|
Kai Varma
30.09.2021 21:10:06
407081
|
Tosi vanha ja provosoiva aihe
Lainaus: PeP, 30.09.2021 20:05:34, 407077 En ole sukupuolineutraalin kasvatuksen kannalla ainakaan sen nykyisessä yliampuvassa merkityksessä. Aikanaan oli vapaa kasvatus muotia, mutta siihenkin taisi hurahtaa vain pieni osa kasvattajista. Sama koskee nykyistä koohotusta sukupuolineutraliudesta. Vanhempi tyttäreni on omien sanojensa mukaan feministi, mutta kyllä hän siskonsa tytöille ostaa prinsessamekkoja lahjaksi.
Mielestäni perinteisten roolimallien liiallinen korostaminen saattaa tehdä yhtä lailla hallaa lapsen kehitykselle kuin pakotettu sukupuolineutraliuskin. Pahoinpitelyn tuntomerkkejä tuskin kumpikaan kasvatustapa silti täyttää.
Mitä satoihin miljooniin vuosiin tulee, niin eri eläinlajeilla sukupuoliroolit vaihtelevat paljonkin. Esimerkiksi ottamillasi linnuilla useimmilla lajeilla molemmat sukupuolet sekä hautovat, että kantavat poikasille ravintoa. Luonnossa naaraat huolehtivat enemmän poikasista kuin koiraat, mutta löytyy myös useita esimerkkejä lajeista, joilla juuri koiraat huolehtuvat jälkeläisistä. Parin miljoonan vuoden venyttäminen satoihin miljooniin vain sekoittaa pakka. Jos tarkoituksella haetaan esimerkkiä ihmislajin ulkopuolelta, niin lähimmällä sukulaislajillamme kääpiösimpanssi bonobolla sekä naaras että uros huolehtivat poikasesta.
Siinä miniäsi on väärässä, ettei tällä palstalla ole ainakaan tuon asian suhteen tabuja, eikä sen esille ottaminen aiheuta palstalta sulkemista. Kyllä täällä saa olla asioista eri mieltä, mutta mieluummin tietenkin niin, että pystyy jotenkin perustelemaan mielipiteensä.
Poikkeustapauksilla voi perustella mitä vain, mutta nisäkäsmaailmassa poikkeukset ovat harvassa.
Mielenkiintoista että mainitsit bonobot. Vaikka lupasin etten enää lainaa tuota TLH kirjaa en tässä yhteydessä voi olla lainaamatta. Kirjan satumaailmahan päätyy tasa-arvoiseen ihmiseen, kun luontoäiti hieman korjailee geenistöämme. Tässä kohtaa luontoäiti on saanut Metsätontun arvonimen.
"Väkivallaton ihmiskunta on ollut aina ihmisen suuri unelma, mutta ihminen ei vain ole onnistunut sitä koskaan itse luomaan. Metsätontulta sellaisen luominen onnistui vaivattomasti, sillä olihan hän jo harjoitellut sitä simpansseilla. Silloin Metsätontun työkaluna oli Kongojoki, jonka yli pohjoisen simpanssit eivät päässeet tuomaan väkivaltageeniään. Niinpä eteläisen puolen simpanssit, bonobot, saivat rauhassa viettää rakkauden täyttämää elämäänsä."
En aio ärsyttää tätä palstaa näillä lainauksilla enää enempää, mutta tuo oli liian osuva.
Muokannut: Kai Varma, 9/30/2021 9:15:55 PM
|
|
riiviö
30.09.2021 22:07:32
407082
|
Lainaus: Kai Varma, 30.09.2021 07:34:57, 407072 Näinhän aivopesu toimii. Auktoriteetti sanoo, että aivokuvaukset näkevät aivot samanlaisina.Tästä tehdään ideologian mukaisia johtopäätöksiä. Tämä vahvistaa uskoa ideologiaan.
Tuo on valitettavasti sellainen yleisargumentti, että sen voi heittää mihin tahansa hölynpölyn tukemiseen. Ja niin myös tehdään ahkerasti. Oletko ehdottamassa yleistä epäluottamusta tiedettä kohtaan? Mikä on tarkoittamasi ideologia?
Lainaus Miehen ja naisen oleellinen ero on hormonaalinen , eli kemiallinen. Kemialliset reaktiot, jotka evoluutio on eriyttänyt vuosimiljoonien aikana , ei edellytä reaktioastiaan muutoksia.
Kemiallisen eron takana on myös anatominen ero tai muuten kyse on pelkästään kulttuurin vaikutuksesta. Itse asiassa kasvuiässä kulttuurivaikutus voi myös aiheuttaa rakenteellisia havaittavia muutoksia. Muun muassa jo lapsena musiikin opinnot aloittaneilla on nähtävissä ihan fyysistä vahvistumista tietyillä aivoalueilla.
|
|
Kai Varma
01.10.2021 07:13:10
407084
|
Lainaus: riiviö, 30.09.2021 22:07:32, 407082 Lainaus: Kai Varma, 30.09.2021 07:34:57, 407072 Näinhän aivopesu toimii. Auktoriteetti sanoo, että aivokuvaukset näkevät aivot samanlaisina.Tästä tehdään ideologian mukaisia johtopäätöksiä. Tämä vahvistaa uskoa ideologiaan. Tuo on valitettavasti sellainen yleisargumentti, että sen voi heittää mihin tahansa hölynpölyn tukemiseen. Ja niin myös tehdään ahkerasti. Oletko ehdottamassa yleistä epäluottamusta tiedettä kohtaan? Mikä on tarkoittamasi ideologia? Lainaus Miehen ja naisen oleellinen ero on hormonaalinen , eli kemiallinen. Kemialliset reaktiot, jotka evoluutio on eriyttänyt vuosimiljoonien aikana , ei edellytä reaktioastiaan muutoksia. Kemiallisen eron takana on myös anatominen ero tai muuten kyse on pelkästään kulttuurin vaikutuksesta. Itse asiassa kasvuiässä kulttuurivaikutus voi myös aiheuttaa rakenteellisia havaittavia muutoksia. Muun muassa jo lapsena musiikin opinnot aloittaneilla on nähtävissä ihan fyysistä vahvistumista tietyillä aivoalueilla.
En löydä tuosta kommentistani viittausta yleiseen tieteen kritiikkiin . Ainakin miniäni, joka tuon ajatuksen minulle antoi, ei akateemisena ihmisenä likaa pesäänsä.
Kommentoin vain PeP:n käyttämää argumenttia,että aivokuvauksissa ei sukupuolieroja näy. Miniäni kertoi minulle,että tuo on tieteellinen tosiasia, mutta sillä ideologiset hömppätieteilijät todistavat, että naisen ja miehen henkiset kyvyt olisivat samanlaisia(huom. erilaisuus ei tarkoita eriarvoisuutta). Nämä hömppätieteilijät harvemmin ovat itse tutkijoita, mutta median kentällä heitä on vaivaksi asti.
