Paremman väen hömppälehdessä paremmin kuin "tiedelehdessä"...

Risto Koivula, 4/18/2021 8:00:59 AM, 405090

Lainaus: Risto Koivula, 06.04.2021 11:24:05, 405003
Turun yliopiston tutkija Reima Välimäki johtaa kolmevuotista hanketta, joka tutkii näitä keskusteluja. Tutkimushanke ”Muinaiset kuningaskunnat ja Venäjän perustajat: pseudohistoria ja historiapolitiikka 2000-luvun Suomessa” käynnistyi vuonna 2019.

Välimäki on keskiajan tutkija, joka on pitkään seurannut myös historian harrastajakenttää ja verkkokirjoittelua. Hän tunsi jo ennestään tarinan muinaisista kuningaskunnista.

”Kun huomasin blogikirjoituksen, jolla oli 7 000 Facebook- jakoa ja tykkäystä, aloin ajatella, että ehkä nämä keräävät enemmän lukijoita kuin ajattelin”, Välimäki sanoo.

Yksi erityisen vilkas nettikeskustelu oli Tiede-lehden Lalli ja Erik -ketju, johon tuli yli 28 600 viestiä pääasiassa vuosina 2007–2010. Ensimmäinen viesti koski Köyliönjärven tarua ja kuningas Eerikiä, joka on mainittu ristiretken osallisena piispa Henrikin ohella, mutta keskustelu laajeni spekuloinniksi suomalaisten juurista. Nyt teoriat kiertävät etenkin blogeissa ja Facebook-ryhmissä. Youtubessa Myytinkertojat-kanava esittelee vaihtoehtoisia käsityksiä historiasta siinä missä ilmastonmuutosta kieltäviä teorioita.

Emil Aaltosen säätiön rahoittamassa hankkeessa Turun yliopiston tutkimusryhmä selvittää, miten suomen- ja venäjänkieliset pseudohistoriatekstit kiertävät internetissä. Tekstien elinkaarta ja leviämistä analysoidaan geenitutkimuksessakin käytetyn tietokoneohjelman avulla.

... "

https://www.tiede.fi/comment/3034703#comment-3034703

" Nyt olisi tilaisuus tutkia myös keskustelujen raiskaamista, sillä ainakin tärkeimmät kielititeelliset poistetut viestit ovat tallella...

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2015/07/untitled-1

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2015/07/jorma-koivulehdon-suomen-arkkimuinaiset-kermaanilainat-3000-vuoden-takaa-ovat-humpuukia

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2020/06/jaskan-pauhuuta-suomen-ei-alku-kantakermaanista

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2014/07/suomen-paleoeurooppalaiset-lainat-pangermanistien-mukaan-5

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2017/12/viikinkiajan-kuurilaisten-dzauna-loydetty-pirkkalasta

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2013/12/antibaltistista-pangermanistista-pseudokielitiedetta-helsingin-yliopistossa

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2019/07/helsingin-yliopiston-finnougristien-teoriat-baltti-ja-germaanikielten-haarautumisesta-erityisesta-yhteisesta-luoteisindoeuroopasta-ovat-holynpol

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2014/09/yha-vaan-suomen-muinaiskielista

" fb_100001941754084 kirjoitti 16.9.2014 klo 14.04

Tämä on keskentekoinen. Mutta tähän saattaa jäädä virjheitäkin. Sinä olet nypityttänyt terroristisesti haistapaskan"TIETEEN" terroristipalstalsta minun ja omat puheenvuorosi pois, mutta minähän olen sellaiseen tietenkin tinnyt varautua, ja jutut ovat mulla tallessa tämätyyppisinä teksteinä kuin tämäkin tässä.

Jaska kirjoitti 16.9.2014 klo 18.05

Risto hyvä, olet vainoharhainen. Minä en ole pyytänyt poistamaan yhtään mitään miltään foorumilta. Ei ole minun syyni, jos sinun ylipitkät ja sisällöttömät vuodatuksesi putoavat moderaattorien silmissä samaan lokeroon kuin Simonahon sekoilut.

