|
Kai Varma
27.03.2023 22:08:44
410069
|
"Tulevaisuuden lyhyt historia"
"Asia on ollut tieteen valtavirtaa jo pitkään ja näkyy esim. puolueiden ilmasto-ohjelmissa "
Valitettavasti se ei näy puolueiden ilmasto-ohjelmissa. Siellä näkyy valitettavasti aivan niinkuin jalkanen sanoo; "paha" hiili ja "hyvä" hiilinielulaskelmissa ovat samanarvoisia. Ja kyllä jotkut tieteilijät hyvin teietävät asian niinkuin nuo pamfletin kitjoittajat ja Lawrence M Krauss, mutta valtavirtaa se ei ole, koskapa pahaa ja hyvää ei laskelmissa osata erottaa
Enkä minä ole aiaan "hurahtanut". Ensimmäiset puolivuotta etsin vimmatusti viisata , joka perustelisi miksi tuo pamfletin ilmasto-osion lopussa oleva kuva on virheellinen. Toivoin todella, että se on virheellinen. Et sinäkään ole sanonut asiasta sanaakaan, uskot vain auktoriteeteihin.
Mutta kävi niin onnettomasti että kun löysin lopulta viisaita tuolta"kysy ilmasosta .fi" palstalta, niin siellä viisaat (mm tohtori Sihto-Nissilä vahvisti, että kyllä kuva antaa aivan oikean kuvan asioiden tilasta. ( https://kysymykset.kysyilmastosta.fi/t/voiko-hiilenkierron-pelkistaa-saatopiiriksi/1047?u=kaivarma )
Luovun ilomielin käsityksestäni, jos joku kertoo minulle mihin tuo 10 gigatonnia fossiilista hiiltä vuosittain päätyy päästyään ílmaan. Toistaiseksi ymmärrän, että se jakautuu luonnonlakien mukaisestimaa-meri-imakehäsysteemiin, josta se ei pääse pois, koska ulosvirtaus ei kasva.
Lainaan tuon pamfletin tekstiä, koska pamfletti on kiistakirjoitus ja vaattii vastaväitteitä. Kukaan ei ole edes yrittäny vastaväittää , mutta oikeaksi mokoma on vahvistettu monta kertaa, Ja tuo Jalkasen kommentti vahvisti sen mitä olen pelännyt; fossiilihiili kumuloituu, eikä sen pitoisuus ilmakehässä tule laskemaan inhimillisesti katsoen koskaan.
|
|
Kai Varma
27.03.2023 22:08:52
410070
|
"Asia on ollut tieteen valtavirtaa jo pitkään ja näkyy esim. puolueiden ilmasto-ohjelmissa "
Valitettavasti se ei näy puolueiden ilmasto-ohjelmissa. Siellä näkyy valitettavasti aivan niinkuin jalkanen sanoo; "paha" hiili ja "hyvä" hiilinielulaskelmissa ovat samanarvoisia. Ja kyllä jotkut tieteilijät hyvin teietävät asian niinkuin nuo pamfletin kitjoittajat ja Lawrence M Krauss, mutta valtavirtaa se ei ole, koskapa pahaa ja hyvää ei laskelmissa osata erottaa
Enkä minä ole aiaan "hurahtanut". Ensimmäiset puolivuotta etsin vimmatusti viisata , joka perustelisi miksi tuo pamfletin ilmasto-osion lopussa oleva kuva on virheellinen. Toivoin todella, että se on virheellinen. Et sinäkään ole sanonut asiasta sanaakaan, uskot vain auktoriteeteihin.
Mutta kävi niin onnettomasti että kun löysin lopulta viisaita tuolta"kysy ilmasosta .fi" palstalta, niin siellä viisaat (mm tohtori Sihto-Nissilä vahvisti, että kyllä kuva antaa aivan oikean kuvan asioiden tilasta. ( https://kysymykset.kysyilmastosta.fi/t/voiko-hiilenkierron-pelkistaa-saatopiiriksi/1047?u=kaivarma )
Luovun ilomielin käsityksestäni, jos joku kertoo minulle mihin tuo 10 gigatonnia fossiilista hiiltä vuosittain päätyy päästyään ílmaan. Toistaiseksi ymmärrän, että se jakautuu luonnonlakien mukaisestimaa-meri-imakehäsysteemiin, josta se ei pääse pois, koska ulosvirtaus ei kasva.
Lainaan tuon pamfletin tekstiä, koska pamfletti on kiistakirjoitus ja vaattii vastaväitteitä. Kukaan ei ole edes yrittäny vastaväittää , mutta oikeaksi mokoma on vahvistettu monta kertaa, Ja tuo Jalkasen kommentti vahvisti sen mitä olen pelännyt; fossiilihiili kumuloituu, eikä sen pitoisuus ilmakehässä tule laskemaan inhimillisesti katsoen koskaan.
|
|
Kai Varma
27.03.2023 22:08:54
410071
|
Valitettavasti se ei näy puolueiden ilmasto-ohjelmissa. Siellä näkyy valitettavasti aivan niinkuin Jalkanen sanoo; "paha" hiili ja "hyvä" hiilinielulaskelmissa ovat samanarvoisia. Ja kyllä jotkut tieteilijät hyvin teietävät asian niinkuin nuo pamfletin kitjoittajat ja Lawrence M Krauss, mutta valtavirtaa se ei ole, koskapa pahaa ja hyvää ei laskelmissa osata erottaa
Muokannut: Kai Varma, 3/27/2023 10:09:38 PM
|
|
_Wesa_
28.03.2023 07:47:25
410072
|
Kai Varma kirjoitti 27.03.2023 (410071)...
>> Asia on ollut tieteen valtavirtaa jo pitkään ja näkyy >> esim. puolueiden ilmasto-ohjelmissa. > > Valitettavasti se ei näy puolueiden ilmasto-ohjelmissa. > Siellä näkyy valitettavasti aivan niinkuin Jalkanen > sanoo; "paha" hiili ja "hyvä" hiilinielulaskelmissa > ovat samanarvoisia. Ja kyllä jotkut tieteilijät hyvin > teietävät asian niinkuin nuo pamfletin kitjoittajat ja > Lawrence M Krauss, mutta valtavirtaa se ei ole, koskapa > pahaa ja hyvää ei laskelmissa osata erottaa
SDP: "Suomen tulee olla maailman ensimmäinen fossiilisesta energiasta vapaa hyvinvointivaltio." https://www.sdp.fi/tutustu/politiikka/poliittinen-ohjelma/ekologisesti-kestava-tulevaisuus/
Vihreät: "Tehdään selkeä tiekartta ja aikataulu, miten kaikista fossiilisista energianlähteistä luovutaan vuoteen 2035 mennessä." https://www.vihreat.fi/tavoitteet/hiilineutraali-suomi-2035/
> Enkä minä ole aiaan "hurahtanut". Ensimmäiset > puolivuotta etsin vimmatusti viisata , joka perustelisi > miksi tuo pamfletin ilmasto-osion lopussa oleva kuva on > virheellinen. Toivoin todella, että se on virheellinen. > Et sinäkään ole sanonut asiasta sanaakaan, uskot vain > auktoriteeteihin.
Kuva ei ole virheellinen, ja se on sanottu täällä moneen kertaan. Oletko sinä suorittanut mittaukset itse?
