On se niin väärin...
Lainaus: Risto Koivula, 23.08.2021 20:34:26, 406521 Lainaus: sherlocker, 20.08.2021 21:48:30, 406439 Lainaus: Risto Koivula, 11.08.2021 05:38:37, 406210 Lainaus: sherlocker, 10.08.2021 13:46:01, 406200 Lainaus: Risto Koivula, 10.08.2021 08:16:53, 406195 Lainaus: Risto Koivula, 02.07.2021 08:51:07, 405768 Tuo loppu on justiin sitä, mitä Harari ajaa aivan avoimesti kuten nyös mm. Elon Musk ja Klaus Schwab jne. ja vähän peutellymmin Jared Diamond, Tarja Halonen, Michele Bachelet, Miguel Guterrez, Mark Zuckerberg, WEF, Bilderberg, EU. Samalla halutaan kytkeä ihmiset "älyllisesti" johonkin koneisiin - mikä on absoluuttisen mahdotonta ikihyviksi. ![]() https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2020/11/suomen-holosen-ulkomainen-akateemikko-jared-diamond-parantelee-teknologisesti-ihmispersooaa-pyhakoulun-tiedoillaan " maanantai, 23. marraskuu 2020 "Suomen (Hölösen) Ulkomainen Akateemikko" Jared Diamond "parantelee teknologisesti ihmislajia" - pyhäkoulun tiedoillaan... https://www.sedaily.com/NewsVIew/1KV6BDN9US Jared Diamond & Yuval Harari talk about big history and tormorrow 2016-04-25 15:47:06 Diamond “Finite Resources and Human Inequality will weigh human life down” Harari “Whether could handle the body and brain or not affects the destiny of a country” Diamond will give keynote speech at 'the Seoul Forum 2016' on May 11 in Korea “What will be the greatest driving force for changes of human society in the future?” Guess what would be the answer from two great scholars-Jared Diamond, who is called Charles Darwin of 21st century and the author of ‘Guns, germs and steel’, and Yuval Harari, who is a professor of history and the author of the international bestseller ‘Sapiens’? ... " Ihan vain yleisellä tasolla, kun en tarkemmin tunne Transhumanismin tavoitteita, tekee mieli esittää kysymys, että eikö ole aika luonnollista, kun kybernetiikan ala on kehittynyt tähän päivään, että koko jutun on mahdollista kääntyä toiseenkin suuntaan. Jonkinlainen kokonaisuuden feedback on ainakin hypoteettisella tasolla tullut mahdolliseksi. Feedback on kybernetiikan määritelmä. Sellainen siihen sisältyy aina. https://encyclopedia2.thefreedictionary.com/cyberneticists " Cybernetics the science of control, communications, and data processing. Subject. The principal objects of cybernetic research are “cybernetic systems.” In general or theoretical cybernetics such systems are considered in the abstract, without reference to their real physical nature. The high level of abstraction enables cybernetics to find general methods for approaching the study of qualitatively different systems — for example, technological, biological, and even social systems. The abstract cybernetic system is a set of interrelated objects, called the elements of the system, that are capable of receiving, storing, and processing data, as well as exchanging them. Examples of cybernetic systems are various kinds of automatic control devices in engineering (for example, an automatic pilot or a controller that maintains a constant temperature in a room), electronic computers, the human brain, biological populations, and human society. The elements of an abstract cybernetic system are objects of any nature whose state can be fully described by the values of a certain set of parameters. For a large majority of the concrete applications of cybernetics the consideration of parameters of two types is sufficient. Parameters of the first type, called continuous parameters, can assume any real value in a certain interval (for example, the interval from — 1 to 2 or from — ∞ to + ∞). Parameters of the second type, called discrete parameters, assume finite sets of values — for example, a value equal to any decimal number or the values “yes” or “no.” ... " Lainaus Jos olet sitä mieltä, että transhumanismi olisi jotain lännen "hapatusta", niin toisaalta varmaan tiedät, että Neuvostoliiton tieteessä oltiin juuri kybernetiikassa länttä edellä. Transhumanismi on "lännen hapatusta". Se ei istu neuvostoliitossa, Kiinassa ja Venäjällä vallinneeseen ja vallitsevaan sosiologiseen, lingvistiseen tajunnankuvaan eikä myöskään silloisiin eikä nykyisiin eteneviin aivoteorioihin (johin Diamondien ja Hararien lörötykset eivät kuulu). https://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Consciousness " Consciousness a basic concept in philosophy, sociology, and psychology, signifying the capacity for the ideal reproduction of reality, as well as the specific mechanisms and forms at various levels of this process. There are two forms of consciousness: individual (personal) and social. Because of the complexity of consciousness, each of the sciences studying it contributes a specific characteristic to the approach to defining the