Sinun olisi hyvä ymmärtää, ettet ymmärrä kielitieteestä mitään. Sinun pitäisi ensin tutustua aiheeseen ennen kuin voit esittää "parannuksia" siihen.

fb_100001941754084 kirjoitti 19.9.2014 klo 06.17

On se sun vika. Niitä foorumeita on monia. Asiallisesti kirjoitetut mutta "vääränsisältöiset" vietit ovat myös kadonneet ja vuosien päästä keskusteluista. ja meikäläinen on bannattu mitään ilmoittamatta koko sivuilta, mm. Agricola-sivuilta.

Jaska kirjoitti 16.3.2015 klo 12.22

Mietipä lääkityksen hankkimista paranoiaasi. Minä en ole millään foorumilla edes raportoinut sinusta ylläpidolle, enkä itse kuulu ylläpitoon millään foorumilla missä sinä olet keskustellut. Turha sinun on minua syyttää, jos jotkut muut tahot pitävät viestitulvaasi jätteenä.

fb_100001941754084 kirjoitti 17.3.2015 klo 00.24

Minulla ei ole paranoiaa eikä sen tyyppisiä lääkityksiä.

Jaska kirjoitti 21.9.2014 klo 01.29

Miten se voi olla minun syyni, kun en ole milloinkaan pyytänyt minkään foorumin moderaattoreita poistamaan viestejäsi? Järki käteen nyt, ukkeli.

Minun syytäni/ansiotani on korkeintaan se, että olen perustellut omat näkemykseni niin hyvin, että jokainen on nähnyt miten pihalla sinä olet. Jos siis sinua pidetään trollina, se johtuu ihan pelkästään sinun omista viesteistäsi.

fb_100001941754084 kirjoitti 1.3.2015 klo 21.04

Se menee sun piikkiin selkäytimestä, olet syypää tai et. ETkä ole tuota estänytkään, vaikka senkin olisit voinut tehdä.

Sitäpyydän anteeksi, että olen väittänyt yhdellä palstalla sinun olevan lehden kolumnisti Kaisa Häkkisen sukulainen.

Meillä koko kielitiedteen harrastus alkoi siitä, kun silloisen liettualisen vaimon kanssa luettiin hänen humpuukikirjansa "Suomaliasten alkuperä kielitieteen valossa". Sittemmin sinä olet fanaattisesti toistanut samoja, ilmivirheellisiä näkökantoja.

Teidän ja joidenkuiden muidekin perivirhe on pitää 2000 e.a.a. SOTAVAUNUKANSAN (suomalaispitoista!) kieltä muka "indeurooppalaisena kantakielenä":

Nyt esitetty 2000 vuotta aikaisempi Jamna-kieli on sellaiseksi suunnattomasti parempi kandiaatti.

Vasarakirveskieli sijoittuu noiden välille. Mutta NYKYISET balttikkielet eivät tule vasarakirveskielestäkään, vaan vasarakirveskieli on ollut niille rinnakkainen balttikieli, ja sellaista balttikielistä, joista on jäljellä sanastoa, lähinnä seeliä ja goljadia.

Jaska kirjoitti 14.3.2015 klo 14.23

"teidän ja joidenkuiden muidekin perivirhe on pitää 2000 e.a.a. SOTAVAUNUKANSAN (suomalaispitoista!) kieltä muka "indeurooppalisena kantakielenä":"

Keksit taas ihan omiasi. Minä en ole milloinkaan pitänyt minkään sotavaunukansan 2000 eKr. kieltä kantaindoeurooppalaisena.

Mitään perusteluja ei edelleenkään ole olettaa nuorakeraamikkojen kieltä balttilaiseksi, kun se on sellaiseksi aivan liian vanha.

fb_100001941754084 kirjoitti 16.3.2015 klo 10.52

Sinä väität -ai- diftongin olevan "kantabalttia" tapauksissa, joissa muissa balttikielissä on -en-, -ei-, -ie tai ptkä e, ja suomessa usein -ai-, mm. paimen, liettuan piemuo, preussin paimens ja kaimens (eri juuresta, edellinen on juootava ja lälkimmäinen puolustava, ei liity myöskään sannat kaita (kaitsen), joka tulee g-alkuisesta juuresta), seelin paimens (f. paimene),

kantabaltin muoto on *penmen = juottava, josta nuo muut tulevat aivan kunkin sääntöjen mukaan. ltgallin kautta tulee liettuaan puota = juomingit = venäjäksi poika = juotto, juomingit. Myös suomen (ja ruotsin) saattaa tarkoittaa "juottoa", sosiaalista poikaa. Myös kuurin êidi [äidi] tarkoitta, eri juuresta, juottaa, imettää,liettuaksi edia, mon. edžios = kehto. Biologinen äiti on emo.