Muokannut: _Wesa_, 3/28/2023 7:53:16 AM
|
|
Kai Varma
28.03.2023 10:04:04
410073
|
"Oletko sinä suorittanut mittaukset itse?"
Ymmärrän yskän.
Ei vanhalla eläkeläisellä ole mittavälineitä mittailemaan tuon tason asioita, mutta ajatteluun vielä muutaman vuoden pystyn (meillä sodanajan lapsilla ovat elinvuodet noin matemaattisesti tarkasteltuna kovin vähissä)
Pienen lähipiirini kanssa olen tosin päätynyt ajattelun kautta ymmärtämään hiilinielut väärän suuruusluokan työkaluina, ellei peräti vahigolisena, koska ne vähentävät painetta todellisten ratkaisujen aikaansaamiseksi(esin vetytalous). Ainoa todellinen nieluhan on biomassan lisääminen , mutta kun ei ihmiskunnan edes pitäisi manipuloida tuollaista muuttujaa, ja vaikka se sitä yrittää, parhaassa tapauksessa saadaan väheneminen pysähtymään.
En minä kuvittele voivani vaikuttaa asioiden kulkuun, sillä puutteelisesta koulusivistyksestä johtuen ilmaisen ajatuksiani kömpelösti, ja nostatan tarpeetonta vastarintaa. Minun antini tähän keskusteluun on äärimmäisen pieni, mutta yhden asian tunnen äärimmäisen hyvin, ja se on suljetun kierron prosessi. Tuossa hiilenkierrossa on kysymys suljetun kierron prosessista. Teollisuudesa meillä oli siinä aina ylivuotoputki, mutta tuossa maapallon hiilenkierrossa kun sellaista ei ole.
Näen siis, miten tuo prosessi pyörii ja näen lopputuloksen, jota läheskään kaikki tutkijatkaan eivät näe. Katselen tuota prosessia kauhulla, ja olen yrittänyt syöttää tuota tietoa jonkun lapaan, joka osaisi tehdä maalin.
Ei ota tulta, sillä toimittaja joka uskaltautuu edes epäilemään ettö IPCC:n laskentatavassa olisi valuvikaa on tuomittu ammatissaan paarialuokkaan. Olen itse tiedeuskovainen ja uskon, että tiedemaailma pystyy korjaamaan pitkässä juoksussa virheensä. Näen tuon kuvan perusteella virheellisen ajattelun vallitsevan ainakin poliittisella tasolla, mutta valitettavasti en ole osannut pukea sitä sanoiksi.
Siksi olin äärimmmäisen iloinen kun luin tuolta metsälehden palstalta tohtori Anneli Jalkasen muotoileman kysymyksen Taalakselle (jolle sitä ei YLE halunnut esittää), jossa hän esittää että fossiilisen hiilen paino-arvo tulisi muuttaa päästölaskelmissa suhteessa normaaliin hiilenkiertoon.
Minusta tuo on juuri se asia mitä itse en osannut pukea sanoiksi.
Minua on koko ajan kiusannut se, että täällä nettikeskusteluissa käydään väittelyyn minun kanssani vaikka minä olen pelkka viestin tuoja. Tuon pamfletin ovat ymmärtääkseni luoneet keskustelujen pohjaksi paljon tietävämmät tekijät, ja kun nyt joku julkinen keskustelija Jalkanen on ymmärtänyt asian ja haluaa keskustella laskentaperusteista, niin minä koen olevani lähinnä häiriötekijä. ei minulla ole mitään IPCC:tä vastaan enkä usko, että noilla pamfletin tekijöilläkään on sillä he kirjoittavat sivulla 8: "Niin sanotut ilmastoskeptikot saavat energiaa IPCC:n rakenteesta. IPCC on hallitusten välinen eli siis viime kädessä poliittinen elin. Niinpä sen keskiarvoista lähtevä tulkinta voi olla jonkin tutkijan mielestä jopa perustellusti virheellinen. Tieteen kannalta totta on vain todistettu asia, mutta arvopohjaisesti toimivien poliitikkojen on otettava myös todennäköisyydet ja riskit huomioon päätöksiä tehdessään, eikä IPCC:n raporteissa esitettyä kokonaisnäkemystä parempaakaan pohjaa päätöksilleole olemassa."
En siis näe Ipcc;n laskelmia jumalan sanana, joten tuo Jalkasen asettama ajatus nähdä fosiilinen hiili painoarvoltaan pahempana laskelmissa on fiksusti sanottuna se, mitä olen yrittänyt omalla onnettomalla tavallani esittää.Ehkä on parempi, että luette tuon pamfletin, ja juttelette Annelin kanssa. Minä pallaan jälleen Dostojevskini seuraan.
Muokannut: Kai Varma, 3/28/2023 10:04:51 AM
|
|
_Wesa_
28.03.2023 18:09:02
410074
|
Kai Varma kirjoitti 28.03.2023 (410073)...
> "Oletko sinä suorittanut mittaukset itse?" > > Ei vanhalla eläkeläisellä ole mittavälineitä > mittailemaan tuon tason asioita
Ts. luotat alan asiantuntijoiden tuloksiin kun muodostat näkemyksiäsi. Voitko selittää miksi tämä on ok kun sinä toimit näin, mutta pahasta kun minä teen samoin?
Miksi esim. Viherät ja SDP sinun mielestäsi ajavat fossiilisista energialähteistä luopumista? Mitä sinun eduskuntavaalipuolueesi ohjelma sanoo asiasta?
|
|
Kai Varma
28.03.2023 22:43:44
410075
|
"Ts. luotat alan asiantuntijoiden tuloksiin kun muodostat näkemyksiäsi. Voitko selittää miksi tämä on ok kun sinä toimit näin, mutta pahasta kun minä teen samoin?"
Et ilmeisesti ole perehtynyt tuon pamfletin ydindanomaan!
Tuo ydinsanomahan on siellä pamfletin lopussa, kun kertojaminä palaa 10 000 vuoden "opintomatkaltaan" tulevaisuudesta, ja antaa meidän ajan ihmisille ohjeen etsiä totuutta. Ei kukaan sitä totuutta tietenkään voi löytää, koska totuus riippuuu näkökulmasta. Vain luonto voi olla ihmiselle totuus, eikä muita totuuksia ole. Tosin aika-ajoin erilaiset poliittiset, ja uskonnolliset yms profeetat kukin vuorollaan väittävät sen löytäneensä. He valehtelevat, ja luulisin tuon pamfletin peräänkuuluttaman valheen olevan juuri noiden profeettojen sanomaa.
Tuolla voin siis selittää myös sen, että muodostamme erilaisen näkemyksen, koska minulla ja sinulla on erilainen näkökulma asioihin. Varmaan sinunkin muodostama näkemys on ok lähtökohdistasi, joita en tosin tunne. Et niitä ole liiemmin avannut.
|
|
_Wesa_
29.03.2023 06:51:08
410076
|
Kai Varma kirjoitti 28.03.2023 (410075)...