Miniäni, joka tuntee ko alaa, kertoi, että sukupuoli määräytyy pääsääntöisesti XjaY kromosomien kautta ja että sikiö on neutraali ensimmäiset viikot, mutta sitten kohdussa sikiö saa tai ei, saa testosteronia, ja tuo testosteroniannoksen suuruudella on ratkaiseva vaikutus. Tämä on pääsääntö , mutta sitten erikoistapauksilla keikaroivat hömppätieteijijät (vähemmän jälleen itse tutkijoita) rakentavat tästä lukemattomia variaatioita sukupuolista.
Miniäni kertoi, että hänestä tuo TLH kirjan tekijät irvistelevät juuri noille hömppätieteilijöille. Ei hän väitä, että miehet olisivat jotenkin tyhmenpiä,kun eivät löydä kirjan huumoria, silä se huumori perustuu juuri noiden hömppätietelijöiden teorioihin, joita miehet eivät uskalla kyseenalaistaa. Eli niinkuin hän sanoi: "Tämän päivän hömppätieteilijät (jälleen itse tutkijoissa heitä on vähemmän) ovat eilispäivän taistolaisia".
PS. Kemiallisen eron takana EI ole anatominen ero, vaan päinvastoin sanoi kaikkitietävä miniäni. Niin anatomiset erot, kuin henkiset erot juontavat juurensa (jälleen pääsääntöisesti) kemialisiin yhdisteisiin kuten testosteroni ja estrogeeni. Sukupuolikin(ja siihen liittyvät myöhemmät ominaisuudet) määräytyy testosteronin ohjaamana prosessina jo kohdussa.(Tässä Päivi Räsänen on siis väärässä. Kyllä homous on luojan luomaa, eikä siis voi olla synti, sanoipa ihmisen kirjoittama raamattu mitä tahansa)
Muokannut: Kai Varma, 10/1/2021 7:16:59 AM
|
|
PeP
01.10.2021 09:30:53
407085
|
Duodecim: "Naiset perivät kaksi X-sukukromosomia, yhden kummaltakin vanhemmalta. Miehet perivät X-kromosomin äidiltään ja Y-kromosomin isältään. Tulevan lapsen sukupuolen määrittää siis siittiö. Y-kromosomilla on keskeinen tehtävä sukupuolen määräytymisessä. Sen läsnäolo ohjaa kehityksen miespuoliseen suuntaan. Y-kromosomissa sijaitsee kivesten kehitystä ohjaava geeni, jota kutsutaan nimellä SRY (sex-determining region of Y).
Sikiökehityksen aikana kehittyvät sukupuolirauhaset, jotka määräävät sikiön sukurauhasen mukaisen ja hormonaalisen sukupuolen. Sukupuolirauhasen erittämät hormonit puolestaan ohjaavat sukupuolielinten tiehyiden ja ulkoisten sukupuolielinten kehitystä. Y-kromosomin SRY:n vaikutuksen puuttuminen johtaa feminiiniseen lopputulokseen. "
Kaikkitietävän miniäsi väite siitä, että varhaisraskauden hormoonitaso vaikuttaisi sukupuoleen ( jos selityksesi oikein ymmärsin) ei taida pitää paikkaansa. Jo hedelmöityshetkellä määräytyy, saako alkio X X vai X Y kromosomiston. Kromosomi ei hedelmöityksen jälkeen muuksi muutu. Lapsen omien sukupuoliruhasten erittämä hormooni ohjaa sukupuolielinten kehittymistä, mutta ei sitä, onko alkio poika tai tyttö.
Homoseksuaalisuuden ilmenemiselle on kyllä esitetty selitykseksi raskausaikaista hormoonitasoa. En tiedä, missä kohtaa nyt mennään sillä tiedon alueella. Syytä on etsitty myös geeneistä, mutta yksiselitteistä tulosta ei taida asiasta olla.
Viimeinen lause lainauksesta on mielenkiintoinen. Sukupuolen määrittäminen ei ole aivan yksioikoinen. Luin siitä äskettäin artikkelin, mutta en muista lähdettä. On naisia, jotka voivat olla sekä fysiikaltaan täysiä naisia että kokea itsensä naisiksi, vaikka heillä on miehen kromosomit. Se johtuu muistaakseni geenivirheestä SRY prosessissa. Kun kromosomien perusteella alettiin urheilussa tekemään sukupuolitestejä, kilpailusta rajattiin miehinä ulos naisia, jotka kilpauransa jälkeen synnyttivät.
Kokonaan oma lukunsa ovat harvinaiset kehityshäiriöt, jolloin edes lääkäri ei kykene määrittämään sukupuolta.
Ps. Minun kohdallani pihvi on ollut väitteessä, että olisi kirjoja joiden ymmärtämiseksi tarvitsee olla nainen. Se on vähintään saman tasoista roskaa kuin väite, että kokemus omasta sukupuolesta olisi biologista sukupuolta tärkeämpi. Jos tekstistä ei pysty päättelemään kirjoittajan sukupuolta, ei sukupuoli ole myöskään ratkaiseva kirjan ymmärtämisessä. Synnytyksestä tai kuukautisista kirjoitetun kirjan ymmärtäminen jäisi varmasti miehelle pintapuolisemmaksi kuin naiselle, mutta ei normaali proosa.
Muokannut: PeP, 10/1/2021 9:39:07 AM
|
|
Kai Varma
01.10.2021 11:59:30
407086
|
Kyllä on itsestään selvää, että XX tai XY kromosomipari muodostuu hedelmöityshetkellä. Miniäni tähdensi vain, että alkion jatkokehitystä ohjaavat kohdussa hormonit, jotka ohjaavat sukupuoliliominaisuuksien muodostumista.
Miniä kaski minun pysymään irti tuon pitemmältä väittelyltä, koska olen "tollo" (meidän sisäpiirin huumoria). Se jatkoprosessi on sitten tieteellisessä mielessä minulle liian monimutkainen, sillä enhän ollut ymmärtänyt edes TLH kirjan sivuilla 44-45 olevaa äärimmilleen pelkistettyä selostusta. Hänen mielestään kirjan tehneiden naisten tavoitteena on varmasti ollut tuoda nuo perusasiat meille tolloille muodossa, jossa perusasiat ovat oikein, mutta tieteelisessä mielessä tehdään mutkia suoriksi (siksi fiktiivinen konteksti). Hänen mielestään tekijät pysyvät anonyymeinä, koska nuo mutkien oikaisut antavat aseita kollegoille yliopistopiirien sisäisessä raadollisessa kamppailussa yliopistojen hierarkisessa.
Löysin koronakaranteenissani ensimmäisen pääasian kirjasta, eli ilmastonmuutoksen. Sen tekijät olivat pelkistäneet minunlaisilleni tolloille muotoon, jossa asian kieltäminen on mahdotonta, ellei ole ihan umpitollo. Tämän osan tavoitteena tekijöillä näyttää olleen denialismin kitkeminen ilmastokeskustelussa. Tämä osion perustelut ovat ankaran luonnontieteelliset.