phenomenon. With a materialist resolution of the basic question of philosophy, consciousness is regarded as a property of highly organized matter, consisting in the psychological reflection of reality. Materialist philosophy also views consciousness as conscious being, the subjective image of the objective world; as subjective reality, in contrast to objective reality; and as the ideal, in contrast to and in the unity with the material. In a narrower sense, consciousness means the higher form of psychological reflection inherent in the socially developed human being, the ideal side of purposeful labor activity. The sociological approach regards consciousness primarily as society’s spiritual life, in all its forms. In psychology, consciousness is interpreted as psychic activity that ensures the generalized, purposeful reflection of the external world; a person’s separation of himself from the environment and his juxtaposition to it as subject to object; goal-directed activity, or the preliminary, mental construction of actions and consideration of their consequences; and the control and direction of the individual’s behavior—his ability to be aware of what is taking place in his environment and in his mind. Since the object of consciousness is not only the external world but also the subject, or the possessor of consciousness, self-consciousness is an essential element of consciousness. History. In the early stages of the development of philosophy, the ideal and the material were not strictly divided. For example, Heraclitus interpreted logos as both fire and the meaning of things. The value of human reason was determined by its proximity to logos, the general world order of things. Before Plato, Greek thought had no concept of the ideal, in the proper sense of the word. The soul was regarded as air, as fire, or as the movement of atoms. Plato was the first to distinguish the concept of the ideal as the opposite of the sensual objective, the material. For the whole cosmos, Mind (nous) is the prime mover, the source of harmony, and a force capable of adequately conceiving of itself. Similarly, in the individual human soul, the mind contemplates itself and, at the same time, serves as the active principle regulating behavior. In antiquity, reason was regarded as cosmic and represented as a generalization of the real world, a synonym for universal law. Conversely, during the Middle Ages consciousness was regarded as a principle superior to the world, as god, who existed before nature and created it out of nothing. Reason was interpreted as an attribute of god, and man was left with only a tiny “spark” of the all-penetrating flame of divine reason. However, Christianity gave rise to the idea of the spontaneous activity of the soul and to the inclusion of consciousness in the concept of soul. In modern philosophy, Descartes had the greatest influence on the elaboration of the problem of consciousness. Bringing self-consciousness to the fore, he regarded consciousness as nonspatial substance, accessible only to the subject contemplating it. In his materialist doctrine, Spinoza regarded consciousness, as well as extension, as an attribute of substance (nature). The 18th-century French materialists viewed consciousness as a function of the brain and as the reflection of reality. But the pre-Marxist materialists were unable to reveal the social, active character of human consciousness. The German classical idealists profoundly analyzed the creative activity of consciousness. Hegel came right up to the problem of the sociohistorical character of consciousness and asserted the principle of historicism in the understanding of consciousness. His point of departure was the idea that since the consciousness of the individual (the subjective spirit) is necessarily linked to the object, it is determined by the historical forms of social life. He interpreted these forms, however, as the embodiment of the objective spirit. Marxism regards consciousness as a function of the brain, as the reflection of the objective world, and as a necessary aspect of the practical, material activity of man. According to dialectical materialism, consciousness emerges, functions, and develops out of the real interaction of man with the world, on the basis of sensual-objective activity and sociohistorical practice. Consciousness, the content of which reflects the objective world, is determined by natural and social reality. Objects, their properties, and their relationships exist in the consciousness ideally, as images. The ideal is the product of the activity of the brain, the subjective image of the objective world. The active character of consciousness: consciousness and activity. Repudiating the idealist interpretation of the