> Et ilmeisesti ole perehtynyt tuon pamfletin > ydindanomaan! > > Tuo ydinsanomahan on siellä pamfletin lopussa, kun > kertojaminä palaa 10 000 vuoden "opintomatkaltaan" > tulevaisuudesta, ja antaa meidän ajan ihmisille ohjeen > etsiä totuutta. Ei kukaan sitä totuutta tietenkään voi > löytää, koska totuus riippuuu näkökulmasta. Vain luonto > voi olla ihmiselle totuus, eikä muita totuuksia ole. > Tosin aika-ajoin erilaiset poliittiset, ja > uskonnolliset yms profeetat kukin vuorollaan väittävät > sen löytäneensä. He valehtelevat, ja luulisin tuon > pamfletin peräänkuuluttaman valheen olevan juuri noiden > profeettojen sanomaa..
Luepa tuo lihavoitu kohta uudestaan ajatuksella. Huomaatko mitään erikoista? Nimeä muutama suomalainen poliittinen profeetta, joka väittää omaavansa ilmastoasioissa Totuuden isolla T:llä.
Miksi esim. Vihreät ja SDP sinun mielestäsi ajavat fossiilisista energialähteistä luopumista? Tiesitkö, että tämä löytyy heidän ohjelmistaan? Mitä sinun eduskuntavaalipuolueesi ohjelma sanoo asiasta?
> Tuolla voin siis selittää myös sen, että muodostamme > erilaisen näkemyksen, koska minulla ja sinulla on > erilainen näkökulma asioihin. Varmaan sinunkin > muodostama näkemys on ok lähtökohdistasi, joita en > tosin tunne. Et niitä ole liiemmin > avannut.
Minkä asian suhteen et tunne näkemystäni, hiilen kierronko?
Muokannut: _Wesa_, 3/29/2023 6:55:55 AM
|
|
Kai Varma
29.03.2023 09:08:56
410077
|
"Minkä asian suhteen et tunne näkemystäni, hiilen kierronko?"
En sanonut etten tunne näkemystäsi! Sanoin etten tunne lähtökohtiasi, joiden perusteella muodostat näkemyksesi. Yksittäisistä lauseista kun on lähes mahdotonta päästä kärryille ajatuskokonaisuuksista.
Siksi ole kertonut omat lähtökohtani (elämänkokemukseseni) täällä pääpiirteissään.
En juuri luota irrallisiin lauseisiin, varsinkaan kun ne tulevat poliitikkojen suusta. Tähän saakka olen äänestänyt nykyisen hallituskoaliition puolueita, mutta nyt olen pulassa, kun en suin surminkaan pysty antamaan tukeani poliitikoille, jotka törsäävät tulevien suku-polvien rahat.
|
|
_Wesa_
30.03.2023 06:45:36
410078
|
Kai Varma kirjoitti 29.03.2023 (410077)...
>> Minkä asian suhteen et tunne näkemystäni, hiilen >> kierronko? > > En sanonut etten tunne näkemystäsi! Sanoin etten tunne > lähtökohtiasi, joiden perusteella muodostat > näkemyksesi. Yksittäisistä lauseista kun on lähes > mahdotonta päästä kärryille ajatuskokonaisuuksista.
Lähtökohtani on alan asiantuntijoiden konsensus.
> En juuri luota irrallisiin lauseisiin, varsinkaan kun > ne tulevat poliitikkojen suusta.
Pitääkö paikkansa, että Vihreät ovat puhuneet CO2-päästöjen alasajon puolesta vuosikymmeniä? Unohdit myös nimetä muutaman suomalaisen poliittisen profeetan, joka väittää omaavansa ilmastoasioissa Totuuden isolla T:llä. Entäpä huomasitko lihavoidussa kohdassa mitään erikoista?
> Tähän saakka olen > äänestänyt nykyisen hallituskoaliition puolueita, mutta > nyt olen pulassa, kun en suin surminkaan pysty antamaan > tukeani poliitikoille, jotka törsäävät tulevien > suku-polvien rahat.
Oletko tarkistanut, mitä opposition ilmasto-ohjelmissa sanotaan?
Muokannut: _Wesa_, 3/30/2023 6:48:25 AM
|
|
Kai Varma
30.03.2023 09:57:45
410079
|
"Lähtökohtani on alan asiantuntijoiden konsensus."
Noin minäkin haluan yhteiskunnassa toimittavan päätöksentekotasolla( kun parempaakaan tapaa ei ole keksitty), mutta on vaarallista väittää konsensusta totuudeksi. Siksi rakastuinkin tuon pamfletin sanomaan, koska se kyseenalaistaa mustan huumorin keinoin noita konsensuksia (mutta tuo hilen kumuloituminen elonkehään ei ole huumoria). Tavassa kyseenalaistaa siinä on jotain todella kiehtovaa, varsinkin kun nyt jälkeenpäin katsottuna maailmanlaajuiset asiat ovat menneet, niinkuin pamfletissa on pelätty. Konsensusperiaatteen mukaan tehdyistä päätöksistä monet ovat osoittautuneet virheiksi! Pilapiirtäjä Kari sanoi aikoinaan: "Olen mieluummin yksin oikeassa kuin porukalla väärässä!"
Mitä tulee äänestämiseen , en todelakaan pysty enää äänestämään nykyhallituksen puolueita, elleivät ne sanoudu irti pääministeri "josMarinin" woke-vouhotuksesta.
Eilen illalla katselin vaalitenttiä siinä tarkoituksessa, että valitsen puolueen ketä äänestää.
Voitko kuvitella, että "josMarin" nimitteli minua fasistiksi, jos menen äänestämään jompaa kumpaa noista opposition puolueesta.
Muistan, miten ripitit minua pari vuotta sitten, kun puolustin oikeuttani käyttää n-sanaa, koska se minun lapsuudenkielessä(äidinkieli) ei sisältänyt arvolatausta. Minun oli silloin pitkin hampain myönnettävä, että olit oikeassa siinä, että ei ko sanan käyttö ole enää tänään julkisesti sopivaa.
Nyt JosMarin kuitenkin nimitti minua fasistiksi, jos en äänestä hänen klaaniaan.
Identiteettipolitiikkaa pahimmillaan: jos et hyväksy woke-ideologiaa olet fasisti. No en ole!
Juuri tällaista ääripäihin perustuvaa identiteettipolitiikkaa vastaan on tuo pamfletti kirjoitettu, ja olen huomannut, että tuolla nettikeskusteluissa jotkut vakavasti asioita pohtivat ovat huomanneet pamfletin nerokkuuden. Näen Marinin pyrkivän woke-aatteen kenraaliksi, joten valitsen joko Purran tai Orpon pääministeriksi. Näin miten 70-luvulla taistolaiset riehuivat Suomessa. Nyt woke kansa tekee sitä samaa. Vastustin taistolaisia silloin vastustan woke-kansaa nyt!
|
|
_Wesa_
30.03.2023 17:42:42
410080
|
Kai Varma kirjoitti 30.03.2023 (410079)...
>> Lähtökohtani on alan asiantuntijoiden konsensus. > > Noin minäkin haluan yhteiskunnassa toimittavan > päätöksentekotasolla( kun parempaakaan tapaa ei ole > keksitty), mutta on vaarallista väittää konsensusta > totuudeksi. Siksi rakastuinkin tuon pamfletin sanomaan, > koska se kyseenalaistaa mustan huumorin keinoin noita > konsensuksia (mutta tuo hilen kumuloituminen elonkehään > ei ole huumoria). > Tavassa kyseenalaistaa siinä on > jotain todella kiehtovaa, varsinkin kun nyt jälkeenpäin > katsottuna maailmanlaajuiset asiat ovat menneet, > niinkuin pamfletissa on pelätty. Konsensusperiaatteen > mukaan tehdyistä päätöksistä monet ovat osoittautuneet > virheiksi! > Pilapiirtäjä Kari sanoi aikoinaan: "Olen mieluummin > yksin oikeassa kuin porukalla väärässä!"