Toinen osa on taas satu (myös romanttinen tarina), jonka tavoitteena hänen mielestään on poistaa eriarvoisuutta. Kun ymmmärretään, että sukupuoli on luonnon (ei jumalan eikä ihmisen) määräämä, vain umpitollo asettaa homon eriarvoiseen asemaan yhteisössä.
Miniäni siis varoittaa minua sotkeutumasta tähän keskusteluun. Koskapa en ollut vuoden aktiivisen pähkäilyn aikana ymmärtänyt kirjan ydintä, vaan herännyt pelkästään ilmastoaktiiviksi, on minun turha yrittää opettaa nyt muita.
PS. Miniäni sanoin: "On olemassa asioita jota miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin".
Muokannut: Kai Varma, 10/1/2021 12:09:53 PM
|
|
PeP
01.10.2021 13:19:53
407087
|
Lainaus: Kai Varma, 01.10.2021 11:59:30, 407086 PS. Miniäni sanoin: "On olemassa asioita jota miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin".
Mielestäni miniäsi on yksisilmäinen ihminen, jos hän todellakin on sanonut noin. Kuten kerroin, vanhempi tyttäreni on feministi (ja tutkijakoulutuksen läpi käynyt biologi), mutta olisin varsin yllättynyt, jos hän töräyttäisi noin mustavalkoisen kannanoton. Feministi, mutta ei telaketju sellainen, johon noin kärkevä kannanotto viittaisi.
En näe miesten ja naisten kyvyssä ymmärtää asioita noin korostettua eroa, eivätkä sitä taida nähdä kognitiotutkijatkaan.
Muokannut: PeP, 10/1/2021 1:21:59 PM
|
|
riiviö
01.10.2021 14:30:58
407088
|
Lainaus: Kai Varma, 01.10.2021 07:13:10, 407084 Ei hän väitä, että miehet olisivat jotenkin tyhmenpiä,kun eivät löydä kirjan huumoria, silä se huumori perustuu juuri noiden hömppätietelijöiden teorioihin, joita miehet eivät uskalla kyseenalaistaa.
Tuo yleistävä puhetapa "miehet" on tässä kovin kaukana todellisuudesta.
Lainaus PS. Kemiallisen eron takana EI ole anatominen ero, vaan päinvastoin sanoi kaikkitietävä miniäni. Niin anatomiset erot, kuin henkiset erot juontavat juurensa (jälleen pääsääntöisesti) kemialisiin yhdisteisiin kuten testosteroni ja estrogeeni.
Hormonit ja muut kemikaalit ovat aineellisia asioita. Kun ihmisen keho tuottaa niitä, se on fysiologiaa, joka vuorostaan lepää anatomian päällä. Jotta olisi erilainen kemia, pitää olla jokin ero organismissa, joka sitä tuottaa. Kemia ei ole mikään henkinen tiede.
Lainaus Sukupuolikin(ja siihen liittyvät myöhemmät ominaisuudet) määräytyy testosteronin ohjaamana prosessina jo kohdussa.
Aivan niin. Siis miehen ja naisen anatomiset erot johtuvat kasvun aikana tapahtuneesta hormonaalisesta ohjausesta. Ne ovat silti anatomisia eroja.
Lainaus (Tässä Päivi Räsänen on siis väärässä. Kyllä homous on luojan luomaa, eikä siis voi olla synti, sanoipa ihmisen kirjoittama raamattu mitä tahansa)
Tästä olen lähtökohtaisesti samaa mieltä, kunhan keksitään kelvollinen merkitys sanalle "luoja". Ja se, mikä on synti, on myös ihmisten keksimä normisto. Se on eri asia kuin tyypilliset synnynnäiset taipumukset, joissa esiintyy vaihtelua.
|
|
PeP
01.10.2021 15:31:43
407089
|
Lainaus: riiviö, 01.10.2021 14:30:58, 407088 (Tässä Päivi Räsänen on siis väärässä. Kyllä homous on luojan luomaa, eikä siis voi olla synti, sanoipa ihmisen kirjoittama raamattu mitä tahansa)
Lainaus Tästä olen lähtökohtaisesti samaa mieltä, kunhan keksitään kelvollinen merkitys sanalle "luoja". Ja se, mikä on synti, on myös ihmisten keksimä normisto. Se on eri asia kuin tyypilliset synnynnäiset taipumukset, joissa esiintyy vaihtelua.
Yritän keksiä kelvollista merkitystä. (vähän kieli poskella ennen sauvakävelylenkille lähtöä)
Homous on evoluution synnyttämä käyttäytymismalli, jota tunnetaan useilla kehittyneillä eläinlajeilla. Synti on terminä rinnastettavissa joukkoeurheilunlajin sääntörikkomuksiin. Kyseistä lajia harrastavat sitoutuvat tiettyihin sääntöihin lajia harrastaessaan. Muussa elämässä kyseiset säännöt ovat merkityksettömiä.
Muokannut: PeP, 10/1/2021 3:32:10 PM
|
|
sherlocker
01.10.2021 23:33:54
407094
|
Lainaus: Kai Varma, 01.10.2021 07:13:10, 407084 Lainaus: riiviö, 30.09.2021 22:07:32, 407082 Lainaus: Kai Varma, 30.09.2021 07:34:57, 407072 Näinhän aivopesu toimii. Auktoriteetti sanoo, että aivokuvaukset näkevät aivot samanlaisina.Tästä tehdään ideologian mukaisia johtopäätöksiä. Tämä vahvistaa uskoa ideologiaan. Tuo on valitettavasti sellainen yleisargumentti, että sen voi heittää mihin tahansa hölynpölyn tukemiseen. Ja niin myös tehdään ahkerasti. Oletko ehdottamassa yleistä epäluottamusta tiedettä kohtaan? Mikä on tarkoittamasi ideologia? Lainaus Miehen ja naisen oleellinen ero on hormonaalinen , eli kemiallinen. Kemialliset reaktiot, jotka evoluutio on eriyttänyt vuosimiljoonien aikana , ei edellytä reaktioastiaan muutoksia. Kemiallisen eron takana on myös anatominen ero tai muuten kyse on pelkästään kulttuurin vaikutuksesta. Itse asiassa kasvuiässä kulttuurivaikutus voi myös aiheuttaa rakenteellisia havaittavia muutoksia. Muun muassa jo lapsena musiikin opinnot aloittaneilla on nähtävissä ihan fyysistä vahvistumista tietyillä aivoalueilla. En löydä tuosta kommentistani viittausta yleiseen tieteen kritiikkiin . Ainakin miniäni, joka tuon ajatuksen minulle antoi, ei akateemisena ihmisenä likaa pesäänsä. Kommentoin vain PeP:n käyttämää argumenttia,että aivokuvauksissa ei sukupuolieroja näy. Miniäni kertoi minulle,että tuo on tieteellinen tosiasia, mutta sillä ideologiset hömppätieteilijät todistavat, että naisen ja miehen henkiset kyvyt olisivat samanlaisia(huom. erilaisuus ei tarkoita eriarvoisuutta). Nämä hömppätieteilijät harvemmin ovat itse tutkijoita, mutta median kentällä heitä on vaivaksi asti. Miniäni, joka tuntee ko alaa, kertoi, että sukupuoli määräytyy pääsääntöisesti XjaY kromosomien kautta ja että sikiö on neutraali ensimmäiset viikot, mutta sitten kohdussa sikiö saa tai ei, saa testosteronia, ja tuo testosteroniannoksen suuruudella on ratkaiseva vaikutus. Tämä on pääsääntö , mutta sitten erikoistapauksilla keikaroivat hömppätieteijijät (vähemmän jälleen itse tutkijoita) rakentavat tästä lukemattomia variaatioita sukupuolista. Miniäni kertoi, että hänestä tuo TLH kirjan tekijät irvistelevät juuri noille hömppätieteilijöille. Ei hän väitä, että miehet olisivat jotenkin tyhmenpiä,kun eivät löydä kirjan huumoria, silä se huumori perustuu juuri noiden hömppätietelijöiden teorioihin, joita miehet eivät uskalla kyseenalaistaa. Eli niinkuin hän sanoi: "Tämän päivän hömppätieteilijät (jälleen itse tutkijoissa heitä on vähemmän) ovat eilispäivän taistolaisia". PS. Kemiallisen eron takana EI ole anatominen ero, vaan päinvastoin sanoi kaikkitietävä miniäni. Niin anatomiset erot, kuin henkiset erot juontavat juurensa (jälleen pääsääntöisesti) kemialisiin yhdisteisiin kuten testosteroni ja estrogeeni. Sukupuolikin(ja siihen liittyvät myöhemmät ominaisuudet) määräytyy testosteronin ohjaamana prosessina jo kohdussa.(Tässä Päivi Räsänen on siis väärässä. Kyllä homous on luojan luomaa, eikä siis voi olla synti, sanoipa ihmisen kirjoittama raamattu mitä tahansa)
Onko tuo neuvoa antava "miniäsi" olemassa oikeasti vai alter egosi?