Sana paita = rasvakerros = juotettu, lihotettu (eläin) on samaa juurta, ilmeisimmin vasarakirvestä.

Suomen (Ruotsin) on ollut lähellä seeliä ja Volgan goljadia, ja itäbattilainen kieli: siellä on tuolla paikalla ollut seuraavasta konsonantista riiuupuen -ai- tai -oi- . Saima on sisämaa. Imatra voi olla joko vasrakirvestä kuuria tai liettua, kaikissa sama Iimatra = silmiinpistävä, erikoinen, hieno paikka.
Kantabalt(oslaav)issa on tuskin edes ollut ainakaan omaperäisenä -ai-diftongia.

Jaska kirjoitti 16.3.2015 klo 12.24

Enhän minä tuosta ole puhunut lainkaan. Aihe oli: sinulla ei ole mitään tukea väitteellesi, että olisin yhdistänyt kantaindoeuroopan johonkin vaunukulttuuriin 2000 eKr.

Älä siis esitä perättömiä väitteitä.

fb_100001941754084 kirjoitti 17.3.2015 klo 00.35

Sulla on joka tapauksessa ollut väärät tiedot kantaindoeuroopasta, kantabaltista ja vasarakirveskielestä. Et tosin ole ainoa. Jopa Fraenckelin liettuan etymologisessa sanakirjassa on aika samansuuntaiset väärät tiedot. Paimen on joko vasarakirveskieltä tai preussia, ja se on paljon myöhäisempi sana kuin kantabaltin *penmen verbistä *penti = juottaa, nykyään liett. penėti (peni, penėjo). Syttö/juotto-eläin on penus živulis, (peni karvė = juoottolehmä). yös liettuan piena, kuurin peina = maito, ja suomen piimä liityvät tähän.

fb_100001941754084 kirjoitti 17.3.2015 klo 00.42

Saattaa olla, eettä sinä et olisi perskohtaisesti yhdistänyt kantaindoeurooppaa sotavaunukulttuuriin, muuta kirhjallisuus ennen Marija Gimbutasia aivan yleisesti ottaen on. Ja sitä on nimeomaan perusteltu liettuan vaunusanatolla, vaikka liettua on irrttautunaut aikisemmin, jo ennen vasarakirvestäkin sotavaunuhyökkäyksen toteuttaneesta kultturista. Sanat ovat ehkä olleet liettuassa lainaa lähisukuisesta kielestä.

Muokannut: Risto Koivula, 4/18/2021 8:19:31 AM

Valehistorian valevastaisuus: kuinka perkeleesti voidaan pulputtaa "tieteenkin" nimissä SANOMATTA YHTÄÄN MITÄÄN?!   [ 404985 , Risto Koivula , 04.04.2021 09:10:21 ]
    Valehistorian valevastaisuus: kuinka perkeleesti voidaan pulputtaa "tieteenkin" nimissä SANOMATTA YHTÄÄN MITÄÄN?!   [ 404986 , Risto Koivula , 04.04.2021 12:21:46 ]
        Paremman väen hömppälehdessä paremmin kuin "tiedelehdessä"...   [ 405003 , Risto Koivula , 06.04.2021 11:24:05 ]
            "Kuninkaiden nimet" eivät ole historiaa vaan mytologiaa.   [ 405088 , Risto Koivula , 17.04.2021 08:57:56 ]
                "Kuninkaiden nimet" eivät ole historiaa vaan mytologiaa.   [ 405089 , Risto Koivula , 17.04.2021 09:04:57 ]
            Paremman väen hömppälehdessä paremmin kuin "tiedelehdessä"...   [ 405090 , Risto Koivula , 18.04.2021 08:00:59 ]