Hiilen kumuloitumisesta ilmakehään nimenomaan vallitsee tieteen piirissä konsensus. Älä pidä meitä jännityksessä vaan kerro kuka väittää tieteen tuloksia Totuuksiksi?
> Mitä tulee äänestämiseen , en todelakaan pysty enää > äänestämään nykyhallituksen puolueita, elleivät ne > sanoudu irti pääministeri "josMarinin" > woke-vouhotuksesta. > > Eilen illalla katselin vaalitenttiä siinä > tarkoituksessa, että valitsen puolueen ketä äänestää. > > Voitko kuvitella, että "josMarin" nimitteli minua > fasistiksi, jos menen äänestämään jompaa kumpaa noista > opposition puolueesta. > > Muistan, miten ripitit minua pari vuotta sitten, kun > puolustin oikeuttani käyttää n-sanaa, koska se minun > lapsuudenkielessä(äidinkieli) ei sisältänyt > arvolatausta. Minun oli silloin pitkin hampain > myönnettävä, että olit oikeassa siinä, että ei ko sanan > käyttö ole enää tänään julkisesti sopivaa. > > Nyt JosMarin kuitenkin nimitti minua fasistiksi, jos en > äänestä hänen klaaniaan. > > Identiteettipolitiikkaa pahimmillaan: jos et hyväksy > woke-ideologiaa olet fasisti. No en ole! > > Juuri tällaista ääripäihin perustuvaa > identiteettipolitiikkaa vastaan on tuo pamfletti > kirjoitettu, ja olen huomannut, että tuolla > nettikeskusteluissa jotkut vakavasti asioita pohtivat > ovat huomanneet pamfletin nerokkuuden. Näen Marinin > pyrkivän woke-aatteen kenraaliksi, joten valitsen joko > Purran tai Orpon pääministeriksi. Näin miten 70-luvulla > taistolaiset riehuivat Suomessa. Nyt woke kansa tekee > sitä samaa. Vastustin taistolaisia silloin vastustan > woke-kansaa nyt!
Muistelen, että olit silloin kovasti sitä mieltä, että sinua ei sanat hetkauta. Nyt sitten ympyrä sulkeutuu siihen, että olet henkilökohtaisesti tuohtunut siitä, että mahdollista hallituskoalitiota kutsuttiin sinimustaksi.
Oletko tarkistanut mitä se puolue, jolle aiot antaa äänesi, sanoo ilmasto-ohjelmassaan? Tai mitä mieltä ehdokkaasi on asiasta? Entäpä mitä mieltä sinä olet: onko eduskunnassa puolue tai puolueita, joiden kannattajakunnalla on enemmän rasistisia näkemyksiä kuin muiden?
Muokannut: _Wesa_, 3/30/2023 5:53:00 PM
|
|
Kai Varma
31.03.2023 06:11:54
410081
|
Tämä meidän keskustelumme on todellakin jankkaamista, jota ei ole syytä jatkaa, sillä näen, että tavoitteesi ei ole ymmärtää asioita, vaan haluat osoittaa nokkeluuttasi. Se on helppoa teille nykyajan ”josmarineille”, sillä koulusivisyksen puutteessa olen joutunut luovimaan elämässä reaalitotuuden maailmassa, ja siksi minun totuus on kokemukseen perustuvaa ja on kovin erilainen kuin sinun totuutesi. Olen avoimesti kertonut, että koulusivistykseni pohjana on sodan jaloissa käyty kansakoulu, ja sen päälle on työnantajani (nykyään tosi iso konserni) , katsonut taloudellisesti kannattavaksi syventää kemianosaamiseni tasolle, jolla olen pystynyt väittelemään akateemisten kemiantietäjien kanssa. Olen siis ns ”helppo saalis” väittelyissä, jotka koskevat jotain muuta kuin tuota” spesiaalialaani”.
Ei ole hedelmällistä jatkaa keskustelua. Olen sinut elämäni kanssa. Minun ei todelakaan kannata pohtia tulevaisuuta itseni kannalta, sillä lääkärit ovat sen minulle kertoneet. Käytän mieluummin aikani auttaakseni lastenlapsiani ymmärtämään, missä mennään. Onneksi he ovat fiksuja ja huumorintajuisia. Tulin tänne muutama viikko siten mielijohteesta, löydettyäni netin syvyyksistä puheenvuorossa 410032 lainaamani kirja-arvostelun. Muistan miten tylysti täällä ko pamflettia pari vuotta sitten kommentoitiin, enkä silloin ihan vielä ymmärtänyt tekijöiden suuruutta. Kuvaavaa tälle keskustelulle on, ettei taaskaan kukaan olut kiinnostunut tuosta pääasiasta, vaan tärkeää oli heti osittaa minun tyhmyyteni. Kuka tällaista foorumia tarvitsee? Muistan, kuinka väittelin täältä lähdettyäni syksyllä -20 denialistien palstalla ”ilmastofoorumilla” vetytaloudesta ja ”Ollilan termodynamiikasta”. Siellä keskustelu oli sentään sivistynyttä ja asiakeskeistä, ja lukijoita oli paljon. Luulen voittaneeni tuon ottelun vetytalouden puolesta, koska tuolta pamfletista lainaamani perustelut kestivät kovankin ryöpytyksen. Keskustelua seurasivat tuhannet. Luulenkin, että tuo keskustelu on olut yksi tekijä, nyt korona-ajan jälkeen yllättäen virinneeseen valtavaan vetykeskusteluun. Nyt VTT:lle perustettiin jo vetyprofessorin virka, ja MTV:llä esiintyessään hän (Jari Kiviaho) antoi itsestään oikein fiksun vaikutelman. -------------------------------------- En siis ole kovinkaan kiinnostunut tämän päivän puoluepolitiikasta. Ilmastokysymyksessä olen lähinnä Purran linjoilla (huom en persujen). Minua kiinnostaa ilmastonmuutos vain globaalina ilmiönä. Se mitä me täällä Suomessa teemme, on ihan yhdentekevää maailmanmittakaavassa, mutta totta kai meidän on tehtävä oma osuutemme. Se että sitä tehdessämme keskitymme edistykselliseen teknologiaan, kuten vetytalouteen, on hieno juttu, koska se luo pohjaa ”uudelle Nokialle” (jos vain pysytään reaalimaailman totuuksissa). Ja biodiversiteetti on sitten jo tosi vakava kysymys. Eikä minua todellakaan liikuta, jos joku koulukiusaaja nimittää minua fasistiksi. Kerroin ” loukkaantuneeni”, koska muistin, kuinka sinä läksytit minua n-sanan käytöstä. Mutta kun aatetoverisi käyttää vastaavassa tarkoituksessa fasisti sanaa, sinä taputat innostuneesti! ---------------------------------------------- Annan sinulle tässä vielä yhden neuvon (me vanhat ihmiset katsomme oikeudeksemme neuvoa nuorempia) Tapasi tivata esimerkkejä väittelyssä on vastustajan aliarviointia. Se on koulukiusaajan metodi houkutella ”reppanoita” ”ansaan”, jotta sitten tuo reppana saadaan muilutettua oikein kunnolla. Mutta kun nyt poistun taas tältä palstalta, annan sinulle esimerkin siitä, minkä tason keskustelunavauksia tuo paljon puhuttu pamfletti avaa, jos lukijalla on avoin mieli.