activity of consciousness as immanent, as proceeding from the depths of the spirit, Marxism reveals the groundlessness of the conception of metaphysical materialism, according to which consciousness is the passive contemplation of the world. Dialectical materialism explains the active character of consciousness, taking as a point of departure its determination by objective reality. The objective world acts on man and is reflected in his consciousness, becoming ideal. Through man’s material activity, however, consciousness (the ideal) becomes reality (the real). The primary aim of the activity of consciousness is cognition. The activity of consciousness is manifested in the selectivity and purposefulness of perception, in the abstract power of thought, in acts of fantasy and productive imagination involved in the creation of new ideas and ideals, and in the guidance of practical activity. The foundation for man’s relationship to the real world is goal-directed activity. The fundamental, vital meaning of consciousness and the historical necessity for its emergence consist in ensuring goal-directed activity aimed at transforming the world and subordinating it to the interests of man and society. Consciousness gives man the possibility of accurately reflecting what exists, foreseeing the future, and molding the world, based on his predictions and practical activity. V. I. Lenin wrote: “Man’s consciousness not only reflects the objective world, but creates it... . The world does not satisfy man and man decides to change it by his activity” (Poln. sobr. soch., 5th ed., vol. 29, pp. 194,195). The origin of consciousness and its biological prerequisites. The formation of human consciousness was preceded by a long period of “mental” development in animals. Dialectical materialism based its interpretation of this development on the fact that psychic reflection appears only at a high level of organization of matter and is connected with the formation of the nervous system. The psychic activity of animals is completely determined by biological laws and is aimed at adapting to the environment, whereas human consciousness is directed at transforming the world. Unlike animals, humans distinguish between their relationship to the world and the world as objective reality. The emergence of man was associated with the transition to labor from the appropriation of finished articles (see K. Marx and F. Engels, Soch., 2nd ed., vol. 3, p. 19, note). In labor the instinctual foundation of the animal psyche broke down, and mechanisms of conscious activity took shape. Consciousness arises, develops, and is primarily embodied in labor, creating a world of humanized nature, of culture. Consciousness could only have emerged as a function of an intricately organized brain, which developed with the increasing complexity of the structure of sensual-objective activity and social relations, as well as the increasing complexity of the forms of symbolic communication (F. Engels, ibid., vol. 20, p. 490). Using tools, man brought objects into artificial forms of interaction. Under the conditions of the primitive human herd and later, clan society, the entire structure of human activity was altered by the use of tools and a system of signals (gestures and sounds)—that is, by the transition to mediated practical and symbolic activity. The internal program of intellectual activity grew out of the logic of sensual-objective activity and the system of gestures that reproduced it in acts of communication dictated by the necessity of joint labor. Language, a system of symbols, emerged as the instrument of this internal activity, causing consciousness to take shape and develop as the spiritual product of society, and making possible the realization of continuity in human activity and relations. The social essence of consciousness: personal and social consciousness. Idealism takes as its point of departure the notion that consciousness develops immanently and spontaneously, and may be understood exclusively in itself. By contrast, Marxism proceeds from the assertion that it is impossible to analyze consciousness apart from the other phenomena of social life. “Consciousness ... is, from the very beginning, a social product, and it remains so as long as people exist” (K. Marx and F. Engels, ibid., vol. 3, p. 29). The human brain contains the potentialities developed throughout world history—”deposits” transmitted by heredity and realized under the conditions of learning, training, and the totality of social influences. The brain becomes the organ of human consciousness only when man is drawn into social life, when he assimilates the historically elaborated forms of culture. Consciousness is objectified in the system of material and