Jos on, niin voisit houkutella liittymään piristykseksi tähän äijäkerhoon ihan omalla nimimerkillä. Ehdotuksia nimimerkille vaikkapa Kai Varman miniä, tosi varma miniä, tai ihan pelkästtän vain Miniä jne...
Muokannut: sherlocker, 10/1/2021 11:37:47 PM
|
|
Kai Varma
01.10.2021 23:41:33
407095
|
Lainaus: PeP, 01.10.2021 13:19:53, 407087 Lainaus: Kai Varma, 01.10.2021 11:59:30, 407086 PS. Miniäni sanoin: "On olemassa asioita jota miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin".
Mielestäni miniäsi on yksisilmäinen ihminen, jos hän todellakin on sanonut noin. Kuten kerroin, vanhempi tyttäreni on feministi (ja tutkijakoulutuksen läpi käynyt biologi), mutta olisin varsin yllättynyt, jos hän töräyttäisi noin mustavalkoisen kannanoton. Feministi, mutta ei telaketju sellainen, johon noin kärkevä kannanotto viittaisi. En näe miesten ja naisten kyvyssä ymmärtää asioita noin korostettua eroa, eivätkä sitä taida nähdä kognitiotutkijatkaan.
Miniäni otti hymyillen vastaan moitteet yksisilmäisuudestä todetenen vanhaa valtiomiestä lainaten, että "Niin on, jos siltä näyttää". Hän totesi vielä, että voisi haastaa PeP vaikka kyklooppien kaksintaisteluun, mutta hän ei nyt ehdi, kun on niin monta miestä vartioitavana. Minun ja poikani lisäksi kaksi pienempää poikaa. Ainakin hänellä on yksisilmäiseksi harvinaisen hyvä huumorintaju.
|
|
PeP
02.10.2021 09:11:46
407097
|
"On olemassa asioita jota miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin."
Kyllä tuo melkoisesta yksisilmäisyydestä kielii. En ainakaan itse ole ennen nähnyt "akateemiselta" noin mustavalkoista kielenkäyttöä. Mitään tutkimuspohjaa hän ei tainnut varsin räväkälle väitteelleen esittää? Miniäsi voi varmaan kopsata minun kirjoituksistani yhtä mustavalkoisen väitteen, jolla perustelee kirjoituksiaan kykloopeista?
Taidat oikeasti pitää kiinni miniäsi väitteestä siitä, että miesten ajattelu eroaa aivan radikaalisti naisten ajattelusta ja että mainostamasi kirja on juuri sellainen, jonka naiset ymmärtävät mutta miehet eivät. Mutta miksi jutuistasi haiskahtaa välillä, ettei kaikki ole aivan kuten kerroit? Kirjan loppuosaa arvosteltiin sen köppäisen juonen takia parin miespuolisen toimesta. Sen jälkeen aiemmin täysin tuntemattomat kirjoittajat muuttuivatkin naisiksi, koska vain naiset voivat ymmärtää ko. kirjan. Asiaa varmentamaan ilmaantuu "akateeminen miniä", jonka kommentit ja asenteet ovat kaikkea muuta kuin tutkijan kielenkäyttöä.
Itselläni on monta naista vartioitavana. Tyttäriäni (tai poikaani) en tietenkään vartioi, koska yhteiskuntakelpoiset aikuiset ihmiset eivät vartiointia tarvitse. Kolmea tyttärentytärtäni olen sen sijaan vartioinut ihan konkreettisestikin ja nykyäänkin pienempiä lähes päivittäin.
Muokannut: PeP, 10/2/2021 9:15:25 AM
|
|
PeP
02.10.2021 09:20:07
407098
|
Ps. Olen kyllä valmis kyklooppien kaksintaisteluun miniäsi kanssa, mutta edellytän, että hän akateemisena ihmisenä perustelee väitteensä tieteellisillä lähteillä.
|
|
riiviö
02.10.2021 10:49:52
407100
|
Lainaus: PeP, 01.10.2021 13:19:53, 407087 Kuten kerroin, vanhempi tyttäreni on feministi (ja tutkijakoulutuksen läpi käynyt biologi), mutta olisin varsin yllättynyt, jos hän töräyttäisi noin mustavalkoisen kannanoton. Feministi, mutta ei telaketju sellainen, johon noin kärkevä kannanotto viittaisi.
Kas. Minäkin olen solubiologiasta väiteelleen tohtorin ylpeä isä. Tuo tyttäreni välttää sanoja feministi ja feminismi niihin tarttuneen irrationaalisen roskan vuoksi, vaikka hän aktiivisesti toimiikin naisten aseman hyväksi.
Tämän tapaisesta aiheesta meillä on ollut joskus keskustelua. Yksimielisyys on ollut siitä havainnosta, että yksilöerot ovat suhteessa tilastollisiin sukupuolieroihin niin suuria, että pelkän sukupuolen perusteella ei voi ennustaa esimerkiksi sitä, minkälaista ilmaisutyyliä kukakin suosii tai ymmärtää. Stereotypiat pysyvät vahvistusharhan voimalla.
|
|
PeP
02.10.2021 15:16:07
407102
|
Akateemisessa maailmassa taitaa vaan olla niin, että oppineen titteliä ja akateemista glamouria ei seuraa hyvä palkkataso eikä varsinkaan varmuus leivän jatkuvuudesta.