Lainaus sivulta 79: ” Kukaan ei tajunnut, että äidin sylin puute johtaa tunneköyhyyteen aikuisena. Ajateltiin, että syli kuin syli kelpaa, mutta eihän se niin mene. Vain äidin luonto on varustanut oikeilla hormoneilla. Lapsen aivot saavat perusrakenteensa alle kolmevuotiaana, ja aivot kehittyvät lapsen kokemusten mukaan. Näinä vuosina syntyneitä perusasetuksia ei juuri voida enää myöhemmin muuttaa.”
Ja toinen lainaus sivulta 155 ( huomaa, että satukontekstissa Luonto on saanut nimen Metsätonttu): ” Ihmiskunta täällä on saanut aloittaa alusta, ja on ollut alusta asti selvää, että ihmiskunnan ydin on perhe, jonka syvin olemus muodostuu äidin ja lapsen välisestä suhteesta. Tämän suhteen Metsätonttu sinetöi vahvalla hormonisidoksella, joka muodostuu jo silloin, kun lapsi kehittyy kohdussa osana äitiä. Toinen perheen muodostava ja yhtä tärkeä suhde on äidin ja isän välinen suhde, jonka Metsätonttu myös sinetöi hormonisidoksella. Se on syntynyt jo ennen kuin lapsi on saanut alkunsa. On tärkeää ymmärtää nämä kaksi suhdetta erillisinä, koska niiden syntymekanismit poikkeavat toisistaan. Äidin rakkaus lapseen alkaa muodostua heti sikiövaiheessa lapsen ollessa konkreettisestikin osa häntä itseään, mutta isän suhde lapseen alkaa varsinaisesti vasta, kun lapsi alkaa olla äidistä erillinen olento. Tämä tapahtuu parin vuoden iässä, kun lapsi alkaa kävellä, puhua ja kommunikoida ympäristönsä kanssa. ”
Tiedän, että nuo kaksi lainausta saavat sinut repimään pelihoususi, mutta näkökulma, jonka nuo lauseet avaavat, on elämänkokemusta omaavalle ajattelijalle huima. Minun elämän kokemuksen kanssa nuo näkemykset täsmäävät.
Ja kun esimerkkejä vaadit niin tuolle alle 3 vuotiaan lapsen aivojen kehitystä koskevalle väittämälle löytyy vahvaa tieteellistä tutkimusta (esim Liisa Keltinkangas-järvinen).
Ja lopuksi lainaus sivulta 66: ” Muinaiset spartalaiset oivalsivat, että kun riistää lapsen riittävän varhaisessa vaiheessa äidiltään, hänestä on kasvatettavissa hurja soturi. Jo tuolloin oli siis tiedossa, että ilman äidinrakkautta kasvava lapsi voidaan opettaa tunteettomaksi. Mutta vasta minun sukupolveni onnistui luomaan järjestelmän, jossa äidit irrotettiin lapsistaan systemaattisesti. Tämä tapahtui laajentamalla päivähoitojärjestelmää koskemaan yhä pienempiä ja pienempiä lapsia. Näin syntyi sukupolvia, joiden kasvu ja kehitys ei tapahtunut luonnon ikiaikaisessa ympäristössä. Perhe ja perheen tunnesiteet eivät enää olleet elämää ohjaavia tekijöitä. Lapsista kasvoi ”vapaita radikaaleja”, jotka muodostivat erilaisia ryhmiä tilanteen mukaan.”
Tunnen jo miten kivet lentävät, joten poistun nyt pommisuojaani lukemaan Dostojevskiäni. Muista, että tekijät aivan erityisesti korostavat totuuden riippuvan näkökulmasta, joten keskustelun alustukseksi pontevaa tekstiä, vai mitä...
Kiitos kaikille keskusteluista! Ja lukekaa, se kannattaa aina. Vaikka lukisitte tuon pamfletin tuon aloituksessa mainitsemani arvostelun pohjalta, niin ties vaikka maailma avartuisi...
Muokannut: Kai Varma, 3/31/2023 6:23:48 AM
|
|
_Wesa_
01.04.2023 18:29:36
410082
|
Kai Varma kirjoitti 31.03.2023 (410081)...
> En siis ole kovinkaan kiinnostunut tämän päivän > puoluepolitiikasta. Ilmastokysymyksessä olen lähinnä > Purran linjoilla (huom en persujen). Minua kiinnostaa > ilmastonmuutos vain globaalina ilmiönä. Se mitä me > täällä Suomessa teemme, on ihan yhdentekevää > maailmanmittakaavassa, mutta totta kai meidän on > tehtävä oma osuutemme. Se että sitä tehdessämme > keskitymme edistykselliseen teknologiaan, kuten > vetytalouteen, on hieno juttu, koska se luo pohjaa > ”uudelle Nokialle” (jos vain pysytään reaalimaailman > totuuksissa). Ja biodiversiteetti on sitten jo tosi > vakava kysymys.
Summa summarum: poliitikot toimivat ilmastoasioissa mielestäsi liian hitaasti ja kannatat hitaiden ilmastotoimien politiikkaa.
|
|
Kai Varma
02.04.2023 08:32:25
410083
|
Näsäviisautta!
Tällaiseksi maailma menee, kun näsäviisäät "josmarinit" "keskustelevat". Löydetään näemnnäisiä ristiritaisuuksia, ja sitten niillä mässäilemään, ja hämärretään itse asia(tai oikeastaan peitetään se, ettei lainkaan ymmärretä, mistä on kysymys). Et ymmärrä, koska et ole koko keskustelun aikana uskaltanut ottaa kantaa pamfletin ydinsanomaan (ilmastonmuutos, oli vain johdanto).
Sunmma summarum.
Minulle nuorempana sanottiin, ettei poika tyhmä ole, on vain hidas oppimaan uusia asioita. Pidin sitä kohteliaisuutena, koska tottahan tuo oli, mutta iloinen olin siitä, että edes vähitellen opin! Kaikki eivät opi koskaan.
Sinusta olen huolissani, sillä sinä et yritäkään ymmärtää, vaan olla nokkela (pikkupojille se kyllä sopisi)
Näennäisen ristiriitaisun löydettyäsi riemuitset oivalluksesta kuin pikku poika, mutta et osaa ajatella, että on todellakin kysynys vain siun päässäsi syntyneestä harhasta.
Sanoinhan jo, että ilmastokysymys on globaali. Globaaleilla ratkaisuilla (vuodon tukkiminen) on kova kiire. Suomen suhteen lainaan taas tuolta "viisaasta kirjasta" sivulta 25 tilannekatsauksesta vuodelta 2042: "Suomessa asetetut tavoitteet oli melko vaivatonta saavuttaa,johtuen ydinvoimasta, vesivoimasta ja suurista metsävarannoistamme, vaikka kaikki eivät ymmärtäneetkään, miksi meidän piti rajoittaa hakkuitamme, jotta öljyvaltiot saivat lisätä saasteita ja puskea ne meidän metsiin varastoitaviksi."