spiritual culture, in the forms of social consciousness, which develops through and is only relatively independent of the consciousness of individuals. Undeciphered letters do not in themselves have intellectual content. All of the books in the libraries of the world, as well as all works of art, have cultural significance only in relation to individuals. Social consciousness is the reflection of social being in language, science, philosophy, works of art, political and legal ideology, morals, religion and myths, folk wisdom, social norms, and the views of classes, social groups, and all mankind. Social consciousness has a complex structure and various levels, ranging from everyday, mass consciousness to the highest form of theoretical thought. Among the forms of social consciousness are science, philosophy, art, ethics, religion, politics, and law. Although it reflects social being, social consciousness is relatively independent and has a reciprocal influence on social being. Considerations of social consciousness direct one’s attention away from everything individual and personal and toward the examination of views characteristic of a particular society as a whole or of a particular social group. Society is not the sum of its members. Similarly, social consciousness is not the sum of the consciousness of various individuals but a qualitatively distinct, relatively independent spiritual system. Personal and social consciousness are constantly interacting. The norms of consciousness historically developed by society become the personal convictions of the individual, the source of moral injunctions, aesthetic feelings, and ideas. In their turn, personal ideas and convictions become social values, gaining importance as a social force when they become part of the social consciousness and take on the character of behavioral norms. Lainaus Kun Neuvostoliitossa oli tavoitteena mallintaa ihmisen neurofysiologiaa erilaisten yhteiskunnallisten toimintojen tarpeisiin automatisoimaan niin teollisuuden, yhteiskunnan perustoimintojen, kuin lääketieteenkin ym.ym. aloilla, oli käsittääkseni tarkoitus luoda toimiva sosialistinen/kommunistinen, täydellinen systeemi. Kybernetiikkaa kyllä kehiteltiin ennen kaikkea teollisena työkaluna. Länsi oli tavallisessa digitaalisessa informaatioteknologiassa edellä, ja NL oli taipuvainen semmoiseen diiliin, että että länsi keskittyisi ditaaliseen ja NL analogiseen tietojenkäsittelyyn, ja sen vaatoimaan tarkempaan ilmiöiden matemaattiseen mallintamiseen. Se oletti lännen teknologioiden vaikka konttorialalla (IBM) olevan sillekin ainakin ostettavissa, mutta noinhan ei sitten asia ollut, vaan länsi piti digitaalia sotilasteknologiana, josta mitään ATK-laitteita ei saisi päästää "vuotamaan" "vihollisille". Länsi havitteli kuitenkin sotilaallista valtausta. Lainaus Viktor Pekeliksen kirjassa Aakkostietoa kybernetiikasta mainitaan juuri Neuvostoliiton ja sen blokin muiden maiden edelläkävijyys länteen verrattuna. Se oli Pekelisin käsitys. Mää luin kyllä Pekelisin kirjan heti kun se ilmestyi, ja olin siihen aikaan noin 10 pelannut työkseni lujuusopin asioiden ATK-mallintamisen kanssa, joten mulla ei ollut sen huonommat ytiedot siitä digitaalipuolesta kuin jollakulla Pekelisilläkään. Mulla pitäis se olla vieläkin jossakin. Se olis mielenkiintoista lukea uudemman kerran. Lainaus Alkutaipaleella oli varmasti kyse vain siitä suunnasta, missä ihmisen ja eläinten neurofysiologisia toimintoja, keskushermostojärjestelmän toimintaa tutkimalla ja simuloimalla voitaisiin käyttää hyväksi luotaessa uusia teknisiä ja kyberneettisiä järjestelmiä ja laskentalaitteistoja (neurobioniikka). Nuo neurobioniikat eivät olleet kovin päällimmäisiä sen enempää NL:ssa kuin lännessäkään, vaikka niistä varsinkin lännessä pulistiin paljon. Tää tekninen mallintaminen oli joka paikassa tärkeä ja sen menetelmät kehittyivät nopeastii. Se vaan ei ole mitenkään erityisen kyberneettistä. NL:ssä oli suunnitelmatalouden suunnittelullisten laskentamenetelmien, panos tuotosmallien kehitys ykisi painopiste, ja niitä kopsittiin myös länteen mm. ennusteiden menetelmiksi. Lännessä firmojen taloushallinnon koneellistaminen oli miittamaton bisnes. Ja yksi painopiste aina oli avaruutekniikka ja sotilastekniikka. Länsi oli myös edellä kaikenlaisissa sulautetuissa digitaalisissa systeemeissä tavallisiin vehkeisiin kuten autoihin, pesukoneisiin jne. Ja länsi oli edellä radio- ja televisiotekniikan digitalisoimnnissa, joka on näissä nettiasioissa a ja o. Lainaus Neurokybernetiikka oli jo Neuvostoliitossa sen biologisen kybernetiikan suuntaus. Siellä ei tosin vielä silloin tietenkään voitu ajatellakaan, että jossain vaiheessa kybernetiikan tutkimuksen tuloksia voitaisiin kayttää toiseen suuntaa eli juuri ihmiseen, jonka