Bodarin perusaineet: Normaali suomalainen monipuolinen ruoka

Mr.K.A.T., 4/10/2019 3:05:57 PM, 401226

Lainaus: PeP, 08.04.2019 19:22:58, 401220

Muistan, kun nuorena urheilijana luin Tolosen vitamiineja ja hivenaineita käsittelevän kirjasen. Kyllä se vaikutti, kun kirja oli ihan tohtorismiehen kirjoittama. Toinen mitä lueskelin, oli Arstila. Kävimme treeniporukan kanssa luontaistuotekaupassa kuuntelemassa esitelmää siitä, mitä kaikkea punttien kanssa askartelevan on miltei välttämätöntä syödä, mikäli aikoo päästä tuloksiin. (Ei "niitä aineita" kuitenkaan)

Myöhemmin, kun omakin tieto alasta lisääntyi, eivät mainospuheet uponneet enää niin kuin joskus ennen. Muistan laskeneeni saavani raejuustosta proteiinin seitsemäsosalla siitä hinnasta, jota pyydettiin lisäravinnevalmisteesta; ja luultavasti aminohappokoostumukseltaankin parempana.

Voi olla, että joku huippu-urheilija tarvitseekin lisäaineita normaalin ravinnon lisäksi, varsinkin lajeissa, joissa painonhallinta on oleellinen osa lajia. Normaalille terveelle ihmiselle ne taitavat olla melko hyödyttömiä.

Samalla saunalla käyvä lääketieteen tuplatohtori vastasi erään saunakaverin luontaistuottetta koskevaan kysymykseen: "Kyllä se voi auttaa, jos siihen uskoo."

Minä aloin bodaamaan vasta suht äskettäin muutama vuosi sitten. Onneksi sain käteeni ja silmiini just järkevimpien ihmisten tietoa, Jan Sundellin kirjan Hanki lihasta, polta rasvaa (Tammi 2012) lainasin kirjastosta ja lihastohtoria tankkasin netistä.
Ainoastaaan proteiinilisänä olen rahkaa, kanasiivuja, kalapuikkoja jne hankkinut (ja hätävaralle joskus proteiinijuomaa). Nyt näyttää että proteiiniakin saan tarpeeksi. Olen vähentänyt rahkat 6-7 tölkistä viikossa jonnekin 2-3 per viikko. Perusruoka riittää pitkälle.

Kotini on salini, käytän sänkyä, lattiaa, tuoleja, ihmiskehon painoa. Ainoastaan pari käsipainoa (3,5 kg) ja leuannostolle tanko ulkorakennuksessa, ja lapio lumihommissa ja kirves polttopuiden teossa, muuten riittää peruskoti.
Käytännön lumi/polttopuutyö kasvattaa eniten lihaksia ja kun pitää LEPOA. Ainakin 1 pv väliä. Ennen en pitänyt väliä lumitöissä niin lihakset vaan kipeytyi mutteivät kasvaneet tai vahvistuneet.(Pelkäsin että jopa surkastuu). Sitten kun älysin pitää 1-3 pv välejä vaikka olisi kuinka syyhyttänyt niin kasvoi silmissä. (Viikkoihin en katsonut mutta kun peilin edessä kävin: HERRAJUMALA mitä mulle on kasvanu! ;D ) Kova opetus että lihas kasvaa levolla eikä jatkuvalla liikunnalla. Krooninen olkapääkipu hävisi ja selkäsäryt on suurinpiirtein menneisyyttä. Hitaasti piti edetä ettei olkapää pahene.


Todelliset puoskarit   [ 401198 , Teppolainen , 05.04.2019 19:35:31 ]
    Todelliset puoskarit   [ 401201 , PeP , 05.04.2019 22:25:52 ]
        Todelliset puoskarit   [ 401204 , Teppolainen , 06.04.2019 00:02:25 ]
            Todelliset puoskarit   [ 401208 , PeP , 06.04.2019 10:26:47 ]
    Kollageenia ihoon - "uskomaton jäynä" ym ravintolisistä   [ 401207 , Mr.K.A.T. , 06.04.2019 02:58:16 ]
        Kollageenia ihoon - "uskomaton jäynä" ym ravintolisistä   [ 401219 , NikkeL , 08.04.2019 12:51:24 ]
            Kollageenia ihoon - "uskomaton jäynä" ym ravintolisistä   [ 401220 , PeP , 08.04.2019 19:22:58 ]
                Bodarin perusaineet: Normaali suomalainen monipuolinen ruoka   [ 401226 , Mr.K.A.T. , 10.04.2019 15:05:57 ]
        Ravintolisämyyjä eduskuntaan, puoskarien vastustaja putosi - re.. ym ravintolisistä   [ 401304 , Mr.K.A.T. , 17.04.2019 15:36:33 ]