Re: Mitä lie?
Jerry kirjoitti 16.07.2003 (117450)... >Sori että napsdaisin pois kaiken, >mutta en tällä erää ole siinä >innoituksen tilassa, että alkaisin >miettiä vastineita kaikelle sille >mitä sinä ja "lainaamasi" Vuorela >esititte, vaikka mieli tekisi. >(Olen kyllä seurannut >vuoropuheluanne Aamulehd3ssä. Taidat >olla yhden vuoron jäljessä?) >Siksi päätin kirjoittaa tähän osia >toistaiseksi julkaisemattoman >"väitöskirjani": "Postmodernin >humanismin ja uuden lapsen >kasvattamisen filosofisen ja >ideologisen taustan kriittistä >tarkastelua", kappaleesta: >(Jossa lainaan mm. Matt Ridleytä >hänen kirjansa Perimä 23- ihmisen >historia 23 kappaleessa.) >7.1. Geenit,ympäristö ja vapaan >tahdon ongelma >Muodostaessamme ihmiskäsitystämme, >on yksi tärkeimmistä lähtökohdista se, >minkälaisen merkityksen me annamme >yhtäältä geeneillemme ja toisaalta >ympäristölle. Tämä ongelmanasettelu >liittyy erottamattomasti myös >kysymykseen siitä, missä määrin >ihmisellä on vapaa tahto. Tuo kysymys >onkin innoittanut varsinkin >filosofeja koko filosofian historian >ajan. >Filosofeja pidemmälle vapaan tahdon >ongelman kohdalla näyttävät edenneen >ainakin näyttönsä yleisesti >todettavissa oleviin tosiasioihin >perustavat biologit. >Biologi Matt Ridley sanookin >ongelmanasettelun johtavan yleensä >siihen uskomukseen, että vapaus ei >voi olla pwelkästään geeneissämme. >Monien mielestä vapaus tulee >yhteiskunnalta, kulttuurista ja >kasvatuksesta. Sen perusteella vapaus >on se osa luonnostamme, jota geenit >eivät määrää. Vapaus on eräänlainen >kukkane joka kukkii kun geenit ovat >tehneet tyrannimaisen osuutensa. >Ihmisellä olisi sen perusteella >vapaus nousta geenien determinismin >yläpuolelle ja tarttua tuohon >kukkaseen. Biologisen maailman >uskotaankin jakautuvan yhtäältä >ihmisiin, jotka uskovat geneettiseen >determinismiin ja toisaalta ihmisiin, >jotka uskovat vapauteen. Ridleyn >mukaan on omituista, että monet >niistä jotka puolustavat ihmisen >arvoa geenejä vastaan, hyväksyvät >tilalle toisen, nimittäin ympäristön >tyrannian (Ridley s.300 mt.) >Rotuhygienian valtakaudella 1920 - >luvulla kirjoitti Aldous Huxley >kuuluisna teoksensa Uljas Uusi >Maailma. Se kuvaa tulevaisuuden >maailmaa, jossa ihmiset on >yhdenmukaistettu ja elävät ilman >minkäänlaista yksilöllisyyttä. Uljas >uusi maailma -käsite onkin alkanut >tarkoittaa sellaista kauheutta, jossa >keskuskontrolli ja tiede kulkevat >käsi kädessä. Vaikka niin luulisi, >ellei ole Huxleyn kirjaa lukenut, >kirja ei tosiasiassa kerro siitä, >mitä rotuhygienia tekee ihmisyydelle. >Se ihminen jota Huxley kuvaa, ei ole >syntynyt luonnosta vaan KASVATUKSESTA. >Tuloksena i ole geneettinen, vaan >ympäristöllinen helvetti. Jokainen >kohtalo on määrätty, mutta sitä >kontrolloi ympäristö eivätkä geenit. >Ridley sanoo, että sekä saksalainen >1920 -luvun geneettinen determinismi >että Neuvostoliittoa hallinnut >ympäristödeterminismi, olivat >kumpikin omalla tavallaan äärimmäisiä >kauheuksia. (Ridley s. 302) >Ridley haluaa osoittaa kuinka >ihmiseen liitetyn valinnan vapauden >determinististen ulottuvuuksien >kieltäminen ei välttämättä johdakaan >auvoiseen paratiisiin, vaan sen >ikävänä seurauksena saattaa olla >kasvatuksen kaikkivoipaisuuden >ihanteen aikaan saama tasapäistävä >ympäristödetermisnismi. Tasa-arvo >aletaan nähdä perimästä kokonaan >irrallaan