hermojärjestelmän tutkimusta haluttiin mallintaa (täydellisen) yhteiskunnan koneiston aikaansaamiseen. Onko edelleen olemassa erikseen esim. poliittisesti ja ideologisesti eriytynyttä idän ja lännen tiedettä? Lännesä on paljon varsinkin meediassa päällimmäisenä aivan täyttä hölynpölytiedettä. Lainaus Eikö kaikki tieto olekaan kaikkien samalla tavalla saatavissa ja käytettävissä? Ei se siitä niinkään ole kiinni. Mutta kyllä ne panttaa hartaasti ihan tuikitavallistakin tietoa ja ja odottavat kieli pitkällä, että kilpailijat tyrisivät... Lainaus Oma käsitykseni on, että kun maailmamme toimii nyt kyberneettisten järjestelmien varassa, on aika luonnollista, että sen tulosten käyttömahdollisuuksia (takaisin) "ihmislajin parantamiseen" on alettu pohtia. Kybernetiikasta ei ole siinä sellaista apua kuin sää luulet. Lainaus Se, että "haluttaisiin kytkeä ihminen älyllisesti johonkin koneisiin", kuten sanot, lienee utopiaa, mutta kukaan ei voi kategorisesti kieltääkään tällaisten ajatusten esiin tuomista. Joo mutta monet meediat huutaa pelkästään sitä, ja sitä luullaan "edistettävän" sillä, että oikea tieto pimitetään - "OMILTA"!!! Lainaus Kuitenkin jo nyt lääketieteessä käytetään, tahdistimia, kuulokoneita, implantteja jne. jne. Juu käytetään. Nuo ei muuta tajuntaa mihinkään. Lainaus Kuka vetää rajan ja millä veto-oikeudella, etteikö kaikenlaista voisi miettiä ja tutkia. Sinäkö? Ja jos, niin miksi? Miksi vastustat kiihkeästi jotain, minkä tiedät mahdottomaksi? Nuo vetää sellaista rajaa, että "kaikki oikea tieto heti wittuun!!!". Otin lähtökohdaksi Neuvostoliiton kybernetiikan, koska minusta tuntuu että sillä taholla oltiin silloin edellä länttä. Kyllä siellä joissakin asioissa oltiinkin edellä. Esimerkiksi nää valokaapelit, joita ilman ei olisi nykyista internettiä, ovat neuvostoliittolainen keksintö 1940- ja -50-luvilta, keksijänä Tiedeakatemian puheenjohtaja 1945 - 1951 Sergei Vavilov, biologi Nikolai Vavilovin pikkuveli. Samoin siellä osattiin panna systeemiteoria ja kybernetiikka paremmin oikealle paikalleen. Lännessä digitaaliseen kybernetiikkaan ruvettiin heti liittämään myös rannattomia odotuksia esimerkiksi juuri "todella ajattelevista laskimista". Kyberneettiset systeemit nähtiin oman laisinaan abstrakteina olioina, joilla oli omanlaisiaan matemaattisenkaltaisia lainalaisuuksia, jotka saatetaan voida siirtää esimerkisi yhdenlaisesta systeemistä fysikaalisesti täysin toisenlaiseen. kumminkin nissä perusteissa yleensä viitattiin läntisiin auktoriteetteihin kuten Berthalanffyyn ja Norbert Wienertiin ja digitaalisuudessa Alan Turingiin. Tutkimus oli aluksi sekä lännessä että idässä tiukan sotasalaissuden verhoamaa. ja lännessä se lipsahti tavallisen kansalaisen firmojen ulottuville, kun shanghailaislähtöinen An Wangi julkisti ensimmäisen pöytätietokoneen. Neuvostoliitossa ei kehitetty tietotekniikkaa tämäntyyppisiin tarkoituksiin. Sinnä digitaalipuolessa länsi oli minun mielestäni edellä, eikä sitä asiaa nähty vähään aikaan NL:ssa edes pahana ongelmana. Lainaus Homma vaan tyssäsi siihen, että niille riitti tavoite luoda jonkin sortin mekaaninen, ihmisen ja tuotantokoneiston välinen kyberneettinen yhteys. Kybernetiikka ja Pavlov, siinä kaksiyhteys, jota kautta piti käytännössä totetuttaa yhteiskunnan ja kommunismin Marxilais-Leniniyläisen taloudellisen tuottavuuden ylivertaisuus. Pavlovini ja yhteiskunnallisten systeemien välissä oli ja on aina Lev Vygotskin kielellinen ajatteluteoria. Toki Pavlovin teoria on muutakin kuin kielen luonnontieteellinen perusta, mutta ihmisyhteiskunnan ilmiöiden perustana on aina kielellinen Pavlovin 2. signaalisysteemii. Lainaus Sitten, kun ei niin käynyt vaan länsimainen talousoppi vei voiton, niin ottaa vieläkin koville, joillakin. Länsimaiset talousopit eivät ole vieneet voittoa marxilaisesta taloustieteestä eivätkä "kumonneet" sitä, kaikkea muuta. Lainaus Kaikki, mikä uhkaa sinua eli Marxilais-Leniniläis-Pavlovilaista talousopillista ihmiskuvaa on vaan niin pe..seestä. Mikähän sitä sitten uhkaa? Nyt en puhu NL:n sosialismin mallista. marxismi ei ole siinä sidottu johonkin tiettyyn sosialisminmalliin sen enempää kuin kapitaliminmalleihinkaan. Lainaus Neuvostoliitossa olisi ollut kaikki mahdollisuudet tulla maailman johtavaksi valtioksi, mutta kusivat hommansa, kun eivät uskaltaneet viedä älyään eteenpäin. Tai no siellä taisi olla niitä isoja kihoja, jotka kielsivät kaiken, mistä olisi ollut vähänkin hyötyä todellisen edistyksen ja taloudellisen ym. mallikappaleen luomiseen. Sitten ei jäänyt enää muuta kuin omien poteroiden ideologiat ja niiden puolustamiseen piti satsata kaikki mahdollinen pääoma, jäljelle jäi sotilaallinen voima. Ideologian puolustaminen oli ja on aiheellista, välttämätöntäkin. Lainaus Vaik on ruvella perse, niin nyrkit on kunnossa. Nyt on turha