Eli meidän toimilla täällä ei enää vaikuteta tuohon globaaliin ongelmaan, joten meidän on viisasta keskittyä täällä pitkän tähtäimen ratkaisuihin kuten vetytalouteen
Mutta kuten sanottua, tarvitset paljon aikaa oppiaksesi noin monimutkaisia asioita, ja siksi suosittelen lukemaan tuota pamflettia ajatuksella. Riitelet sitten noiden todellisten ajattelijoiden kanssa. Annoin tuossa edellisessä kommentissani sinulle uuden mahdollisen lähestymiskulman pamfletiin. Näet, millaisia esteitä luonnon kanssa sopusoinnussa elämiselle olemme rakennelleet. Tuo vaatii jo keskustelua esimerkiksi Liisa Keltinkankaan ajatuksista jne. Minun kanssa riitely on ajan hukkaa!
|
|
_Wesa_
02.04.2023 12:44:50
410084
|
Kai Varma kirjoitti 02.04.2023 (410083)...
> Sanoinhan jo, että ilmastokysymys on globaali. > Globaaleilla ratkaisuilla (vuodon tukkiminen) on kova > kiire. Suomen suhteen lainaan taas tuolta "viisaasta > kirjasta" sivulta 25 tilannekatsauksesta vuodelta 2042: > "Suomessa asetetut tavoitteet oli melko vaivatonta > saavuttaa,johtuen ydinvoimasta, vesivoimasta ja > suurista metsävarannoistamme, vaikka kaikki eivät > ymmärtäneetkään, miksi meidän piti rajoittaa > hakkuitamme, jotta öljyvaltiot saivat lisätä saasteita > ja puskea ne meidän metsiin varastoitaviksi." > > Eli meidän toimilla täällä ei enää vaikuteta tuohon > globaaliin ongelmaan, joten meidän on viisasta > keskittyä täällä pitkän tähtäimen ratkaisuihin kuten > vetytalouteen
Suomalaisen vuosittaiset per capita CO2-päästot ovat luokkaa 7 ja kiinalaisen 8 tonnia. Minusta alla oleva ei ole tehokas viesti muulle maailmalle:
Asia x uhkaa ihmiskunnan tulevaisuutta. Me rikkaat, joille asiaan vaikuttaminen on helpompaa, aiomme jatkaa sen tekemistä pitempään, meitä kun on niin vähän. Teidän muiden sen sijaan tulee lopettaa se nopealla aikataululla.
Oletko sinä eri mieltä?
> Mutta kuten sanottua, tarvitset paljon aikaa oppiaksesi > noin monimutkaisia asioita, ja siksi suosittelen > lukemaan tuota pamflettia ajatuksella. Riitelet sitten > noiden todellisten ajattelijoiden kanssa. Annoin tuossa > edellisessä kommentissani sinulle uuden mahdollisen > lähestymiskulman pamfletiin. Näet, millaisia esteitä > luonnon kanssa sopusoinnussa elämiselle olemme > rakennelleet. Tuo vaatii jo keskustelua esimerkiksi > Liisa Keltinkankaan ajatuksista jne. Minun kanssa > riitely on ajan hukkaa!
Oletaanpa hetki, että se mitä pamfletti sanoo Keltinkankaan osaamisalueeseen liityvistä asioista pitää täysin paikkansa. Millaisia muutoksia sen perusteella pitäisi lakeihin sinun mielestäsi tehdä?
Muokannut: _Wesa_, 4/2/2023 12:48:53 PM
|
|
Kai Varma
02.04.2023 19:06:46
410085
|
Nyt oivalsin vastauksen siihen, kun tivasit, mistä valheesta tuo pamfletti varoittaa ihmiskuntaa.
Se varoittaa totuudeksi puetusta valheesta, joita ideologian kyllästämät ihmiset levittävät! Siis katsoppas peiliin niin näet vastauksen kysymykseesi.
Kerrot ensin tosi asian kuten - suomalainen per capita tuottaa enemmän päästöja kuin kiinalainen. Tosiasia herättää luottamusta. Näin kuin varkain pääset luomaan oman ideologiasi mukaisen illuusion totuudesta.
Ko lausehan on totta, mutta sillä ei mitenkään voi perustella sitä, että meidän tulee toimia samalla tavoin kiinalaisten kanssa. Syy siihen on selvä.
Lainaan erään kepulaisen poliitikon sanontaa: "Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu!" Eli Suomalaisen yhteiskunnan tulee lähteä omoista lähtökohdistaan ja kiinalaisen omistaan yhteisenä tavoitteena maksimaalisen nopeasti saada tuo 10 gigatonnin vuotuinen vuoto tyrehtymään.
Suomalaiset ovat tulleet tämän päivän tilanteeseen kehittämällä yhteiskuntansa amerikkalaisen mallin mukaiseksi kulutusyhteiskunnaksi, jolloin yhteiskunnnan infrastruktuuri on rakentunut sellaiseksi kuin se nyt on.
Kiinalaiset ovat rakentaneet yhteiskuntansa omia reitejään ja yli miljardi ihmistä elää kehitysmaavaihetta.
Kun kaksi näin erilaisista lähtökohdista lähtevää yhteiskuntaa lähtee yhteiseen ponnistukseen sulkemaan hiilivuotoa ilmakehään,on demagogiaa karmeimmillaan vaatia samoja suoritteita molemmilta. Kiinassa tehokasta on fossiilihiilenpolton hillitseminen, meillä tehokkaainta on panostaminen uusiutuvan energian tuotantoteknologiaan ja jakelumenetelmiin.
En ala ruotimaan Keltinkankaan tutkimuksia kanssasi, koska näen jo, että totuus tuossakaan asiassa ei sinua kiinnosta. Haluat minulta mielipiteeni, jotta voisit käytää sitä nyrkkeilysäkkinä edistääksesi oman ideologiasi tavoitteita. Jos oloisit mies, lukisit mitä kirjassa sanotaan, ja ruotisit sitä sitten asiaperustein. Et vain uskalla, koska joutuisit riitaan Keltinkankaan tasoisen asiantuntijan kanssa. Sen sijaa yrität takertua minun huonoihin sanavalintoihini ja heikkoon asiantuntemukseen.
Tuon pamfletin tekijät mielestäni sanovat yksiselitteisesti, että lapsen liian varhainen erottaminen äidistään on lasten pahoinpitelyä, ja Keltinkankaan tutkimukset tukevat tuota näkemystä. Paljon minua viisaammat saavat sitten keskustella siitä miten tuo pahoinpitely estetään.
Muokannut: Kai Varma, 4/2/2023 7:11:05 PM
|
|
_Wesa_
02.04.2023 21:36:11
410086
|
Kai Varma kirjoitti 02.04.2023 (410085)...
