/29/2021 2:22:37 PM
PeP
29.09.2021 15:01:11
407062

Lainaus: sherlocker, 29.09.2021 14:22:02, 407059

Äidit vain, nuo toivossa väkevät,
Jumalan näkevät.
Heille on annettu voima ja valta
kohota unessa pilvien alta
ja katsella korkeammalta.

Tuossa oli kyse vain äideistä, ei naisista yleensä.

"Siis te lapset ja vanhukset,
äidit ja morsiamet,
niin kauan teillä on suojattu lies,
kun on pystyssä yksikin mies."

Kyllä miehisillä miehilläkin paikkansa on, ainakin paatoksellisessa runoudessa.

Nykyään kun nainen on jo hornetkuski ja palvellut hävittäjälentoalaivueen komentaja, niin nuo ylevät säkeet alkavat menettää merkitystään. Vaan kyllä Niskasen Inkakin kohoaa pilvien alta ihan konkreettisesti ja katselee korkeammalta kuin useimmat miespuoliset tallaajat.

Muokannut: PeP, 9/29/2021 3:03:12 PM
PeP
29.09.2021 15:11:50
407063

Kuten sanoin, tilastollisia eroja aivoissa on, mutta ei edes niin paljoa, että aivoja kuvantamalla voitaisiin varmuudella erottaa miehen aivot naisen aivoista. Aikaisemmin on väitetty, etteivät naisten aivot taipuisi joihinkin tehtäviin, mutta nykyään nekin puheet ovat tainneet jäädä vähemmälle. Naisen ei pitänyt kyetä säveltämään sinfonioita, mutta Kaija Saariaho ei ollut varmaan asiasta tietoinen.

Itse uskon, että miesten ja naisten eroissa aivoja ja ajattelua enemmän...paljon enemmän, on vaikuttanut kulttuuri ja yhteiskunnan rakenteet.
Kai Varma
30.09.2021 07:34:57
407072

Lainaus: PeP, 29.09.2021 15:11:50, 407063

Kuten sanoin, tilastollisia eroja aivoissa on, mutta ei edes niin paljoa, että aivoja kuvantamalla voitaisiin varmuudella erottaa miehen aivot naisen aivoista. Aikaisemmin on väitetty, etteivät naisten aivot taipuisi joihinkin tehtäviin, mutta nykyään nekin puheet ovat tainneet jäädä vähemmälle. Naisen ei pitänyt kyetä säveltämään sinfonioita, mutta Kaija Saariaho ei ollut varmaan asiasta tietoinen.

Itse uskon, että miesten ja naisten eroissa aivoja ja ajattelua enemmän...paljon enemmän, on vaikuttanut kulttuuri ja yhteiskunnan rakenteet.

Näinhän aivopesu toimii. Auktoriteetti sanoo, että aivokuvaukset näkevät aivot samanlaisina.Tästä tehdään ideologian mukaisia johtopäätöksiä. Tämä vahvistaa uskoa ideologiaan.

Miehen ja naisen oleellinen ero on hormonaalinen , eli kemiallinen. Kemialliset reaktiot, jotka evoluutio on eriyttänyt vuosimiljoonien aikana , ei edellytä reaktioastiaan muutoksia.

Muokannut: Kai Varma, 9/30/2021 7:41:36 AM
PeP
30.09.2021 08:19:03
407073

Lainaus: Kai Varma, 30.09.2021 07:34:57, 407072

Näinhän aivopesu toimii. Auktoriteetti sanoo, että aivokuvaukset näkevät aivot samanlaisina.Tästä tehdään ideologian mukaisia johtopäätöksiä. Tämä vahvistaa uskoa ideologiaan.

Miehen ja naisen oleellinen ero on hormonaalinen , eli kemiallinen. Kemialliset reaktiot, jotka evoluutio on eriyttänyt vuosimiljoonien aikana , ei edellytä reaktioastiaan muutoksia.

Aivopesu? Aivojen keskimääräiset rakenne-erot ovat tarkastettavissa oleva tosiasia. Ja minkä ideologian?

Kukaan ei kai kiellä hormonaalisen toiminnan eroja ja sitä, että sillä olisi jokin vaikutus ajatteluun.Ero ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen kuin kirjaesimerkissäsi väitit. Pelkästä tekstistä on useimmiten mahdoton sanoa, onko se miehen vai naisen tuottamaa. Myöskään tekstin ymmärtämisessä ei voi olla miehen ja naisen välillä väittämääsi eroa.

Mitä taas miljooniin vuosiin tulee, niin silloin ei ole enää kyse nykyihmisestä ja tuskin edes ihmissukuun (Homo) kuuluvista lajista. Puolitoista- kaksi miljoonaa vuotta sitten maan päällä tallustelleen H. habiliksen "reaktioastia" oli reilusti alle puolet nykyihmisen aivojen tilavuudesta.

Muokannut: PeP, 9/30/2021 8:24:04 AM
Kai Varma
30.09.2021 18:51:05
407074

Lainaus: PeP, 30.09.2021 08:19:03, 407073
Lainaus: Kai Varma, 30.09.2021 07:34:57, 407072

Aivopesu? Aivojen keskimääräiset rakenne-erot ovat tarkastettavissa oleva tosiasia. Ja minkä ideologian?