huudella kun historia on tiedossa ja nykyisyys tässä. Väärällä tiedolla sitten ihan hyvin itsekin voin, mutta ei harmita lainkaan. Väärällä tiedolla ei kauan voida hyvin. Hyvinvointi rupeaa seuraavaksi keskittymään Kiinaan. Siellä ei siedetä haistapaskantiedettä. Paljon sinulta taas muualta lainattua tekstiä, jota en jaksa lukea. Minkään ideologian puolustaminen aseellisesti ei ole oikeutettua tai edes järkevää. Yhden ihmisen aika on aika lyhyt. En väittänyt että marxilainen talousoppi olisi jotenkin kumottu. Se ei nyt vaan tällä hetkellä täysin toimikaan...:-) Minulla on sellainen kirja kuin Cyril Smith - Marx at the Millennium, jossa Smith puolustelee edelleen Marxia melkein tässä ajassa. Hahmotamme hyvin muutamat kymmenen vuotta ja jotkut ehkä muutaman sata tätä ihmiskunnan historiaa, jossa on sellaisiakin asioita, kun taloudelliset ideologiat. Nyt on vuosi 2021 ja vielä homma pelaa ihmisestä riippumatta, siten että luulemme pelaavamme yhteen paljon myöhemminkin. Siis ihmiskuntana? Mitä täällä on vaikka vuonna 20021? Voiko sellaista edes kuvitella? Onko sellainen vuosi ihmisellä olemassa tulevaisuudessa? Onko silloin olemassa taloudellisia ideologioita? Vaiko vain onnekkaasti henkiin jäänyt pieni porukka koettamassa tukea toinen toistaan, jotta saadaan välttämätön elanto sen vuoden taivaan alla. Kuka osaa ennustaa mitään tarpeeksi pitkälle? |
Muokannut: sherlocker, 8/26/2021 3:16:18 AM
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405623 , Kai Varma , 25.06.2021 04:18:24 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405624 , Kai Varma , 25.06.2021 10:06:53 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405646 , Mr.K.A.T. , 26.06.2021 21:40:59 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405704 , Kai Varma , 29.06.2021 09:00:24 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405706 , riiviö , 29.06.2021 09:52:54 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405707 , Kai Varma , 29.06.2021 10:16:46 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405708 , PeP , 29.06.2021 10:51:43 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405710 , Kai Varma , 29.06.2021 11:56:50 ]
Rosling, Ward+Brownlee [ 405730 , Mr.K.A.T. , 29.06.2021 22:55:07 ]
Rosling, Ward+Brownlee [ 405731 , Kai Varma , 30.06.2021 10:32:30 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405738 , Risto Koivula , 30.06.2021 16:31:47 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405743 , Kai Varma , 01.07.2021 00:47:21 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405745 , riiviö , 01.07.2021 12:27:43 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405748 , Kai Varma , 01.07.2021 14:19:41 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405752 , riiviö , 01.07.2021 18:40:22 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405753 , PeP , 01.07.2021 20:35:34 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405756 , Kai Varma , 01.07.2021 22:41:44 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405826 , riiviö , 03.07.2021 22:42:05 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405830 , Kai Varma , 04.07.2021 02:08:42 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405835 , riiviö , 04.07.2021 10:35:42 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405837 , Kai Varma , 04.07.2021 13:34:59 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405839 , riiviö , 04.07.2021 19:54:06 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405840 , Kai Varma , 04.07.2021 21:30:59 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405841 , Kai Varma , 04.07.2021 21:31:02 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405760 , Risto Koivula , 02.07.2021 00:02:29 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405767 , Kai Varma , 02.07.2021 07:19:26 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405768 , Risto Koivula , 02.07.2021 08:51:07 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405771 , Kai Varma , 02.07.2021 10:21:21 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405823 , Risto Koivula , 03.07.2021 19:50:54 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405829 , Kai Varma , 04.07.2021 00:38:21 ]
"Transhumanisoimisen" "kritisoiminen" on jo maailmanlaajuista "roskapostia"... [ 406195 , Risto Koivula , 10.08.2021 08:16:53 ]
"Transhumanisoimisen" "kritisoiminen" on jo maailmanlaajuista "roskapostia"... [ 406200 , sherlocker , 10.08.2021 13:46:01 ]
"Transhumanisoimisen" "kritisoiminen" on jo maailmanlaajuista "roskapostia"... [ 406210 , Risto Koivula , 11.08.2021 05:38:37 ]
On se niin väärin... [ 406439 , sherlocker , 20.08.2021 21:48:30 ]
On se niin väärin... [ 406521 , Risto Koivula , 23.08.2021 20:34:26 ]
On se niin väärin... [ 406554 , sherlocker , 26.08.2021 03:04:04 ]