mahdollisuutena saavuttaa >yhtäläiset yhteiskunnalliset taidot, >kompetentti, kunhan kunhan ympäristön, >väärän kasvatuksen ja manipuloivan >indoktrinaation vaikutukset >tunnistetaan. Todellisuudess perimä >tulisi kuitenkin nähdä vahvana osana >ihmisen välitöntä olemista. Emme me >putkahda tänne jostain täydellisestä >syntymättömien paratiisista, >epätaydellisen kokemusmaailmamme >pilattaviksi, vaan kannamme mukanamme >historiaaa, tavalla johon voidaan >vaikuttaa, mutta jota ei voida >millään yksipuolisella doktriinilla >noin vain hylätä. >Meille on annettu >geneettinentaipumus vastustaa >auktoriteettejä, jotta voimme suojata >omaa sisäistä itseämme diktaattoreita, >opettajia ja hallitusvaltaa vastaan >(Ridley s.302) >(Seuraava on kohdistettu lähinnä >sellaista auktoritteetittömyyttä >vastaan jota edustavat mm. radikaali >konstruktivismi, radikaali feminismi >ja jotkut pahimmatvtieteen >objektiivisuuden subjektivisoijat, >joita ilmiöitä tarkastelen muualla lo. >työssäni) >Tämä on tärkeä asia huomattavaksi ja >samalla voi miettiä sitä, mitä >tapahtuisi jos auktoriteetit >poistettaisiin. Tällöin käsittääkseni >eliminoitaisiin myös ihmisen >mahdollisuus oppia vastustamaan >auktoriteetteja. Se taas johtaisi >siihen että ihmiset kasvaisivat >suojattomiksi pahuutta vastaan. Kun >vapaus aletaan ymmärtää kaikkien >auktoriteettien kumoamisena, ei ehkä >huomata, että samalla eliminoidaan >ihmisen kehitttymisen olennaisin >edellytys, vastustamisen mahdollisuus. >Tuloksena olisi vapauteen >pakottaminen, vapauden diktatuuri tai >diktatuurin vapaus. Tätä seuraava >luonnollinen vaihe olisi sitten >itsensä auktoriteettömyyden >vastustaminen, joka vapaan >kasvatuksen jälkeen alkaa joka >tapauksessa nousta ihmisestä >itsestään, kansasta. Ilmiönä se voisi >tarkoittaa ääriliikkeitä, jotka >alkavat vaatia itselleen sitä >auktoriteettia, jonka vapaa kasvatus >ja liberaali politiikka on heiltä >poistanut. Vapaus, jota >auktoriteettien kumoajat, >äärirelativistit ja -konstruktivistit >ja itseohjautuvan ihmisen idean >ääripään puolestapuhujat puolustavat, >liittyy näkemykseen ihmisestä >syntymähyvänä, tabula rasana. Tämä >vapauskäsitys halauaa poistaa mm. >geenien merkityksen luonteen >muodostumisessa. Tuota kautta >muodostuva ihmiskäsitys haluaa >eräässä muodossaan poistaa geenien >merkityksen luonteen muotoutumisessa >kokonaan. Tällainen ihmiskästys >vaikuttaa kuitenkin ohuelta ja joopa >loogisesti johtaen kestämättömältä. >Loppuun asti vietynä se veertautuu >mielestäni kuvaan, jossa käärme alkaa >niellä itseään hännbästä alkaen, >kunnes lopulta nielaisee itsensä >kokonaan. (ja katoaa olemattomiin). >Kun O.E. Wilson jilkaisi 1970- >luvulla kirjansa Sosiobiology, >noustiin sitä vastaa päättäväisen >gogmaattisesti, sanomalla että "Ei >geeneissämme". Kaksikymmentä vuotta >myöhemmin käyttäytymisgenetiikka on >kuitenkin osoittanut, että myös >geenit vaikuttavat käyttäytymiseen. >... Pakko pitää taukoa, jatkuu kohta >seuraavassa viestissä... Voi perkele, kirjoitin jatkoa noin tunnin ja kone sanoi ettei saa yhteyttä. Ei voi lähettää viestiä... Aloitettava alusta. Onko sen väärtti? |
"Evoluutiopsykologia" onkin uuslamarkismia! [ 117290 , RK , 15.07.2003 02:01:30 ]
Mitä lie? [ 117450 , Jerry , 16.07.2003 02:04:10 ]
Re: Mitä lie? [ 117454 , Jerry , 16.07.2003 02:04:14 ]
Re: Mitä lie? [ 117556 , RK , 17.07.2003 02:05:56 ]