Tiina Raevaara lukee: Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa

sherlocker, 7/29/2020 9:05:42 PM, 403489

Lainaus: Otto Mäkelä, 29.07.2020 17:30:03, 403484
Skepsiksen entinen varapuheenjohtaja ja kirjailija Tiina Raevaara kertoo Tarinoita tieteestä -blogissaan tutustumisestaan Nina Kokkisen sekä Tiina Mahlamäen toimittamaan kirjoituskokokoelmaan Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa.

Lainaus: Kesälukemistoa: Ei pelkkää antroposofiaa tai automaattikirjoitusta – esoteerisuus tunkee kaikkialle
[...]kirja esittelee ensin suurimmat Suomessa vaikuttaneet tai vaikuttavat esoteerisuuden piiriin kuuluvat ilmiöt kuten vapaamuurariuden, ruusuristiläisyyden ja antroposofian. Sitten tarkastellaan esoterian suhdetta tieteeseen, taiteisiin, politiikkaan ja populaarikulttuuriin. Kirjan päättää Kokkisen ja Jussi Sohlbergin katsaus tämän hetken uushenkisyyteen. Kirjoittajat ovat lähinnä uskontotieteilijöitä ja kulttuurihistorioitsijoita.

Kirjan nimestä huolimatta tekstit eivät pysyttele Suomen rajojen sisällä, vaan esoteerisuuden ja okkultismin juuria, vaikutteita ja olennaisia ihmisiä seurataan kyllä myös muualle maailmaan. Muunlainen lähestymistapa olisi tietenkin keinotekoinen. Esoteeriset ilmiöt ja vaikutteet leviävät siinä missä muutkin, ja moni suomalainen esoteerikko kävi ulkomailla asioita opiskelemassa.

Hienoa, että joku on vaivautunut tutkimaan ja laittamaan ylös paperille.

Tosin tulee mieleen muinaisen kuolleen kärpäsen ampuminen tykillä.

Tässä tieteen mahdollistamassa suhteellinen turvallisessa ympäristössä harva meistä taitaa oikeasti enää näinä aikoina miettiä mitään esoteriaa.

Itse olen sanonut monta kertaa, että kun tuo esoteria jne.. alkaa tuottaa jotain yleishyödyllistä hyvää nykyisen olemiseni tilalle tai lisäksi, niin sitten se maksaa itse itsensä. Siihen asti uskonto uskonnon tilalle tai sen sivulle on ollut ihan se ja sama huvi.

Niin ja vielä se, että kun kärpästä koettaa oikein monta kertaa ampua tykillä, niin se tietenkin oppii sitä paremmin väistämään ja keräämään vaan lisää uutta sukupolvea tykinpiipun suulle patsastelemaan.

Muokannut: sherlocker, 7/29/2020 10:33:00 PM

Tiina Raevaara lukee: Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa   [ 403484 , Otto Mäkelä , 29.07.2020 17:30:03 ]
    Tiina Raevaara lukee: Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa   [ 403489 , sherlocker , 29.07.2020 21:05:42 ]