> Kerrot ensin tosi asian kuten - suomalainen per capita > tuottaa enemmän päästöja kuin kiinalainen. Tosiasia > herättää luottamusta. Näin kuin varkain pääset luomaan > oman ideologiasi mukaisen illuusion totuudesta. > > Ko lausehan on totta, mutta sillä ei mitenkään voi > perustella sitä, että meidän tulee toimia samalla > tavoin kiinalaisten kanssa. Syy siihen on selvä. > > Lainaan erään kepulaisen poliitikon sanontaa: "Siitä on > lähdettävä, että tähän on tultu!" Eli Suomalaisen > yhteiskunnan tulee lähteä omoista lähtökohdistaan ja > kiinalaisen omistaan yhteisenä tavoitteena > maksimaalisen nopeasti saada tuo 10 gigatonnin > vuotuinen vuoto tyrehtymään. > > Suomalaiset ovat tulleet tämän päivän tilanteeseen > kehittämällä yhteiskuntansa amerikkalaisen mallin > mukaiseksi kulutusyhteiskunnaksi, jolloin > yhteiskunnnan infrastruktuuri on rakentunut sellaiseksi > kuin se nyt on. > > Kiinalaiset ovat rakentaneet yhteiskuntansa omia > reitejään ja yli miljardi ihmistä elää > kehitysmaavaihetta. > > Kun kaksi näin erilaisista lähtökohdista lähtevää > yhteiskuntaa lähtee yhteiseen ponnistukseen sulkemaan > hiilivuotoa ilmakehään,on demagogiaa karmeimmillaan > vaatia samoja suoritteita molemmilta. Kiinassa > tehokasta on fossiilihiilenpolton hillitseminen, > meillä tehokkaainta on panostaminen uusiutuvan > energian tuotantoteknologiaan ja jakelumenetelmiin.
Ei vaan kiinalainen tuottaa jonkin verran enemmän kuin suomalainen. Per capita CO2-vähennysten tulee olla samaa suuruusluokkaa, muuten olemme harvinaisen tekopyhiä. Miksi et kannata nopeaa siirtymistä vetytalouteen? Millä keinoin Kiinassa vähennetään fossiilisten energianlähteiden käyttöä nopealla aikataululla jos ei panostamalla uusiutuvan energian tuotantoteknologiaan ja jakelumenetelmiin? > En ala ruotimaan Keltinkankaan tutkimuksia kanssasi, > koska näen jo, että totuus tuossakaan asiassa ei sinua > kiinnosta. Haluat minulta mielipiteeni, jotta voisit > käytää sitä nyrkkeilysäkkinä edistääksesi oman > ideologiasi tavoitteita. Jos oloisit mies, lukisit mitä > kirjassa sanotaan, ja ruotisit sitä sitten > asiaperustein. Et vain uskalla, koska joutuisit riitaan > Keltinkankaan tasoisen asiantuntijan kanssa. Sen sijaa > yrität takertua minun huonoihin sanavalintoihini ja > heikkoon asiantuntemukseen. > > Tuon pamfletin tekijät mielestäni sanovat > yksiselitteisesti, että lapsen liian varhainen > erottaminen äidistään on lasten pahoinpitelyä, ja > Keltinkankaan tutkimukset tukevat tuota näkemystä. > Paljon minua viisaammat saavat sitten keskustella siitä > miten tuo pahoinpitely estetään.
Keltikangas-Järvinen on eri mieltä:
Lainaus Nyt olen jo tottunut siihen, että sanomisiani valikoidaan tarkoitushakuisesti. Esimerkiksi olen nyt pitkään yrittänyt herättää keskustelua siitä, mikä on taaperon hyvä päivähoito. Se on aivan mahdotonta. Jo ajatuskin, että alettaisiin puhua laadusta, kääntyy lehdessä välittömästi kommentiksi ”äidit kotiin, taaperoa ei saa viedä päivähoitoon”, vaikka en ole koskaan niin sanonut. Sama ajatus olisi, että jos terveyskeskuksessa on korjattavaa, niin sitä ei saa sanoa ääneen, etteivät sen käyttäjät syyllisty, ja parempi olisi, että kaikki hoitaisivat vaivansa itse kotona. Tutkijaan lyödään tietty leima. Kysytään tietyistä asioista, ja sen jälkeen kirjoitetaan niin kuin tämän brändin toimittajan mielestä kuuluu sanoa. Valmis otsikko on jo olemassa. Esimerkiksi minulta on useamman kerran kysytty: ”Eikö olekin niin, että homopareille ei saa antaa lasta?” Olen kertonut, että tutkimusten mukaan tarvitaan pysyvyyttä ja rakkautta, aitoa kiinnostusta lapseen, eikä mikään näistä ole sidottu sukupuoleen. Tätä ei julkaista, koska se ei sovi siihen brändiin, joka minulle on asetettu. Minun tulee edustaa kotona olevien äitien ydinperhettä. Tämä oikeasti alkaa olla tutkimustiedon levittämisen uhka, koska nyt on aika paljon nuoria tutkijoita, jotka sanovat vain niitä asioita, joista peukutetaan ja tykätään. Varovaisesti ja kiltisti puhuvat nuoret tutkijat ehdottomasti kieltäytyvät sanomasta sellaista, mikä on tämän yleisen konsensuksen vastaista. Silloin tutkimus ei muuta maailmaa. https://www.psykoterapia-lehti.fi/verkkolehti/tilaajat/psykoterapia-32019/juhani-ihanus-kristiina-lindfors-liisa-keltikangas-jarvisen-haastattelu/?print=print
Muokannut: _Wesa_, 4/2/2023 9:47:10 PM
|
|
Kai Varma
03.04.2023 09:04:38
410087
|
Hyvä juttu.
Nyt tultiin ilmeisesti sinun vahvuusalueelle, tai ainakin minun osaamisalueen ulkopuolelle. Nämä asiathan tuo pamfletti käsittelee fiktiivisessä kontekstissa Tarkastelua varten on luotu fiktiivinen maailma, jossa eletään ydinsodan jälkeitä maailmaa. Pamfletin ilmestymisen jälkeenhän on alettu rivakasti ottaa askelia kohti maailman jakautymista totalitaristiseen ja liberaaliin maailmaan, joka sitten pampletin mukaan vain johtaa ydinsotaan vaikka kaikki varustautuvar rauhan säilyttämiseksi. " Mutta "pullon henki" on päässyt karkaamaan. Pamfletti on rakennettu vähän samaaan tapaan kuin Matti Virtasen teos "Ääripäät", jossa identiteettipolitiika hajottaa Suomea. Asioita tarkastelaan vain ääripäiden kautta.
Niinpä nuo lainaukset tupsta lasten aivopesusta olivat minun poimintiója yhdestä ääripäästä, eli "takaisin Luontoon"-uskovaisisten ajattelusta. Toinen ääripäähän kirjassa on sitten se, kun evoluution kehittämä "toksinen maskuliinisuus" halutaan poistaa poikalasten perimästä tieteen keinoin ja kasvatuksen kautta.
Keltinkangas tuskin sopii kummankaan ääripään mannekiiniksi!
Tuon Keltiknkankaan poimin ihan sattumalta, koska hänen kirjansa on ollut lähipiirini naisten keskusteluissa niin kauan kuin muistan, ja lähipiirini naiset ovat pitäneet sääntönä sitä, että he hoitavat lapsensa noin kolmevuotiaiksi itse. Systeemmi on heillä toiminut ongelmitta.
Mutta kuten sanottu, olen itse täydellisen tietämätön psykkologiasta, varsinkin siltäosin kuin se koskee naisia, joten tältäosin olisi hienoa, jos pamfletin ääripäitä pohtimaan löydät jonkun asiantuntevamman keskustelijan.
|
|
_Wesa_
03.04.2023 13:23:48
410088
|
Kai Varma kirjoitti 03.04.2023 (410087)...