Kukaan ei kai kiellä hormonaalisen toiminnan eroja ja sitä, että sillä olisi jokin vaikutus ajatteluun.Ero ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen kuin kirjaesimerkissäsi väitit. Pelkästä tekstistä on useimmiten mahdoton sanoa, onko se miehen vai naisen tuottamaa. Myöskään tekstin ymmärtämisessä ei voi olla miehen ja naisen välillä väittämääsi eroa.

Mitä taas miljooniin vuosiin tulee, niin silloin ei ole enää kyse nykyihmisestä ja tuskin edes ihmissukuun (Homo) kuuluvista lajista. Puolitoista- kaksi miljoonaa vuotta sitten maan päällä tallustelleen H. habiliksen "reaktioastia" oli reilusti alle puolet nykyihmisen aivojen tilavuudesta.

Tuo edellinen kommenttini oli lainaus suoraan akateemisen miniäni minulle antama ajatus. Hän varoitti minua panemasta sitä tänne. Sanoi, että asia on tabu, ja minut heitetään pian pois koko palstalta. Siksipä tuntuikin hämmentävältä, että aamulla kun yritin tälle palstalle, oli edessäni teksti ”Error 403”. Luulin että minut on todellakin heitetty ulos. Mutta nyt illalla pääsin taas mukaan, joten ilmeisesti sivut olivat suljettuna kaikilta muiltakin.

Joka tapauksessa pidän nyt viisaampana olla kommentoimatta enempää. Totean vain lyhyesti, että on olemassa ideologia, jonka mukaan lapsi tulisi kasvattaa sukupuolineutraalina olentona, mikä näin arkijärjellä ajateltuna on luonnon vastaista, ja siten täyttää lapsen pahoinpitelyn tunnusmerkit.

Mitä tulee vuosimiljooniin tarkoitin kylä satoja miljoonia vuosia. Esimerkiksi linnut ovat erkaantuneet sukupuusta jo satoja miljoonia vuosia sitten. Mutta samalla tavalla kuin tämän päivän nisäkkäät, ne pääsääntöisesti hoitavat poikasiaan kovin inhimillisellä tavalla. Se mielestäni tarkoittaa, etttä sukupuoleen sidotut toimintamalit ovat todella syvällä.
Mutta kuten olen ”valvontakomissiolleni” luvannut, en pengo tätä tabua sen enempää, mutta kun olette kerran lukeneet tuota TLH kirjaa, niin tämän asian kansantajuinen selostushan löytyy sieltä sivuilta 44-45. Se on samalla tavalla pelkistetty kuin tuo ilmastokysymyskin, joten se on helppo erikoistapauksilla mitätöidä (minulle kyllä koulussa opetettiin, että matematiikan kokeessa saa nolla pistettä, jos ratkaisee tehtävän erikoistapauksen avulla).

Minultakin nuo sivut menivät ohi, mutta miniäni selosti minulle nyt mitä nuo sivut tarkoittavat.
PeP
30.09.2021 20:05:34
407077

En ole sukupuolineutraalin kasvatuksen kannalla ainakaan sen nykyisessä yliampuvassa merkityksessä. Aikanaan oli vapaa kasvatus muotia, mutta siihenkin taisi hurahtaa vain pieni osa kasvattajista. Sama koskee nykyistä koohotusta sukupuolineutraliudesta. Vanhempi tyttäreni on omien sanojensa mukaan feministi, mutta kyllä hän siskonsa tytöille ostaa prinsessamekkoja lahjaksi. 

Mielestäni perinteisten roolimallien liiallinen korostaminen saattaa tehdä yhtä lailla hallaa lapsen kehitykselle kuin pakotettu sukupuolineutraliuskin. Pahoinpitelyn tuntomerkkejä tuskin kumpikaan kasvatustapa silti täyttää.

Mitä satoihin miljooniin vuosiin tulee, niin eri eläinlajeilla sukupuoliroolit vaihtelevat paljonkin. Esimerkiksi ottamillasi linnuilla useimmilla lajeilla molemmat sukupuolet sekä hautovat, että kantavat poikasille ravintoa.
Luonnossa naaraat huolehtivat enemmän poikasista kuin koiraat, mutta löytyy myös useita esimerkkejä lajeista, joilla juuri koiraat huolehtuvat jälkeläisistä. Parin miljoonan vuoden venyttäminen satoihin miljooniin vain sekoittaa pakka. Jos tarkoituksella haetaan esimerkkiä ihmislajin ulkopuolelta, niin lähimmällä sukulaislajillamme kääpiösimpanssi bonobolla sekä naaras että uros huolehtivat poikasesta.

Siinä miniäsi on väärässä, ettei tällä palstalla ole ainakaan tuon asian suhteen tabuja, eikä sen esille ottaminen aiheuta palstalta sulkemista. Kyllä täällä saa olla asioista eri mieltä, mutta mieluummin tietenkin niin, että pystyy jotenkin perustelemaan mielipiteensä.

Palaa otsikkolistaan  |  Edellinen sivu  |  1  2  3  4  5  6  | Seuraava sivu