Muokannut: PeP, 10/2/2021 3:34:09 PM
|
|
riiviö
02.10.2021 19:37:37
407105
|
Lainaus: PeP, 02.10.2021 15:16:07, 407102 Akateemisessa maailmassa taitaa vaan olla niin, että oppineen titteliä ja akateemista glamouria ei seuraa hyvä palkkataso eikä varsinkaan varmuus leivän jatkuvuudesta.
Näin kävi tässäkin tapauksessa. Ei tutkijatohtorin pahveilla töitä saa, vaikka olisi kuinka hyvät arvosanat. Mutta sitkeä lapsi luki toisen ja työllistävämmän tutkinnon siihen päälle.
|
|
PeP
02.10.2021 19:53:23
407106
|
Lainaus: riiviö, 02.10.2021 19:37:37, 407105 Lainaus: PeP, 02.10.2021 15:16:07, 407102 Akateemisessa maailmassa taitaa vaan olla niin, että oppineen titteliä ja akateemista glamouria ei seuraa hyvä palkkataso eikä varsinkaan varmuus leivän jatkuvuudesta. Näin kävi tässäkin tapauksessa. Ei tutkijatohtorin pahveilla töitä saa, vaikka olisi kuinka hyvät arvosanat. Mutta sitkeä lapsi luki toisen ja työllistävämmän tutkinnon siihen päälle.
Tyttäreni huomasi saman. Biologeille ei Suomessa töitä ole. Itse asiassa hän ei edes kirjoittanut väikkäriä valmiiksi, vaan hyppäsi teollisuuteen, kun sai hyvän tarjouksen. On nyt pienen firman toimitusjohtajana. Taisi kansainvälinen kokemus (opiskeli kolmessa eurooppalaisessa yliopistossa) painaa työpaikan saannissa enemmän kuin oppiaine ja titteli. Nuoruuden aikaisen kaverini pikkuveli väitteli liikuntatieteestä. Ensimmäisen pysyvän työpaikkansa kyseinen tohtori sai vasta viisikymppisenä. Siihen asti pätkätöitä ja apurahojen anomisia. Ei ole akateeminen maailma ruusuilla tanssimista.
Tekniikassa ja erityisesti lääketieteessä tilanne on aivan toinen.
|
|
Kai Varma
03.10.2021 09:51:11
407107
|
Lainaus: PeP, 02.10.2021 09:11:46, 407097 "On olemassa asioita jota miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin."
Kyllä tuo melkoisesta yksisilmäisyydestä kielii. En ainakaan itse ole ennen nähnyt "akateemiselta" noin mustavalkoista kielenkäyttöä. Mitään tutkimuspohjaa hän ei tainnut varsin räväkälle väitteelleen esittää? Miniäsi voi varmaan kopsata minun kirjoituksistani yhtä mustavalkoisen väitteen, jolla perustelee kirjoituksiaan kykloopeista?
Taidat oikeasti pitää kiinni miniäsi väitteestä siitä, että miesten ajattelu eroaa aivan radikaalisti naisten ajattelusta ja että mainostamasi kirja on juuri sellainen, jonka naiset ymmärtävät mutta miehet eivät. Mutta miksi jutuistasi haiskahtaa välillä, ettei kaikki ole aivan kuten kerroit? Kirjan loppuosaa arvosteltiin sen köppäisen juonen takia parin miespuolisen toimesta. Sen jälkeen aiemmin täysin tuntemattomat kirjoittajat muuttuivatkin naisiksi, koska vain naiset voivat ymmärtää ko. kirjan. Asiaa varmentamaan ilmaantuu "akateeminen miniä", jonka kommentit ja asenteet ovat kaikkea muuta kuin tutkijan kielenkäyttöä.
Itselläni on monta naista vartioitavana. Tyttäriäni (tai poikaani) en tietenkään vartioi, koska yhteiskuntakelpoiset aikuiset ihmiset eivät vartiointia tarvitse. Kolmea tyttärentytärtäni olen sen sijaan vartioinut ihan konkreettisestikin ja nykyäänkin pienempiä lähes päivittäin.
Kirje Skepsispalstan keskustelijoille.
Olen Kai Varman miniä, ja toivon että voin olla sitä vastakin. Olen nyt tahtomattani ja yllättäen joutunut myrskyn silmään vesilasissa. Olen saanut Sherlokilta kutsun kirjautua keskustelijaksi. Kiitos kutsusta, mutta olen ruuhkavuosia elävä nainen, joten ymmärtänette, ettei se ole mahdollista. Kun kuitenkin pappa on kömpelyyttään nostanut minut tänne palstalle, katson velvollisuudekseni oikaista joitakin käsityksiä, joita varsinkin PeP:llä näyttää olevan. Pyysin papalta luvan saada kirjoittaa tämä kirje hänen nimimerkkinsä alla ilman, että hän sensuroisi kirjettäni mitenkään. Aloitetaan tuosta lauseesta: "On olemassa asioita, joita miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin."
Se on lause, jonka olen tuhansia kertoja vuosien varrella sanonut papan pojalle, ja joskus papallekin. On tärkeää ottaa huomioon konteksti, jossa lause on sanottu. Kontekstistaan irrotettuna lause on tietenkin korni. Perustelen heittoani yksisilmäisestä kyklooppista paitsi sillä, että se tuntui hauskalta sanaleikiltä, myös sillä, että vaikutelma, jonka olen saanut PeP:n ja papan välisestä keskustelusta, tukee PeP:n yksisilmäisyyttä. Vai mitä on sanottava siitä, että PeP:n maailmaan ei mahdu sellainen tosiseikka, että on olemassa melkoisen sankka joukko naisia, joita lasikatot eivät kiinnosta. Meidän tavallisten elämänsisällöksi riittää useinkin perinteinen perhe. Me saatamme nähdä lasikattojen rikkojat omaneduntavoittelijoina, jotka julistautuvat edustajiksemme ilman valtakirjaa. Ei lasikattojen särkemisessä mitään pahaa ole. Jokainen voi pyrkiä vaikka paaviksi, jos pyrkyä on, mutta en todellakaan pidä siitä, että minua käytetään astinlautana. Minulle on syntynyt käsitys, että PeP ei yksisilmäisyyttään näe meitä tavallisia naisia. Ja varmuuden vuoksi sanon, että naisen itsemääräämisoikeus on pyhä, ja siitä olen saanut nauttia, vaikka papan poika on oppinsa papalta saanutkin. Perhettä perustaessamme sovimme perinteisestä perheestä, mistä olen vieläkin hyvin onnellinen. Käyn kyllä osa-aikatyössä, ja kun lapset ovat isompia, palaan tutkijan työhöni.