> Nyt tultiin ilmeisesti sinun vahvuusalueelle
Ei tultu, olemme hyvin kaukana siitä. Minulla on vaan tapana tarkistaa mihin väitteet perustuvat.
> Niinpä nuo lainaukset tupsta lasten aivopesusta olivat > minun poimintiója yhdestä ääripäästä, eli "takaisin > Luontoon"-uskovaisisten ajattelusta. Toinen ääripäähän > kirjassa on sitten se, kun evoluution kehittämä > "toksinen maskuliinisuus" halutaan poistaa poikalasten > perimästä tieteen keinoin ja kasvatuksen kautta. > > Keltinkangas tuskin sopii kummankaan ääripään > mannekiiniksi!
Yllä annoit ymmärtää päinvastaista. Oletko tästä samaa mieltä kanssani?
Muokannut: _Wesa_, 4/3/2023 1:26:09 PM
|
|
Kai Varma
03.04.2023 15:52:26
410089
|
Ettäkö keltinkangas olisi jonkun ääripään torventoitottja?
Hän on kyllä vakavasti otettava tutkija, enkä ole muuta väittänyt. Selainen väite on ihan oma "olkiukkosi". Kuvaavaa tälle keskustelulle on selvästikin tahallinen väärin ymmärrys,joka sitten faktantarkistuksella osoitetaan vääräksi. Ilonsa kullakin!
Sanoin selvästi, että ainoa asia minkä tiedän Keltinkankaasta on, että hänen kirjojensa perusteella lähipiirini naiset(useampi sukupolvi) ovat päätyneet hoitamaan itse vauvansa kolmivuotiaiksi. Tuostapa ihan itse päätttelin, että siellä Keltinkankaan opuksissa sitä pidetään varmaankin hyvänä asiana.
|
|
_Wesa_
03.04.2023 17:09:25
410090
|
Kai Varma kirjoitti 03.04.2023 (410089)...
> Ettäkö keltinkangas olisi jonkun ääripään > torventoitottja? > > Hän on kyllä vakavasti otettava tutkija, enkä ole > muuta väittänyt. Selainen väite on ihan oma > "olkiukkosi". Kuvaavaa tälle keskustelulle on > selvästikin tahallinen väärin ymmärrys,joka sitten > faktantarkistuksella osoitetaan vääräksi. Ilonsa > kullakin! > > Sanoin selvästi, että ainoa asia minkä tiedän > Keltinkankaasta on, että hänen kirjojensa perusteella > lähipiirini naiset(useampi sukupolvi) ovat päätyneet > hoitamaan itse vauvansa kolmivuotiaiksi. Tuostapa ihan > itse päätttelin, että siellä Keltinkankaan opuksissa > sitä pidetään varmaankin hyvänä > asiana.
Tarkastellaanpa mitä kirjoitit.
"Tuon pamfletin tekijät mielestäni sanovat yksiselitteisesti,"
Asia oli hyvin yksiselitteinen siihen asti, kunnes kävi ilmi että Keltinkangas-Järvinen on eri mieltä. Sen jälkeen asiasta tulikin kovin moniselitteinen.
"että lapsen liian varhainen erottaminen äidistään on lasten pahoinpitelyä, ja Keltinkankaan tutkimukset tukevat tuota näkemystä."
Tässä Keltinkangas-Järvisen tutkimuksilla perustellaan juurikin sitä äärinäkemystä...
"Paljon minua viisaammat saavat sitten keskustella siitä miten tuo pahoinpitely estetään.
...ja siispä sinun mielestäsi lapsia tällä hetkellä pahoinpidellään ja asialle tarttis tehdä jotain.
Muokannut: _Wesa_, 4/3/2023 5:12:36 PM
|
|
Kai Varma
03.04.2023 17:51:03
410091
|
Ja kuka sanoi mitä?
Pamfletti heittää ilmaan kiistanalaisen väiteen , niin kuin pamfletin tehtävänä on.
siitä vaan keskustelemaan...
Lapsenlapseni jo aikoja sitten varoittivat minua koskemasta tuohon aiheeseen, sillä huonoa omaatuntoa potevat lastentarhaan pienen lapsen vieneet äidit ja isät tulevat repimään minut kappaleiksi.
Alan ymmärtää mitä he tarkoittivat...
|
|
_Wesa_
03.04.2023 18:18:57
410092
|
Kai Varma kirjoitti 03.04.2023 (410091)...
> Ja kuka sanoi mitä? > > Pamfletti heittää ilmaan kiistanalaisen väiteen , niin > kuin pamfletin tehtävänä on. > > siitä vaan keskustelemaan... > > Lapsenlapseni jo aikoja sitten varoittivat minua > koskemasta tuohon aiheeseen, sillä huonoa omaatuntoa > potevat lastentarhaan pienen lapsen vieneet äidit ja > isät tulevat repimään minut kappaleiksi. > > Alan ymmärtää mitä he tarkoittivat...
Sinä sanoit. Miksi viisaampien tulisi keskustella miten pahoinpitelyt estetään, jos niitä ei sinun mielestäsi edes tapahdu? On merkillistä, että et edes nimimerkin suojista kehtaa kertoa mitä mieltä oikeasti olet asioista. Ja minä olen meistä se pelkuri.
Muokannut: _Wesa_, 4/3/2023 6:21:01 PM
|
|
Kai Varma
03.04.2023 20:32:51
410093
|
"On merkillistä, että et edes nimimerkin suojista kehtaa kertoa mitä mieltä oikeasti olet asioista."
Outo johtopäätös, etten uskaltaisi kertoa näkemystäni. Olen tuossa ilmastoasiassa kertonut näkemykseni täällä, ja kävin pitkän väittelyn vetytaloudesta vihollisen leirissä "ilmastofoorumilla". Väittelen mielelläni asioista joiden perusteet tunnen.
Psykologiasta en tiedä juuri mitään, joten en osaa muodostaa mielipidettäkään. Tuon pamfletin asettamat ääripäät löydän tuolta pamfletista. Toinen ääripää on yhteiskunta, jossa lapsi on syntymästään saakka yhteiskunnan hoivissa. Toisessa ääripäässä vanhemmat hoivaavat lastaan aikuisuuteen saakka. Missä kulkee kultainen keskitie, riippuu jälleen yhteiskunnan arvoasettelusta, johon voimakkaasti tietenkin vaikuttaa ympäröivän luonnon asettamat reunaehdot.lähipiirini naiset ovat tuon asian ratkaiseet Keltinkankaan kirjojen opastamana ja mielestäni hyvin onnistuneesti vallitsevissa olosuhteissa. Eli kokemuksen valossa 3 vuotta äidin kanssa on hyvä lapselle. Ja sanoin että alle vuoden ikäisen lapsen irrotttaminen äidistään tuntuu minusta lapsen pahoinpitelyä.
Keltinkankaalta pyydän anteeksi, että tulin maininneksi hänen nimensä tässä yhteydessä.
Tuo pamfletti on rakennettu pirullisen nerokkaasti kahden ydinsodan jälkeisen maailman selviytymistaistelun ympärille, jolloin kovin monet vastakkainasettelut saavat siellä pelkistetyn muodon. Mutta nuo keskustelut vaarivat jonkun muun keskustelukumppaniksesi. Minun osaamiseni ei riitä.
Mutta lue edes pamfletti josta keskustelemme!
|
|
|