Tiedettä puolustetaan aseellisestikin [ 406568 , Risto Koivula , 26.08.2021 23:25:08 ]
Tiedettä puolustetaan aseellisestikin [ 406601 , sherlocker , 28.08.2021 15:13:42 ]
Tiedettä puolustetaan aseellisestikin [ 406612 , Risto Koivula , 29.08.2021 04:30:34 ]
On se niin väärin... [ 406597 , sherlocker , 28.08.2021 13:36:06 ]
On se niin väärin... [ 406556 , sherlocker , 26.08.2021 03:46:52 ]
On se niin väärin... [ 406564 , Risto Koivula , 26.08.2021 19:08:41 ]
On se niin väärin... [ 406600 , sherlocker , 28.08.2021 13:45:31 ]
On se niin oikein [ 406649 , sherlocker , 30.08.2021 21:23:43 ]
On se niin oikein [ 406669 , Risto Koivula , 31.08.2021 05:26:50 ]
"Transhumanisoimisen" "kritisoiminen" on jo maailmanlaajuista "roskapostia"..., peli vaan kovenee... [ 406224 , Risto Koivula , 12.08.2021 05:02:50 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406231 , Risto Koivula , 12.08.2021 09:44:27 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406232 , Risto Koivula , 12.08.2021 10:33:04 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406248 , Kai Varma , 12.08.2021 23:58:50 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406256 , riiviö , 13.08.2021 08:41:47 ]
Ehdotukset sen kun "paranee": "Kylmäkoneet jäähdyttämään meriä"... mutta minne se hukkalämpö sitten lykättäisiin Maapallolta ja miten? [ 406272 , Risto Koivula , 14.08.2021 04:15:14 ]
Ehdotukset sen kun "paranee": "Kylmäkoneet jäähdyttämään meriä"... mutta minne se hukkalämpö sitten lykättäisiin Maapallolta ja miten? [ 406294 , Kai Varma , 14.08.2021 21:26:10 ]
KAIKKI Hölösen Suomen_ulkomaisen_akateemikon "erityistieteet" on osoitettu haistapaskaksi, myös "leipälji" arkelogia... [ 406249 , Risto Koivula , 13.08.2021 01:06:30 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405780 , riiviö , 02.07.2021 13:53:15 ]
nettikeskustelusta täällä [ 405802 , Mr.K.A.T. , 03.07.2021 01:08:25 ]
nettikeskustelusta täällä [ 405804 , Kai Varma , 03.07.2021 09:33:41 ]
nettikeskustelusta täällä [ 405815 , PeP , 03.07.2021 13:34:18 ]
nettikeskustelusta täällä [ 405820 , Kai Varma , 03.07.2021 16:33:00 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405792 , PeP , 02.07.2021 16:20:04 ]
Tapaus Koivula [ 405842 , Otto Mäkelä , 04.07.2021 22:07:17 ]
Tapaus Koivula [ 405845 , Kai Varma , 05.07.2021 08:25:00 ]
Tapaus Koivula [ 406117 , Risto Koivula , 06.08.2021 06:47:41 ]
Taalas [ 405647 , Mr.K.A.T. , 26.06.2021 21:53:27 ]
Taalas [ 405650 , PeP , 26.06.2021 22:43:07 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405654 , Risto Koivula , 27.06.2021 04:54:41 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405658 , Kai Varma , 27.06.2021 08:32:39 ]
"Tulevaisuuden lyhyt historia" on EU:n Investointipankin ja Attac-kansalaisjärjrstö perustajan Jacques Attalin kirjoittama [ 405664 , Risto Koivula , 27.06.2021 12:04:20 ]
"Tulevaisuuden lyhyt historia" on EU:n Investointipankin ja Attac-kansalaisjärjrstö perustajan Jacques Attalin kirjoittama [ 405670 , Kai Varma , 27.06.2021 13:26:31 ]
Tää on jonkun Ollilan kirjoittama - taidat tietää hyvinkin... [ 406226 , Risto Koivula , 12.08.2021 06:50:18 ]
Olisikohan tämä se Ollila? [ 406381 , Risto Koivula , 19.08.2021 05:14:36 ]
Olisikohan tämä se Ollila? Jaoin "EPÄTIETEEN" palstalle edeleenkäsittelyyn: [ 406416 , Risto Koivula , 20.08.2021 04:08:31 ]
SITRA:n Ilmastofoorumi joron jäljillä - rahataa vain omille huijareolleen? [ 406418 , Risto Koivula , 20.08.2021 05:57:46 ]
SITRA:n Ilmastofoorumi joron jäljillä - rahataa vain omille huijareolleen? [ 406423 , riiviö , 20.08.2021 11:13:16 ]
SITRA:n Ilmastofoorumi joron jäljillä - rahastaa vain omille huijareilleen? [ 406487 , Risto Koivula , 22.08.2021 02:54:45 ]
Ilmastonmuutoksen kolme kovaa pointia [ 405843 , KimmoK , 05.07.2021 08:12:44 ]
Ilmastonmuutoksen kolme kovaa pointia [ 405846 , Kai Varma , 05.07.2021 08:41:01 ]
Ilmastonmuutoksen kolme kovaa pointia [ 405853 , Kai Varma , 06.07.2021 07:21:58 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405854 , riiviö , 06.07.2021 10:05:40 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405856 , Kai Varma , 06.07.2021 18:16:26 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405859 , PeP , 06.07.2021 21:43:55 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405860 , Kai Varma , 07.07.2021 10:56:55 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405861 , PeP , 07.07.2021 14:19:41 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405865 , Kai Varma , 08.07.2021 10:41:30 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405866 , PeP , 08.07.2021 11:19:33 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405862 , riiviö , 07.07.2021 14:42:37 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405863 , Kai Varma , 07.07.2021 19:46:03 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405867 , riiviö , 08.07.2021 11:22:17 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405869 , Kai Varma , 08.07.2021 18:55:22 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405870 , PeP , 08.07.2021 23:05:20 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405874 , Kai Varma , 09.07.2021 10:32:00 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405879 , riiviö , 09.07.2021 20:12:59 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405880 , PeP , 09.07.2021 20:36:58 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405884 , Kai Varma , 09.07.2021 22:05:29 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405885 , riiviö , 09.07.2021 23:34:34 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405886 , Kai Varma , 10.07.2021 00:01:46 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405891 , PeP , 10.07.2021 08:56:46 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405894 , riiviö , 10.07.2021 11:07:15 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405887 , PeP , 10.07.2021 00:03:10 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405889 , Kai Varma , 10.07.2021 01:36:31 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405890 , PeP , 10.07.2021 08:45:36 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405892 , PeP , 10.07.2021 09:19:16 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405936 , PeP , 12.07.2021 13:21:06 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405893 , sherlocker , 10.07.2021 10:38:35 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405895 , riiviö , 10.07.2021 11:16:37 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405925 , Kai Varma , 12.07.2021 01:31:15 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405926 , Kai Varma , 12.07.2021 09:35:48 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405929 , riiviö , 12.07.2021 10:16:08 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405940 , Kai Varma , 12.07.2021 15:13:51 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406118 , Risto Koivula , 06.08.2021 06:50:39 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406121 , riiviö , 06.08.2021 09:52:11 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406131 , Risto Koivula , 07.08.2021 05:02:34 ]
kun etsii, voi löytää kultahipun [ 406020 , Kai Varma , 20.07.2021 17:07:55 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405931 , _Wesa_ , 12.07.2021 10:41:45 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405932 , Kai Varma , 12.07.2021 11:17:53 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405937 , _Wesa_ , 12.07.2021 14:04:00 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405939 , Kai Varma , 12.07.2021 15:12:19 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405941 , _Wesa_ , 12.07.2021 15:49:18 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405942 , Kai Varma , 12.07.2021 17:10:29 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406187 , Kai Varma , 09.08.2021 19:13:01 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406191 , Risto Koivula , 10.08.2021 01:35:43 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405934 , PeP , 12.07.2021 12:54:14 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405935 , PeP , 12.07.2021 12:54:38 ]
Popper [ 406174 , Kai Varma , 08.08.2021 11:22:22 ]
Popper [ 406177 , Risto Koivula , 08.08.2021 20:25:41 ]
Hopper [ 406180 , sherlocker , 08.08.2021 21:19:40 ]
Hopper [ 406183 , Risto Koivula , 09.08.2021 01:34:10 ]
Esko Valtaoja laukoo kerrankin totuuksia! [ 406161 , Risto Koivula , 08.08.2021 03:43:50 ]
Esko Valtaoja laukoo kerrankin totuuksia! [ 406192 , Risto Koivula , 10.08.2021 02:54:53 ]
Eikö näiden viestien pituudelle voisi tehdä ylärajaa? [ 406197 , riiviö , 10.08.2021 10:28:46 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405883 , Kai Varma , 09.07.2021 21:34:15 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 405857 , PeP , 06.07.2021 20:27:26 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406193 , Kai Varma , 10.08.2021 06:43:00 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406198 , Risto Koivula , 10.08.2021 11:01:21 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406201 , Kai Varma , 10.08.2021 14:51:20 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406211 , Risto Koivula , 11.08.2021 06:38:50 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406216 , Kai Varma , 11.08.2021 12:48:05 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406222 , Risto Koivula , 12.08.2021 02:59:49 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406240 , Kai Varma , 12.08.2021 20:47:07 ]
Ilmastonmuutos poliittisen pelin nappulana [ 406246 , Risto Koivula , 12.08.2021 23:13:49 ]
Ylekin pelkää demokratian kaventumista Suomessa [ 406674 , Teppolainen , 31.08.2021 10:07:50 ]