Toisaalta tämä lyhyt aika, minkä olen keskustelua nyt seurannut, antaa valitettavan esimerkin siitä, että on todellakin olemassa asioita, joita miehet eivät ymmärrä. Kolme miestä on lukenut saman kirjan, mutta eivät ole pystyneet näkemään naisnäkökulmaa kirjan sisällössä. Yksi on tahkonnut kirjaa koko korona-ajan, ja ymmärtää siitä vain ilmastonmuutosta ja vetytaloutta. Olen jopa oikolukenut hänelle kirjan viimeiset lauseet ja selittänyt juonen. On hän sen juonen oppinut, mutta ei ymmärrä. Joten ei teidän muittenkaan miesten tarvitse hävetä. On varmaan totta, että on asioita, joita valtaosa miehistä ei hoksaa, ja sitten on asioita, joita hoksaavat liiankin hyvin. Tässä tapauksessa luultavasti ymmärtämättömyyden syynä on arvomaailma, jota tekijät edustavat. Se on ristiriidassa useimpien näillä sivuilla kirjoittavien arvomaailman kanssa. Yksisilmäinen leimaa roskaksi toisesta arvomaailmasta lähtevät ajatukset. Tuo alun lause on muuten peräisin omalta rakkaalta mummiltani. -------------------------------
Yritän nyt selostaa, miksi pappa täällä kirjoittelee teidän kiusananne.
Vuoden 2020 alussa korona teki tuloaan. Valtiovalta määräsi yli seisemänkymmentävuotiaat karanteeniin. Toimimme ohjeiden mukaan. Mummi ja pappa siirtyivät totaaliseen eristykseen suvun talviasuttavaan kesämökkiin. Käytännössä he siis joutuivat vankilaan. Organisoimme ruokahuollon ja muut vastaavat tarpeet, mutta sosiaalinen kanssakäyminen rajoittui kymmeneen metrin etäisyydellä tapahtuvaan kuulumisten vaihtoon. Teidän on ehkä vaikea ymmärtää, miten vakavana me perheen naiset näimme papan ja mummin tilanteen. Onneksi he harrastavat lukemista, joten toimitimme heille kyllä kirjoja. Pappa on aina halunnut keskustella lukemistaan kirjoista. Nyt hän oli löytänyt kirjan, josta hän innosta puhkuen halusi keskustella. Hän halusi saada vastauksen kysymykseen kumuloituuko hiilidioksidi todellakin elonkehään. Ei meistä kukaan ole tuon alan asiantuntija, joten neuvoimme häntä etsimään vastausta sosiaalisen median keskusteluista. Asia ei ollut ihan helppo tuon ikäiselle jäärälle, mutta kun ukko on tosi sitkeä, hän onnistui murtamaan muurin ja alkoi etsiä vastausta noihin ilmastokysymyksiin. Kun hän sitten löysi akateemisen tason vahvistuksen sille, että kumuloituminen on tosiasia, hän innostui keskusteluista sosiaalisessa mediassa niin, että mummi huolestui. Mies istuu yökaudet tietokoneen ääressä.
Yhtä kaikki nuo keskustelut antoivat helpotusta yksinäisyyteen, joten olimme iloisia. Hän oli löytänyt omaan osaamiseensa liittyvän aihepiirin. Tietenkin seurasimme ja seuraamme papan ja mummin hyvinvointia, ja pappa pitää huolen siitä, että olemme perillä mitä keskusteluja hän käy.
Pappa oli saanut mukavan otteen keskusteluihin, ja hänen itsetuntonsa oli vahvistunut. Hän pystyi käymään ja voittamaan pitkiä väittelyjä vetytaloudesta ja muusta vastaavasta. Kaikki oli siis hyvin, kunnes huomasimme jokin aika sitten, että keskustelu on siirtymässä asioihin, joissa hänen tietonsa ovat puutteellisia. Huolestuimme siitä, miten käy, kun hän huomaa olevansa alakynnessä. Tuossa iässä masennutaan helposti.
Meitä naisia vaivaa ikuinen ongelma, että haluamme huolehtia läheisistämme, ja ennen kaikkea lapsistamme. Haluamme saada nyt korona-ajan päättyessä mummin ja papan taas keskuuteemme iloisina ja pirteinä. Siksi ehdottelimme papalle, ettei hän menisi mukaan keskusteluihin, joissa papan näkemykset - vaikka ovatkin tosi hienoja - eivät tulisi ymmärretyiksi. Ajat ovat muuttuneet!
Nyt kun voimme jälleen palata normaaliin arkeen, ei näille keskusteluille ole enää pakottavaa tarvetta. Aionkin nyt suostutella papan pois tietokoneen äärestä lastenlasten pariin, jotka rakastavat pappaa ja mummia yli kaiken. Pienempänä serkukset laativat jopa vuorolistoja heidän luokseen, kun kymmenkunta lasta yhtä aikaa olisi ollut liikaa. Ainakin toivon hänen luopuvan tästä keskustelunaiheesta, mutta määrätähän en voi. Itse en ota asiaan enempää kantaa.
Terveisin Kai Varman miniä
PS. Tulin vahingossa äskettäin paljastaneeksi papalle sen, että kirjan ”Tulevaisuuden lyhyt historia” kirjoittajat ovat naisia. En kerro, mistä tiedän, koska anonyyminä pysymiseen on monia hyviä syitä, ja tässä tapauksessa syyt ovat erityisen hyvät. Sanotaan nyt, että tiedän heidän olevan naisia, koska miehet eivät yleensä kerro satuja. ;D
Muokannut: Kai Varma, 10/3/2021 10:36:13 AM
|
|
PeP
03.10.2021 11:15:23
407108
|
Lainaus: Kai Varma, 03.10.2021 09:51:11, 407107
Aloitetaan tuosta lauseesta: "On olemassa asioita, joita miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin."
Se on lause, jonka olen tuhansia kertoja vuosien varrella sanonut papan pojalle, ja joskus papallekin. On tärkeää ottaa huomioon konteksti, jossa lause on sanottu. Kontekstistaan irrotettuna lause on tietenkin korni.
Aivan. Tällä palstalla lause oli kuitenkin aivan eri kontekstissa kuin tuttujen kanssa jutellessasi. Löysää argumentointia tutkijalta.
Lainaus Vai mitä on sanottava siitä, että PeP:n maailmaan ei mahdu sellainen tosiseikka, että on olemassa melkoisen sankka joukko naisia, joita lasikatot eivät kiinnosta.
Mistä sait käsityksen, ettei mahdu? En todellakaan tunnista itseäni tuosta. Vanhempi tyttäreni on yksi lasikattoja kunnioittamaton. Ei taida Suomessa olla kovin montaa firmaa, jossa kaikki muut ovat miehiä, mutta toimitusjohtaja nainen, kuten tyttäreni johtamassa PK-yrityksessä. Työssä olen tuntenut kolme naista, jotka ovat olleet ensimmäisiä ko. ammatissa ja yksi heistä oli alaiseni. Hatunnoston arvoisia jokainen. Tuntuu vähintäänkin oudolta, että kuvittelet tuntevasi minun ajatteluani muutaman kommentin perusteella. Ainakin tuossa menit karkeasti metsään.
