Uusi tutkimusartikkeli: sähköherkkyys sai Ranskassa alkunsa kaupunkisuunnitteluongelmista jotka sitten muuttuivat terveyshuoliksi

Vesa Linja-aho, 6/24/2019 7:13:13 PM, 401684

Sähköherkkyys- ja kännykkäsäteilyskeneä seuraavat muistavat että Ranskassa tämä huuhaa* elää ja voi hyvin. Olen usein pohtinut että miksi Ranskassa ja miksi juuri Ranskassa eikä vaikkapa Virossa. Lähteiden kaivelua pohdinnan tueksi on vaikeuttanut se, että en osaa ranskaa, joten olen lähinnä toisen käden mediatietojen varassa. Milloin Ranska "aikoo kieltää" tukiasemat päiväkodeissa tai kännykät kouluissa. Varsinkin perustelut voivat muuttua rikkinäinen puhelin -efektin perusteella. Esimerkiksi kännyköitä oltiin kieltämässä kouluissa siksi että ne häiritsivät opetusta, ei sen takia, että niiden säteilyä pelättäisiin.

Nyt aiheesta – siis tästä miksi aihe pomppii poliittisella agendalla sitkeästi Ranskassa – on ilmestynyt tieteellinen artikkeli, lehdessä Santé Publique (JUFO-taso 1).

Itse artikkeli (Dieudonné, M. (2019). Controverses autour des champs électromagnétiques et de l’électrohypersensibilité. La construction de problèmes publics « à bas bruit ». Santé Publique, vol. 31,(1), 43-51. https://www.cairn.info/revue-sante-publique-2019-1-page-43.htm . ) on ranskaksi, mutta englanninkielinen tiivistelmä (Controversies around electromagnetic fields and electromagnetic hypersensitivity. The construction of “low noise” public problems) löytyy (lihavointi minun):

Lainaus
For two decades, health effects of electromagnetic fields (EMF) and electromagnetic hypersensitivity (EHS) have become increasingly controversial topics in France. They constitute “low noise” public problems, whose construction seems impossible to complete : they can neither be eliminated from the political agenda nor durably included.

This article analyses the political process leading to this situation using qualitative data.In line with previous studies of the dispute surrounding mobile phone base stations, it shows how the controversy around EMF health effects emerged from an urban planning problem subsequently converted into a public health issue. This conversion gave rise to a spin-off controversy surrounding EHS, which quickly grew to become a controversy of its own.

The study of these controversies reveals how the democracy crisis affecting public risk management increases the risk of false health alarms. It also explains why EHS fails to get as medically recognized as other functional somatic syndromes, like fibromyalgia. Medically unexplained symptoms thus appear likely to contribute significantly to health controversies.

Tiivistelmä on ilman maksumuuria luettavissa:

https://www.cairn-int.info/abstract-E_SPUB_191_0043--controversies-around-electromagnetic.htm

Itse artikkeli maksaa 5 €, jos joku ranskankielentaitoinen haluaa tutustua ja postata ajatuksensa tänne, niin sponssaan mielelläni (laita vaikka postia etunimi.sukunimi@metropolia.fi ).

* Huuhaata siis väitteet syövästä ja siitä että noiden vekottimien säteily aiheuttaisi niitä oireita joita niiden väitetään aiheuttavan – oireet voivat olla hyvinkin todellisia mutta ne laukaisee luulo tai tieto (vääränlaisen) sähkömagneettisen kentän olemassaolosta, ei itse kenttä.

Asiasanat (myöhempiä hakuja varten): sähköherkkyys, sähköyliherkkyys, sähköallergia, Ranska

Edit: lisätty viralliset lähdeviitteet pelkän linkin lisäksi

Muokannut: Vesa Linja-aho, 6/24/2019 7:16:52 PM

Uusi tutkimusartikkeli: sähköherkkyys sai Ranskassa alkunsa kaupunkisuunnitteluongelmista jotka sitten muuttuivat terveyshuoliksi   [ 401684 , Vesa Linja-aho , 24.06.2019 19:13:13 ]
    Uusi tutkimusartikkeli: sähköherkkyys sai Ranskassa alkunsa kaupunkisuunnitteluongelmista jotka sitten muuttuivat terveyshuoliksi   [ 401686 , PeP , 24.06.2019 21:11:44 ]