Lainaus Ja varmuuden vuoksi sanon, että naisen itsemääräämisoikeus on pyhä, ja siitä olen saanut nauttia, vaikka papan poika on oppinsa papalta saanutkin.
Pyhä on minulle vieras sana, mutta itsemääräämisoikeus on tiettyin rajoituksin kiistatonta aivan sukupuoleen katsomatta.
Lainaus Kolme miestä on lukenut saman kirjan, mutta eivät ole pystyneet näkemään naisnäkökulmaa kirjan sisällössä. Yritän nyt selostaa, miksi pappa täällä kirjoittelee teidän kiusananne.
Olen ottannut kirjan suhteen kantaa kahteen asiaan. Ensin siihen, että alkuosan ilmastonmuutosta koskeva tieto oli mielestäni validia. Toiseksi siihen, että scifi osan kirjallinen taso oli niin laaduton, että lopetin lukemisen n. 2/3 luettuani. Olen kirjafriikki ja luen paljon. Yhtä köppäiseen tekstiin en muista törmänneeni.
Naisnäkökulmaan, jota siinä toki oli, en ole ottanut mitään kantaa. Koska en ole asiaan ottanut kantaa, millä sinä voit tietää, etten ole pystynyt näkemään naisnäkökulmaa? Ei tunnu kovin hyvin perustellulta väitteeltä tuokaan.
Lainaus Teidän on ehkä vaikea ymmärtää, miten vakavana me perheen naiset näimme papan ja mummin tilanteen.
Kun tuli suositus yli 70 vuotiaiden eristäytymisestä, polkasimme samana päivänä tuttujen kanssa tukiryhmän porukkamme yli seitsemänkymppiseille. Ei lainkaan vaikea ymmärtää. Itsekin kannoin naapuripariskunnalle ruokia kai kolmisen kuukautta.
Lainaus PS. Tulin vahingossa äskettäin paljastaneeksi papalle sen, että kirjan ”Tulevaisuuden lyhyt historia” kirjoittajat ovat naisia. En kerro, mistä tiedän, koska anonyyminä pysymiseen on monia hyviä syitä, ja tässä tapauksessa syyt ovat erityisen hyvät. Sanotaan nyt, että tiedän heidän olevan naisia, koska miehet eivät yleensä kerro satuja. ;D
Eräät parhaista satujen kertojista ovat olleet miehiä. Grimmeistäkin puhutaan veljeksinä, ei sisaruksina. Tolkien oli mies kuin myös useimmat merkittävät scifi kirjailijat, toki sellaisia naispuolisia ehdottomia huippuja kuin Ursula le Guin ja Doris Lessing unohtamatta. Väitteelle, etteivät miehet kirjoita satuja, ei ole (sillekään) mitään perustetta.
Jotenkin teksti ei vakuuttanut. Tulee hakematta mieleen Sherlocerin kysymys: "Onko tuo neuvoa antava "miniäsi" olemassa oikeasti vai alter egosi?" Tyyli muistuttaa Kai Varmaa eivätkä perusteettomat mustavalkoiset johtopäätökset antaneet kuvaa akateemisesta koulutuksesta. Tutkijan koulutuksella ei luulisi kenenkään heitellä heppoisin perustein varmoja väitteitä.
Muokannut: PeP, 10/3/2021 11:22:42 AM
|
|
riiviö
03.10.2021 11:19:16
407109
|
Lainaus: Kai Varma, 03.10.2021 09:51:11, 407107 Kolme miestä on lukenut saman kirjan, mutta eivät ole pystyneet näkemään naisnäkökulmaa kirjan sisällössä.
Omalta osaltani kommentoin, että mikään täällä kirjoittani ei paljasta sitä, missä määrin olen pystynyt näkemään mahdollisen naisnäkökulman. Sen päätteleminen tätä palstaa lukemalla vaatisi paranormaalia kykyä.
Lainaus Sanotaan nyt, että tiedän heidän olevan naisia, koska miehet eivät yleensä kerro satuja. ;D
Tai siis jos mies kertoo satuja, hän ei ole silleen niinku oikeasti mies…
Meitä satuilijoita on aika suuri osa kaikista biologisin perustein miespuolisiksi luokitelluista ihmisistä. Kirjoissa julkaistuista saduista varsin huomattava osa on ainakin merkitty miesten kirjoittamiksi. Tietenkin taustalla voi olla jokin systemaattinen harha, ja oikeasti kertoja onkin ollut nainen. Ilmiön kaikinpuolinen laajuus kuitenkin heikentää tämän vaihtoehdon todennäköisyyttä.
|
|
PeP
03.10.2021 11:21:24
407110
|
Veit jalat suustani.
|
|
riiviö
03.10.2021 11:27:40
407111
|
Huomasin kirjoitusvirheen edellisessä viestissäni. Mutta perfektionismi ja itsekriittisyys ovat niin naismaisia piirteitä, että olkoon nyt, jos se ei aiheuta oikeasti väärinkäsityksiä.
|
|
Kai Varma
03.10.2021 19:21:33
407112
|
Lainaus: PeP, 02.10.2021 09:20:07, 407098 Ps. Olen kyllä valmis kyklooppien kaksintaisteluun miniäsi kanssa, mutta edellytän, että hän akateemisena ihmisenä perustelee väitteensä tieteellisillä lähteillä.
Yritin saada miniääni innostumaan tuohon kaksintaisteluun, sillä en usko, että PeP selviäisi rähinästä ehjinnahoin. Onhan nimittäin niin, että se oli juuri PeP, joka aloitti nimitelemällä miniääni yksisilmäiseksi pelkän toisenkäden tiedon kautta (minun lainaaman irrallisen lauseen perusteella), Ei kovin vankka näyttö tieteellisestä ajattelusta.
Miniäni kuitenkin totesi salaperäisestim hymyillen, että nyt on kaikki sanottava sanottu. Ja kehotti minukin tulemaan pois ja jatkamaan keskustelua papalle paremmin sopivassa lastenlasten seurassa.
Miniäni sanoi, että en saisi ainakaan jatkaa keskustelua ennen kuin olen perehtynyt tämän keskustelun perusfaktoihin. Perustiedot voisin kuulemma opiskella vuosituhannen vaihteessa ilmestyneestä tieteellisestä perusteoksesta "Se suuri ero". Miniä moitti minua, kun en ollut huomannut sitä teosta, vaikka se oli mainittuna, tuon TLH kirjan sivuilla eräänlaisena satukirjan tieteellisenä lähteenä. Miniästäni oli vallan mainiota, että on niin uraauurtava moderni teos tuo TLH. Satukirjassakin käytetään tieteellisiä lähteitä. Fakta ja fiktio on anarkistisen iloisesti sekaisin, niin kuin sadussa pitääkin olla. Mutta eiväthän miehet ymmärrä!
Ja toden totta. Ohi oli mennyt minultakin, joten lainaa pienen pätkän TLH kirjaa, jossa sadun minä kertoja pohtii tuolla tulevaisuudessa (sivu 49):
"Tuo naisten aivojen erilaisuus on kyllä ollut minulle selvää. Muistan lukeneeni vuosituhannen vaihteessa sitä käsittelevän kirjan ”Se suuri ero”, jonka olivat kirjoittaneet Anne Moir ja David Jessel. Tosin tuon kirjan oleellinen sanoma, että miehet ja naiset eroavat psyykkisesti toisistaan yhtä selvästi kuin fyysisestikin, haluttiin jo tuolloin feministien toimesta mitätöidä. Psyykkiset erot selitettiin kulttuurin ja kasvatuksen aiheuttamiksi, ja asian todistamiseksi tehtiin valtava määrä tutkimustyötä. Agraariyhteiskunnassa kasvaneena minulle on ollut aina selvää, että kun orista tehdään ruuna, se käyttäytyy tammamaisesti ja siitä tulee hyvä työhevonen. Ei siinä ole kysymys kulttuurista eikä kasvatuksesta. Sama koskee kaikkia suuria nisäkkäitä, eikä ihminen voi olla mikään poikkeus."
Alanpa ymmärtää, mikä tuossa kirjassa on PeP:n sielua raapinut!
Miniäni jättää näkemystensä tieteelliseksi perusteluksi PeP:n pyytämän linkin ( https://www.finlandiakirja.fi/fi/anne-moir-se-suuri-ero-uusin-tutkimustieto-miehen-ja-naisen-aivojen-eroavuuksista-87059.html ) . Minä tilasin tuon kirjan ja lupasin lukea ennen kuin jatkan tästä aiheesta enempää..
|
|
PeP
03.10.2021 19:56:33
407113
|
Lainaus: Kai Varma, 03.10.2021 19:21:33, 407112 Alanpa ymmärtää, mikä tuossa kirjassa on PeP:n sielua raapinut!
Et todellakaan ala. Minua raapi kirjan köppäinen tyyli ja se on asia, joka ei jankuttamalla muuksi muutu. Kuten useat omakustanteet, kirja on tasoa, jota yksikään ammattilainen ei julkaisisi. Olen lukenut omakustanteitakin, mutta siinäkin kategoriassa TLH oli pohjanoteeraus.
Tieteellisellä ajattelulla tai paremminkin kirjoittelulla tarkoitin "miniäsi" mihinkään perustumattomia heittoja siitä, mitä olen tai miten ajattelen. En sitä, ettei hän osaisi linkittää asiallisiinkin lähteisiin.
On vaikeaa uskoa, että kukaan tieteellisen koulutuksen saanut kirjoittaisi noin asenteellista tekstiä vailla faktuaalista pohjaa, kuin tuo "miniäsi" kirjoitelma. Kuten minä ja riiviö molemmat totesimme, emme olleet ottaneet kertaakaan mitään kantaa kirjan naisnäkökulmaan. Kun kantaa ei ole otettu, ei ole mitään pohjaa vetää johtopäätöksiä siitä, ettemme olisi naisnäkökulmaa ymmärtäneet. Jos ei sitten, kuten riiviö asian ilmaisi, "miniälläsi" ole paranormaaleja kykyjä. Samaa paranormaaliutta henki itse asiassa koko kirjoitus.
Kirjoittaessaan voi heittäytyä itseään tyhmemmäksi, mutta ei itseään fiksummaksi. Olen lukenut tutkijoiden kirjoittamia tekstejä varmasti kymmeniätuhansia sivuja. Koulutus näkyy ajattelussa ja ajattelu näkyy tekstin loogisessa rakenteessa. Alan olla melkoisen vakuuttunut Sherlocerin arvailusta alter egosta. Sen tähden lainausmerkit "miniä" sanojen ympärillä.
Kuten vanha sanonta sanoo, makuasioista ei kannata kiistellä. Olet selvästi vetänyt herneen nenään siitä, että sanoin opusta kirjalliselta tasoltaan roskaksi ja sitähän se on. En ymmärrä, miksi siitä pitää aikuisen ihmisen närkästyä niin, että aloittaa loputtomalta tuntuvan kirjoitusmaratonin valjastaen siihen mukaan joko oikean tai kuvitellun miniänsäkin?
Muokannut: PeP, 10/3/2021 7:58:33 PM
|
|
riiviö
03.10.2021 22:09:30
407114
|
Lainaus: Kai Varma, 03.10.2021 19:21:33, 407112 Onhan nimittäin niin, että se oli juuri PeP, joka aloitti nimitelemällä miniääni yksisilmäiseksi pelkän toisenkäden tiedon kautta (minun lainaaman irrallisen lauseen perusteella), Ei kovin vankka näyttö tieteellisestä ajattelusta.
Tähän tapaan se meni:
Kai Varma kirjoitti: Lainaus Miniäni sanoin: "On olemassa asioita jota miehet eivät ymmärrä, ja hyvä niin".
ja tähän Pep vastasi: Lainaus Mielestäni miniäsi on yksisilmäinen ihminen, jos hän todellakin on sanonut noin.
Yksisilmäisyys on tässä kaikkien ymmärrettävällä tavalla metafora. Ja tuo miniältä lainatuksi väitetty lause on kyllä omiaan ansaitsemaan sen tapaisen arvion. On toki eroa sillä, luonnehtiiko yksittäistä lausetta vai koko henkilöä. Siinä ehkä tuon voisi sanoa menneen liiallisen yleistämisen puolelle.
|
|
riiviö
03.10.2021 22:32:12
407115
|
Näemmä tuota uudempaa painostakin saa jo kohtuukuntoisena käytettynä vitosella.
Vuonna 1991 eli siis 30 vuotta sitten suomennoksen ilmestyttyä Hesarissa oli siitä artikkeli. Alkuperäinen kirja Brainsex on vuodelta 1989.
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000003100538.html
Tuossa jutussa todetaan muun muassa, että miesten ja naisten aivoissa on havaittu rakenteellisia eroja. Tästähän oli eri näkökulmia aiemmin tässä ketjussa. Kuitenkin myös se tuotiin artikkelissa esille, että yksilöerot ovat suurempia kuin erot sukupuolten välillä.
Tutkimus on aivan varmasti edistynyt kolmessakymmenessä vuodessa. Luultavasti pätevämpääkin luettavaa aiheesta löytyisi.
Esimerkiksi tämä voisi olla kiinnostava: https://www.goodreads.com/book/show/40554115-the-gendered-brain
Suomennettuna löytyy tämä ruotsalaisen kirjoittajan teos: https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/naisen-aivot-miehen-aivot-onko-aivoilla-sukupuolta/
En ole lukenut kumpaakaan, mutta olen varma, että noista löytyy paremmin ajan tasalla olevaa tietoa kuin Anne Moirin ja David Jesselin teoksesta. Taida laittaa listalle.
|
|
|